Karoline Brubæk, redaktør for DinSide Reise.
Karoline Brubæk, redaktør for DinSide Reise.Vis mer

Vår nye paranoide reisehverdag

Vi er ikke paranoide, vi følger bare reglene ...

KOMMENTAR: Den nye reisehverdagen kommer hoppende på oss fra 6. november. Etter 11. september-terroren skjedde det store endringer i sikkerhetskontrollene i forbindelse med flyreiser. Etter avsløringene av det som skal ha vært store terrorplaner der flasker med eksplosiv væske og fly fra Storbritannia var de vesentligste ingrediensene, har sikkerhetsbeltet blitt strammet ytterligere hakk.

Regelforandring med hastverk

Og det skjer fort. Køene på britiske flyplasser har stått i timesvis, og reisende har dumpet alt fra trantabletter og tannkrem til parfyme og champis i sikkerhetskontrollen. Og snart kommer regelendringer også i luftrommet her hjemme. Allerede tidlig i november må vi venne oss til nye måter å pakke på ved reiser fra Norge. For drikkeflasken med cola light kjøpt i kiosken hjemme skal ikke lengre få plass i håndbagasjen, ei heller champagneflasken du kjøpte på vinsmakeferien. Desiliteren er maks for hva du kan ha i enkeltflasker i håndbagasjen, og alt av væske som skal bli med gjennom sikkerhetskontrollen før reisen videre inn i flykabinen må få plass i en gjennomsiktig plastpose med volum på en liter. Alt annet må sjekkes inn med alt det innebærer av fare for søl og kliss i røft håndterte kofferter.

- Det er faktisk plass til utrolig mye i en enliters plastpose, forsikrer kilder i Luftfartstilsynet oss, men en liter er nå fortsatt bare en liter. DinSide prøvefylte en pose forrige uke, og her ser du hva vi fikk plass til.

Nye bagasjeregler, men er det nok til å stoppe skurkene? Foto: Per Ervland Vis mer


Alt kan kontrolleres bare vi betaler nok

Som om ikke disse reglene er outrerte nok, så er følgende sciencefiction-systemer allerede virkelighet på flyplasser rundt om i verden: På London Heathrows terminal 4 finnes røntgenmaskiner som "kler av" passerende reisende. Maskinene ser gjennom klær, men ikke gjennom hud. Sniffermaskiner som kan lukte seg frem til eksplosiver, våpen og kjemikalier finnes enkelte steder i USA. Dessuten sponser EU nå et prosjekt med utvikling av data-chips som kan merke og spore hver enkelt flypassasjer.

Din mening:

Syns du sikkerhetskravene i luftfarten har blitt for voldsomme? (Avsluttet)
Ja, det er uansett umulig å gardere seg mot alt(85%) 240
Nei, det gjør at jeg føler meg tryggere på reise(15%) 43
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Fantasien har ingen grenser

Men blir vi tryggere av alt dette? Det er vel fortsatt ingen som sjekker silikoninnleggene i bher for å vurdere om innholdet er av eksplosiv karakter. Eller hva med selvmordsforeldre som fyller babybleiene med flytende bomber? Vi har tungt for å forestille oss kontrollørene med nesa godt ned i hver eneste stinkende bleie. Dessuten er det vel ingen som kan gardere seg mot at terrorister tar i bruk narkotikasmuglernes teknikker og for eksempel fyller magen med farlige varer? Spørsmålet er om sannsynligheten for de farene vi kan møte i lufta på noen måte forsvarer den ressursbruken det her legges opp til, og om vi noen gang vil være i stand til å avsløre de virkelige skurkenes fantasifulle triks uten å måtte parkere hele flyparken i påvente av at det overveldende flertallet av fredelige passasjerer skal komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.

Vi tror heller det er slik at alle disse nye reglene først og fremst virker betryggende på bunnlinjen til en formeringsvillig gruppe aktører som lever av å yte sikkerhetstjenester og utvikle nye systemer for stadig mer inntrengende overvåkning. Og i kjølvannet av dette blir de reisende sittende igjen med alle kostnadene i form av venting på flyplassen, innkjøp av nytt og tilpasset reiseutstyr, tidsbruk i forberedelsene og overførte kostnader fra flyselskaper og flyplassoperatører. Kort sagt vil flyreisene ta lengre tid, de vil koste mer og forberedelsene vil bli langt mer omstendelige.

Gleder du deg til neste flytur?

Les også: