<b>FÅ SOM SPØR!</b> Hotellene sier det er få gjester som spør om hvordan de håndterer veggedyrproblematikken, men oppfordrer flere til å spørre. Foto: PAVEL L/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
FÅ SOM SPØR! Hotellene sier det er få gjester som spør om hvordan de håndterer veggedyrproblematikken, men oppfordrer flere til å spørre. Foto: PAVEL L/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Veggedyr på hotell?

Overnattingssteder er matmekka for veggedyr. Noen hoteller er spesielt offensive i kampen mot skadedyrene.

Det er mye du kan gjøre for å slippe å få med deg veggedyr hjem fra ferie, blant annet å sette bagasjen på badet. Skadedyrfirmaene som driver med bekjempelse av skadedyr som blant annet veggedyr, rapporterer om økende forekomst av veggedyr i Norge.

Ifølge Bjørn Arne Rukke, forsker ved avdeling for skadedyr hos Folkehelseinstituttet (FHI), har det vært en fire- til femdobling av bekjempelser av veggedyr siden de startet med registreringene i 2007.

- Man mener de to hovedårsakene til økningen er at vi reiser mer og at veggedyrene har utviklet motstandsdyktighet mot kjemiske bekjempelsesmidler, sier Rukke til Dinside.

Her er det størst sjanse

Din mening

Har du noen gang sett eller fått med deg veggedyr fra tur? (Avsluttet)
Nei, aldri(70%) 1287
Vet ikke(20%) 368
Ja(9%) 173
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I 2014 og -15 har skadedyrfirmaene også rapportert om hva slags steder de har vært for å bekjempe veggedyr.

- Denne registreringen viser at 35 prosent av bekjempelsene har vært på overnattingssteder, sier Rukke til Dinside og forteller at dette er alt fra hoteller, moteller, herberger og andre steder der folk betaler for å overnatte.

De «øvrige oppdragene» har vært på andre steder – alt fra private hjem til institusjoner og annet.

Og selv om det er størst sjanse for at veggedyr etablerer seg på steder der folk er i ro over en viss tidsperiode, har det likevel forekommet på steder du kanskje ikke ville tro.

- Fra utlandet har vi hørt at det er funnet veggedyr på forskjellige andre steder, som t-banen i New York, på busser, på kinoer, på fly og i prøverom i butikker, forteller Rukke til Dinside.

- Men det er klart at overvekta er der folk er innom og sover over, altså der man er i ro en stund, understreker han, og forteller at sjansen for at det kommer veggedyr på et sted, avhenger av hvor mange som er innom per tidsenhet.

- Det er klart at dersom det kun er folk innom en gang i året, er det mindre sjanse for at det skal være veggedyr der enn dersom det er et rom som det er 1.000 mennesker innom i løpet av den samme tiden. Sannsynligheten øker med hvor mange som er innom per tidsenhet, sier Rukke til Dinside.

SJEKK UNDER SENGEN: Du bør ta en titt oppunder senga når du sjekker inn. Svarte prikker som dette er ekskrementer fra veggedyr. Foto: TOR ILJAR/DOGPOINT Vis mer



- Flere bør spørre!

Quality Hotel Tønsberg er et av hotellene Dinside har snakket med som har en særdeles offensiv holdning overfor veggedyrproblemet.

TABU: Øyvind S. Hagen, direktør ved Quality Hotel Tønsberg, mener veggedyr er et tabubelagt tema, men oppfordrer flere gjester til å spørre om hotellets rutiner, slik at det kan bli mer åpenhet rundt det. Vis mer


Øyvind S. Hagen, direktør ved Quality Hotel Tønsberg, forteller at de har satset mye på kunnskap blant ansatte i den daglige kontrollen av rommene.

- Det er også en strategi bak hvor vi legger våre utenlandske gjester – spesielt de som kommer fra land hvor veggedyr er en naturlig del av faunaen – slik at hyppigere kontroll/sjekk kan skje, forteller Hagen.

Hotellet har også en omfattende rutine for håndtering av gjester og bagasje dersom veggedyr avdekkes.

- Dersom funn på rom, iverksettes instruksen som gjør at gjest blir ivaretatt på beste måte. Utbetaling av et gitt beløp slik at gjest får anskaffet nye klær, alt av gjestens eiendeler samles inn og sendes til dypfrysing til anbefalt tid før det igjen leveres gjest. Instruks for rom og sanering iverksettes umiddelbart. Først bekreftes funn med hundesøk, dersom funn, blir senger destruert og øvrige møbler sendes på frys, samt at rom saneres av godkjent saneringsfirma - og ettersøk med hund etter en periode slik at vi er sikre på at rom er fritt for dyr, forteller Hagen til Dinside.

Han sier de sjelden opplever at gjester spør etter rutiner for veggedyr, men gjør det selv og oppfordrer flere til å gjøre det.

- Det er litt tabu rundt dette med veggedyr og mange har en oppfatning av at der det er veggedyr, er det dårlig kvalitet på renhold, hvilket ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Jeg tror kanskje hvis flere spør om dette, blir det lettere for mange å få på plass åpenhet og gode rutiner i sin drift, uttaler Hagen.

Dette bør hotellene gjøre

Folkehelseinstituttet forsker på veggedyr og forsøker å finne alternative metoder for bekjempelse, utover de tradisjonelle kjemiske bekjempelsesmidlene. I samarbeide med NHO Reiseliv, har de også utviklet en egen veileder for overnattingsbedrifter.

Veilederen beskriver hva overnattingsbedriftene kan gjøre for å raskt oppdage veggedyr på rom, og hvordan de skal håndtere det dersom de oppdager veggedyr.

- Det er vanskelig å hindre at veggedyr ankommer, men det er viktig at man har gode rutiner på hvordan man skal håndtere det dersom det oppdages veggedyr på overnattingsstedet. Det er viktig at rengjøringspersonalet er oppmerksomme på dette når de gjør rent på rommene, og det er viktig at resepsjonspersonalet vet hva de skal gjøre for å håndtere det når de får melding om mistanke om veggedyr på et rom, sier Rukke til Dinside.

Han oppfordrer alle til å si ifra straks de ser tegn som svarte, mørke flekker i sengeramma, som kan være ekskrementer fra veggedyr.

- Da skal du ikke pakke ut, men gå i resepsjonen og si du har mistanke om veggedyr – og si at «jeg vil ikke legge meg inn på det rommet», oppfordrer Rukke.

Ifølge veilederen fra FHI og NHO Reiseliv, skal resepsjonspersonalet ta gjesten på alvor, sjekke det nærmere og eventuelt iverksette tiltak som å tilkalle skadedyrfirma dersom det er berettiget mistanke om veggedyr.

- Og da skal man få et nytt rom, man skal ikke ligge der om det er veggedyr til stede, sier Rukke.

VEGGEDYR TELLER IKKE STJERNER: Veggedyr har ingenting med renslighet eller stjerner på hotellet å gjøre. Veggedyrene er kun opptatt av god tilgjengelighet på mat - altså menneskekropper. Foto: GTS SHUTTERSTOCK Vis mer



Veggedyr teller ikke stjerner

Han understreker at det ikke er et spørsmål om renslighet, og at du ikke kan være mer sikker på å unngå veggedyr dersom du sjekker inn på et 5-stjerners hotell, mer enn du kan være sikker om du sjekker inn på et 2-stjerners sted.

- Veggedyrene ser ikke på antallet stjerner, de skal bare ha blodet ditt, og de vil trives der det er god og regelmessig tilgang på mennesker, sier Rukke til Dinside.

Ifølge Rukke viser statistikkene at det er en økning i antallet bekjempelser av veggedyr i månedene etter sommerferien, sammenliknet med de øvrige månedene. Veggedyrene har også en annen uheldig konsekvens, utover at det er både dyrt og vanskelig å bli kvitt dem.

- Forskningen viser at sannsynligheten for å utvikle angst, depresjon og søvnmangel øker når man har veggedyr hjemme, forteller Rukke.

