Pilegrimsferden ble for slitsom for de to norske veninnene.
Pilegrimsferden ble for slitsom for de to norske veninnene.Vis mer

Utslitt etter pilegrimsferd

Pilegrimsvandringen i Spania ble ikke som forventet. Reiseleder holdt ifølge de to norske kvinnene altfor høyt tempo.

De to norske venninnene reiste på pilegrimsvandring i Spania i påsken i fjor. De hadde fått beskjed om at de ikke trengte å være i mer enn alminnelig god form, og at de kunne følge bagasjebussen gratis hvis de var slitne en dag. De trodde også at vandringen skulle foregå uten noe press eller konkurransepreg.

Men turen ble ikke helt som de hadde trodd. Da de to kvinnene kom hjem, var de så misfornøyde at den ene krevde pengene tilbake fra reiseselskapet.

Høyt tempo

Ifølge kvinnene var det reiselederen som var problemet. Han skal ha gjort turen til et mareritt for de to kvinnene. Han holdt et langt høyere tempo enn forutsatt under vandringen, var masete, lite fleksibel, uhøflig og til tider truende.

De norske kvinnene klarte ikke å holde følge med gruppen, og prøvde å få sitte på bagasjebussen. De fikk til svar at det ikke var noen selvfølge. Reiselederen skal også ha bestridt at kvinnene hadde betalt for enkeltrom, og laget mye oppstyr på hotellene.

Klager krevde tilbakebetalt 15.197 kroner fra reiseselskapet fordi turen utviklet seg til et mareritt.

Fikk 500 kroner

Reiseselskapet Erik & Reidar gikk ikke med på å betale tilbake pengene. De mente at reiselederen hadde et sett av verdier, egenskaper og erfaringer som gjør ham meget godt egnet til å lede en slik tur. Selskapet hadde fått positive tilbakemeldinger fra de andre deltakerne, og tilbakeviser at guiden har stresset noen.

Selv om Erik & Reidar mente at det ikke var noen mangler ved turen, utbetalte de likevel en kompensasjon på 500 kroner.

Umulig å ta stilling til

Saken er gått videre til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. De mener at det er så få skriftlige opplysninger i denne saken at de ikke kan komme med noen anbefaling verken i den ene eller den andre retningen.

I saker som denne, som går på reiseleders tilstrekkelighet og menneskelighet, mener nemnda at det er nesten umulig å anbefale en løsning. De avstår derfor fra å kommentere saken.

Misfornøyd?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese om i denne artikkelen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om enkeltsaker hentet fra Reklamasjonsnemndas klagebunke:

Ny ferie?

Vil du friste lykken med en ny ferie? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.