Vis mer

Vekk med luksusen på A380

Qantas dytter inn flere økonomiseter i stedet.

Airbus A380 ble presentert som en revolusjon i luften. Det er stort, det er teknologisk innovativt, og det kom med luksusløsninger vi aldri har sett før ombord i et fly.

Vi snakker egne setekaplser, der førsteklassepassasjerene kunne kose seg med tv, gourmetmat, musikk på øret eller sove i store senger helt uforstyrret. Vi snakker egen bar der førsteklassepassasjerene kunne mingle over en drink eller to. Og vi snakker store bad, noen til og med med dusj, slik at business- og førsteklassepassasjerer kunne få stelt seg før det viktige møtet på destinasjonen.

Men i den virkelige verden ble det ikke slik at alle A380-fly var flyvende luksushoteller. Nå skal australske Qantas kaste ut flere av førsteklassesetene til fordel for økonomiklasseseter. Slik blir det plass til flere passasjerer ombord, skriver Sydney Morning Herald.

Det er ikke etterspørsel nok etter de dyre setene. Folk er ikke villig til å betale i dyre dommer for å flys fra a til b. De vil heller fly på økonomiklasse.

40 og 50 seter ekstra

Qantas har nå endret sin bestilling på åtte A380-fly. De ville opprinnelig ha 500 seter ombord, men nå blir det 550 seter. 12 andre fly skal ominnredes slik at de får plass til 40 flere seter.

Qantas bytter også ut førsteklasseseter på ni 747-400-fly med businessklasseseter. Dermed får disse flyene hver plass til 52 flere passasjerer.

Flyselskapet Air Austral er forøvrig det første flyselskapet som har bestilt A380-fly med bare økonomiseter - 840 passasjerer blir det da plass til. Air Austral flyr mellom den La Réunion i det indiske hav og til flere destinasjoner i Frankrike, til Bangkok, Johannesburg, Sydney, Seychellene, Madagaskar og Mauritius,

For noen år siden testet DinSide Finnairs liggeseter. Les vår konklusjon her.

Satser på økonomiklasse

Det burde ikke komme som noen bombe at det stadig blir mindre etterspørsel etter både førsteklasse- og businessklasseseter. Nedgangen på etterspørsel etter førsteklasseseter har vært der i ti år, og med tøffere tider vegrer mange bedrifter seg for å punge ut med businessklassebilletter til sine ansatte.

Nylig meldte British Airways om at selskapet vil droppe businessklasse på sine kortdistanseflynvinger i Europa. Etterspørselen er ikke stor nok. Forretningsreisende velger like gjerne lavprisselskaper som Easyjet og Ryanair når de skal ut og fly.

Les også: Snart flyr BA på søppel

Fortsatt lekkert å fly

Det er imidlertid noen flyselskaper som fortsatt kjører luksus ombord på sine A380-fly. Både Singapore Airlines og Emirates har mange førsteklasseseter og bar/dobbeltseng/dusj.

Hvilket selskaps A380-fly er stiligst? Se selv i denne artikkelen.