Utrendy Oslo

En ny undersøkelse viser at Oslo ikke regnes som hverken trendy, vakker eller nyskapende by.

Oslo havnet på 32. plass på listen over 60 byer som ble rangert etter hvor sterk varemerken deres er.

Det er Global Market Insite (GMI) og Simon Anholt, internasjonal sakkyndig på destinasjoners varemerke, som for andre år på rad rangerer 60 byers merkevareverdi i seks generelle kategorier. Disse er blant andre oppfatninger av byens utstråling, påvirkning på internasjonale trender, bymiljø (levekår), bypuls, byen som sted og menneskene i byen.

Oslofolk liker byen, men utlendingene er skeptiske. Foto: Nancy Bundt/Innovasjon Norge Vis mer


Trygg og miljøvennlig

Oslo scoret bra på godt miljø og hvor trygg byen oppleves, og kom på en andreplass etter Genève. Når det gjaldt samfunnsgoder som gode skoler og helsetilbud, havnet Oslo på en tiendeplass.

Lite sjarmerende og dårlig klima

Oslo klarte seg imidlertid svært dårlig når atmosfære, utstråling og internasjonal påvirkning på kultur og forskning ble vurdert. Det ble en skuffende 50. plass.

Som om ikke det var ille nok, så oppfattes klimaet i Oslo som ganske dårlig. Her kom byen på 57. plass etter Helsinki, men foran St. Petersburg, Reykjavik og Moskva på
jumboplass. Så dårlig klima har vi da ikke i hovedstaden? I sommer var det 30+ i flere uker i strekk.

Det er tydelig at de spurte i undersøkelsen ikke helt vet hva som er klimaet i de forskjellige byene. Paris og London har for eksempel omtrent samme klima. Det var likevel delte meninger om hvilket klima man kunne forvente seg i disse byene. Paris havnet på 13. plass og London på 53. plass.

Populære København

Det var København som kom høyest på listen av de skandinaviske hovedstedene. Det ble en pen 20. plass i den totale rankingen. Det var 12. plassen i kategorien byen som sted, som trakk København oppover på listen. København oppfattes altså som en vakker by. Oslo kom her på 27. plass. (København er en flott by, ingen tvil om det, men nå kan vi ikke unngå å nevne at Danmark faktisk er med i undersøkelsen, så dersom deltagerne kunne rangere byer i sitt eget land ...)

Smeltedigelen New York

New York havnet på en femteplass totalt, men toppet listen når det gjaldt sosial integrering. Folk oppfatter altså Det store eplet som en smeltedigel, der det er plass til alle, uansett hvem du er og hvor du kommer fra. London kom her på en hederlig andreplass, som byen også gjør i totalvurderingen.

Oslo kommer på en beskjeden 35. plass, like bak Stockholm.

Reelt?

Undersøkelser er undersøkelser, og en objektiv vurdering av varemerke er en vrien sak. De fem byene som troner øverst på listen hører helt sikkert hjemme der - de er alle populære storbyer med hver sin særegne identitet. Men hvor lett er det egentlig å sammenligne de mindre kjente storbyene?

- Selvsagt er det sammensatt og mange variabler å ta hensyn til, men det er verd å merke seg hvor stabile verdier byenes varemerke får over tid. Stort sett er det bare én ting
som kan forandre inntrykket av en by, og det er at man selv eller noen man kjenner reiser dit, sa Simon Anholdt i en pressemelding.

På spørsmål om hva København har som ikke Oslo har, svarte Anholdt:

- København har blant annet Den lille havfrue. Alle studier viser at et kjent landemerke er betydningsfullt. Det har vist seg at bronsestatuen Manneken Pis i Brussel er mer kjent blant japanerne enn EU!

Aker brygge og Rådhuset sett fra fjorden. Foto: Nancy Bundt/Innovasjon Norge Vis mer