Terminal to og tre (bildet) skal utvides. Foto: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/S
Terminal to og tre (bildet) skal utvides. Foto: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/SVis mer

Utvider Kastrup

Flyplassen vil bli like viktige som Amsterdam og Berlin.

Det er ikke uvanlig å sammenligne Københavns hovedflyplass Kastrup (CPH) med hovedflyplassene Arlanda i Stockholm og Gardermoen ved Oslo. Men nå lanserer danskene større planer.

Skal bygge ut

Med utbygging av terminalene 2 og 3 skal CPH ta opp kampen om knutepunktstatus i Nord-Europa med Amsterdam og Berlin.

Planene har fått navnet World Class Hub,og skal implementeres i løpet av de neste fem årene. Sentralt i satsingen ligger et samarbeide med SAS, som skal flytte hovedvirksomheten hos det finske datterselskapet Blue1 fra Helsinki til København.

Dessuten sier CPH investere i ny kapasitet, og bedre forhold for flypassasjerer og flyselskaper.

Terminalen CPH Go er spesielt innrettet mot lavprisselskaper. Foto: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/S Vis mer


"Strategien setter kundene - flyselskaper og passasjerer - i sentrum, og tar utgangspunkt i deres behov, idet gode vilkår for flyselskaper sammen med høy passasjertilfredshet skal sikre fortsatt vekst."

Det skriver flyplasseierne i en ny melding til pressen, der de også rapporterer om passasjervekst og omsetningsøkning.

Her vil Avinor ha ny storflyplass i Norge

Åpnet lavpristerminal i 2010

I 2010 åpnet Kastrup terminalen CPH Go, tilpasset lavprisflyselskapenes behov. Easyjet annonserte nettopp utvidelser av sine utenlandsruter fra denne terminalen.

Slik får du billig ferie i København