Verdens første skipstunnel i Norge

Ålesund (NTB/DinSide): Kystverket anbefaler at det bygges en stor skipstunnel gjennom Stad. Dette kan bli verdens første skipstunnel.

Byggekostnadene for tunnelen er beregnet til 1,17 milliarder kroner dersom man velger en liten tunnel og 1,73 milliarder kroner dersom man velger å bygge en stor tunnel.

Kystverket har utredet ulike alternativer. Fire alternativer er forkastet, og det står nå igjen to alternativer - skipstunnel med stor eller liten profil fra Moldefjorden til Kjødepollen.

- Av disse to alternativene mener Kystverket at stor profil, som er dimensjonert etter hurtigruteskipet Midnatsol, er det beste, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.

Kystverket mener en skipstunnel blant annet vil gi bedre sjøsikkerhet, mindre ventetid for reisende, bedre forutsigbar og bedre muligheter for turistrettet næringsvirksomhet.

Foto: Kystverket.no Vis mer


Trekke turisme

En skipstunnel ved Stad vil bli den første skipstunnel i verden. Dette kan ha potensial for å tiltrekke seg turister både til sjøs og til lands, for eksempel ved at det etableres en form for besøkssenter. Kystverket mener i så fall at dette også vil være et positivt element ved vurdering av prosjektets samfunnsnytte.

- Det ligger blant annet et stort potensial for lokale og regionale ringvirkninger knyttet til turistrettet næringsvirksomhet og økt tilgjengelighet og friluftsområder for fritidsbåter. Reiselivsnæringene ser for seg store positive ringvirkninger til Stad skipstunnel, og forventer et nytt reiselivsmønster på Vestlandet.

Trafikken forbi Stad er også uforutsigbar, og transportører og vareeiere påføres betydelige kostnader knyttet til venting og forsinkelser. Sannsynligheten for tap av menneskeliv blir redusert til en firedel med skipstunnel sammenlignet med dagens situasjon, sier Slotsvik.

Kanskje ny hurtigrute

Det foreliggende forprosjektet for Stad skipstunnel har lokalisert tunnelen der halvøya på Stadlandet er smalest, mellom Kjødepollen og Moldefjorden. Tunnelen er ca. 1.800 meter lang, har 23 meters seilingsbredde, og er 25 meter høy og 12 meter dyp. Ifølge forprosjektet som ble gjennomført i 2001, vil dette tillate passasje for skip opp til 5.000 bruttotonn.

Nå skal Kystverket vurdere virkningene av en større skipstunnel slik at også fartøy på størrelse med hurtigruta MS Midnatsol vil kunne benytte den. Dette tilsvarer skip i overkant av 16.000 bruttotonn.

Kystverkets rapport skal nå overleveres til Fiskeri- og kystdepartementet for videre behandling.

NTB/DinSide Reise