VEGGEDYR: Dette er et voksent veggedyr. Nymfer og egg er bortimot umulige å se med det blotte øye. Foto: ANTICIMEX Vis mer



- Slottet kan like godt ha veggedyr som et herberge i sentrum

HUNDESØK: Tor Oljar driver med firmaet DogPoint søk etter veggedyr med spesialtrente hunder. De kan søke seg frem til veggedyr på et mye tidligere tidspunkt enn ved et vanlig visuelt søk, og du kan dermed komme i gang med behandling på et mye tidligere tidspunkt - og før veggedyr­problemet blir mye større. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Tor Iljar i firmaet DogPoint driver søk etter veggedyr med hunder. Han forteller at de ser en fortsatt økning i forekomst og henvendelser om mistanke om veggedyr, både i private boliger og på overnattingssteder.

- Jeg tror problemet er større utenlands enn innenlands i Norge, men at man kan få det med seg fra norske overnattingssteder og andre steder, er helt klart, sier Iljar til Dinside.

Han forteller at han har faste avtaler om regelmessige søk etter veggedyr med flere overnattingssteder - som forebyggende tiltak.

- Det er kjempebra at de gjør disse tiltakene og at de har fokus på det. De kan ikke stikke hodet i sanden og tro at dette er et problem som går over av seg selv. Men selv om overnattingsstedene generelt begynner å bli flinkere, er mitt inntrykk at det ennå er et lite stykke å gå for å stoppe spredningen, sier Iljar til Dinside.

- Det er én stor spredningskilde, og det er overnattingssteder med hyppige utskiftinger.

Iljar forteller at han ofte blir møtt med at «nei, her er det ryddig og rent» når han spør overnattingssteder om hvilke rutiner de har for å håndtere veggedyr.

- Men det har ingenting med renslighet å gjøre; Slottet kan like godt ha veggedyr som et herberge i sentrum! Veggedyrene bryr seg ikke om renslighet, bare de får mat, påpeker han.


Få som spør

Både Iljar og Rukke anbefaler å spørre overnattingsstedet om hvilke rutiner de har for håndtering av veggedyr.

Men etter en spørrerunde hos mange store hotellkjeder i Norge, kan vi fastslå at dette er det få som faktisk gjør.

Choice, Scandic og Best Western sier alle at det er svært få gjester som spør om rutiner rundt veggedyr eller som ytrer at de er bekymret for dette. De sier også at det er svært sjeldent eller aldri at folk ber om å få se og sjekke rommet før de bestemmer seg og sjekker inn.

- Generelt er det ikke så mange gjester som ber om å få se rommet først, det kan være såkalt walk-ins som ikke har bestilt på forhånd, og da er det mest for å se hvordan rommet ser ut. Det er nok ikke så mange som vet hva de skal se etter når det gjelder veggedyr, men ønsker de å sjekke, er de velkomne til det, sier Hege Ramm, norgessjef i Best Western.

SI IFRA: Du bør si ifra straks du oppdager noe som du mistenker kan være spor av veggedyr. Alle hotellkjedene Dinside har snakket med, sier de har rutiner for å håndtere slike henvendelser. Foto: Shutterstock / HABRDA Vis mer


Alle hotellkjedene sier de har utarbeidet rutiner for kontroll og eventuell oppfølging dersom de skulle oppdage veggedyr på hotellet, som innebærer rask kontakt med et skadedyrfirma, kontroll og behandling av gjestens bagasje, samt sanering og etterkontroll av funnsted og tilstøtende rom.

- Veggedyrangrep skyldes ikke dårlige renholdsrutiner. Veggedyr spres med folks bagasje, og det er derfor vanskelig å forhindre at de kommer inn med gjestene. Likevel tar vi forholdsregler. Utformingen av rom kan blant annet ha stor betydning for om veggedyr trives og hvor enkelt de kan bekjempes. Derfor designer vi hotellrommene våre slik at det er færrest mulig gjemmesteder. Dette reduserer risikoen for veggdyr sier Nina Schage, kommunikasjonsrådgiver i Scandic, til Dinside.

LES OGSÅ:

  • Slik unngår du å få med deg veggedyr fra hotell
  • Hvor bra wifi er det på hotellet du skal? Sjekk her!
  • Dette bør du vite før du bestiller hotell