Veien til cruisejobben

Kaptein, maskinist, elektriker, kokk, danser, treningsinstruktør...

Johnny Fævelen startet sjømannskarrieren ombord på farens reketråler.
Foto: RCCL Foto: RCCL Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Kapteiner på de største cruiseskipene er sjef for det som tilsvarer en liten norsk by, sier kaptein Johnny Fævelen hos RCCL.

Et stort cruiseskip blir som en lite bysamfunn. Ombord finner du fasiliteter for det meste, og også mange jobbmuligheter for den eventyrlystne. Arbeidet ombord er imidlertid ikke noe slaraffenliv - regn ikke med bare glamorøse dager og mye tid til solbading og sightseeing.

- Å være mannskap på cruisebåt er ikke noe latmannsliv, men de tjener gode penger og trivselen er stor. Generelt har ikke mannskapet adgang til passasjerdekkene utenom arbeidet, men har sine egne fritidsområder ombord. Når vi er i land har mange fri og kan dra på utflukter eller handle. Vi som jobber ombord benytter tiden til inspeksjoner og øvelser, og annet arbeide som bør gjøres mens det er lite folk ombord, forklarer Fævelen.

Offiserer og fagpersonell

Det er ikke alle typer stillinger som blir besatt av nordmenn, i alle fall ikke om du søker jobb fra Norge. Ola Morken, mannskapssjef hos Anders Wilhelmsen, har ansvar for å ansette norske sjømenn på cruiseskipene til RCCL.

- Jeg slipper heldigvis å utlyse jobbene. Vanligvis får vi nok generelle søknader til å ansette de vi trenger, forteller Morken.

Det er mellom 430 og 450 nordmenn som arbeider ombord på RCCLs skip, og de aller fleste er ansatt som offiserer, styrmenn, maskinister og elektrikere. Andre stillingstyper blir besatt fra USA. Er du interessert i slike jobber kan du sjekke mulighetene på RCCLs nettsider. Det finnes også flere andre cruiseselskaper som trenger tilsvarende typer arbeidskraft.

Internasjonalt miljø

Norske arbeidstakere på cruise er som regel ikke ansatt i show og underholdning.
Foto: RCCL Foto: RCCL Vis mer

- Arbeidet er faglig sett attraktivt, men mange søker nok fordi de har spesielle forestillinger om hva cruise er. Det blir gjerne oppfattet som mer glamorøst enn å arbeide offshore, selv om vi ikke kan konkurrere lønnsmessig, forteller Morken.

Men det er hardt arbeid, også ombord på cruiseskip. Offiserene leder et internasjonalt miljø, med mannskap fra opptil 70 forskjellige nasjonaliteter.

- Drømmer du om å bli kaptein, er det teoretisk mulig å komme dit på 12 år fra du starter som junioroffiser. Men det er ikke veldig vanlig å gjøre det så raskt, sier Morken.

Kaptein Johnny Fævelen er 45 år og startet sin karriere som sjømann allerede som liten gutt ombord i farens reketråler.

- Etter endt militærtjeneste søkte jeg meg hyre til sjøs, og mønstret i 1975 på Royal Carribeans første cruiseskip, M\S Song of Norway, som lettmatros. Jeg har vært ansatt i RCCL siden da, men har også seilt på tank og Ro-Ro båter. Jeg ble kaptein for første gang på M\S Nordic Prince i 1994, forteller Fævelen.

Toppoffiserer hos RCCL har en grunnlønn på 4-600.000 kroner før tillegg, avhengig av erfaring.

Utdannelse

Tenker du på en karriere i cruisefart, går veien via teknisk fagskole eller maritime høyskoler. Her tar du 40 vekttall (to år) før du kan bygge på med 20 vekttall til (ett år). Du kan komme inn på disse skolene med generell studiekompetanse fra videregående. Vanligst er det imidlertid å ta grunnkurs og VK1 innen tekniske fag, før du går to år som lærling til matros eller motormann.

- Det er mulig å få jobb hos oss både som lærling og som nyutdannet, spesielt for elektrikere, sier Morken.

  • Tilbake til hovedartikkelen.