FORRINGET REISEOPPLEVELSE: Klagerne brukte mye tid og penger på å finne hotellovernatting til tross for at de allerede hadde betalt for dette.<br />
<I>Foto: Stine Okkelmo</I>
FORRINGET REISEOPPLEVELSE: Klagerne brukte mye tid og penger på å finne hotellovernatting til tross for at de allerede hadde betalt for dette.
Foto: Stine OkkelmoVis mer

Ut etter feil innsjekking

To reisende får 3.000 kroner i erstatning etter innsjekkingskrøll i London. Vi ser på forbrukertvister som er behandlet i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Et lite reisefølge reiser til London. De har bestilt en weekendtur med tre hotellovernattinger på Hotell Pavilion gjennom Saga Solreiser. Følget velger å ikke overnatte på hotellet første natten, men drar dit påfølgende natt. Da er det forhåndsbetalte rommet utleid. Grunnen er at de ikke har møtt til innsjekking ifølge bestillingen. Nå vil London-farerne har refundert 3.000 kroner som de brukte på å ordne hotell på egen hånd.

Allment kjent?

- Det er deres egen skyld. Hotellrommene ble kansellert fordi reisefølget ikke sjekket inn den første natten. Det er vanlig rutine ved alle hotell all rommet kanselleres når gjesten ikke møter for innsjekking ifølge bestillingen, sier Saga Solreiser til sitt forsvar.

Saga vil ikke refundere utgiftene de reisende har hatt som følge av de tapte hotellrommene.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser slutter seg ikke til Saga Solreisers vurdering av saken.

- Det er ikke alminnelig kunnskap hos reisende at hotellrommet kanselleres dersom gjesten ikke sjekker inn på hotellet i følge bestillingen. Det er heller ikke opplyst noe om dette i Sagas katalog eller annet informasjonsmateriell. Det er heller ikke opplyst at den reisende må informere Saga dersom de for eksempel ikke skal benytte hotellet den første natten, sier Reklamasjonsnemnda i sin vurderng.

Mangler ved reisen

Reklamasjonsnemnda anser det som en mangel at de reisende ikke fikk de bestilte hotellrommene. De viser til pakkereiseloven § 6-2: Mangler gir grunnlag for et forholdsmessig prisavslag dersom mangelen ikke blir avhjulpet innen rimelig tid. Med dette til grunn anbefaler nemnda at dette reisefølget får tilbake 3.000 kroner som gikk med på den ufrivillige hotelljakten i London.

Misfornøyd?

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser behandler hvert år rundt 300 tvister mellom pakketurister og reiseoperatører. Mange av klagene reklamasjonsnemnda mottar dreiser seg om dårlig hotellstandard, men også bortkommet bagasje og forsinkelser er temaer som kommer opp. Gir reklamasjonsnemnda deg medhold i at reisen du kjøpte ikke holdt mål, kan du få kompensasjon i form av prisavslag. I enkelte tilfeller kan du også få erstatning.

  • Slik klager du
  • Hvilke mangler gir rett til prisavslag og erstatning?

    DinSide Reise plukker hver uke frem ferske domsavsigelser fra Reklamasjonsnemnda.

    I disse sakene har misfornøyde turister fått medhold og prisavslag/erstatning:

    I disse sakene har de reisende ikke fått medhold:

    Ut på tur?

    Frister et aldri så lite avbrekk i hverdagen? I restplassoversikten finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille charterreiser, får du oversikten her.

    Lurer du på om flyet er i rute? Det kan du finne det ut på vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.