Henning Svendsens feriehotell stod ikke til forventningene. Foto: Henning Svendsen
Henning Svendsens feriehotell stod ikke til forventningene. Foto: Henning SvendsenVis mer

Uspesifisert mareritthotell

Henning Svendsen og kjæresten ble møtt av råtelukt og hår i sluket.

Henning Svendsen (35) dro til Alanya i Tyrkia med Star Tour i begynnelsen av juli, 2008. Han og kjæresten skulle være borte en uke, og ble plassert på Yildiz, et uspesifisert hotell.

- Med en gang vi kom inn på hotellrommet luktet det råte. Det lå en gammel uttørket såpe på vasken, det var hår i dusjsluket og skitt på gulvet. Hele opplevelsen var kvalm, ekkel og uren, sier Svendsen.

Dusjet med sko

Paret måtte dusje med sko. Etter få minutter i dusjen hadde den tettet seg til, slik at det rant vann fra dusjen og inn i stuen. På Yildiz hadde ikke paret lyst til å tilbringe ferien.

- Et par lenger nede i gangen fant en brukt tampong på badet, sier Svendsen.

Se bildene fra hotellrommet:

Slik så bassenget ut dagen paret ankom hotellet. Bassenget er 1x3 meter stort, og veldig møkkete. Foto: Henning Svendsen
Her ligger det flere svarte hår igjen i sluket. Trolig fra tidligere gjester. Foto: Henning Svendsen
Gamle såperester lå i såpebeholderen. Foto: Henning Svendsen
Speilet på badet er tydelig skittent. Foto: Henning Svendsen
Det var tydelige, møkkete flekker på gulvet ved sengen. Foto: Henning Svendsen
Noen har glemt igjen en kam på gulvet. Foto: Henning Svendsen
Her ser du døren har begynt å råtne opp. Foto: Henning Svendsen
På gulvet på badet lå det flere svarte hår. Foto: Henning Svendsen



Måtte ut med 7.000 kroner

Svendsen og kjæresten ringte inn til Star Tour samme dag og klagde på boforholdene. Det var en representant for Star Tour som tok telefonen. Han lovte å se på saken og ringe tilbake så fort han kunne, men sa at det kunne ta opptil tre dager.

Les også: Billighoteller med mugg, avføring og blod

Paret skulle bare feriere en uke, og ville derfor ikke vente i et skittent rom. I fare for å bo flere dager på hotellrommet, ombooket de oppholdet via Hotels.com. De satset på et hotell som ikke hadde noe med reiseselskapet å gjøre. Star Tour ringte tilbake samme kveld. Henning Svendsen rakk ikke å ta telefonen.

- Jeg ringte opp igjen, introduserte meg, og sa at han hadde ringt. Da sa representanten at han aldri hadde ringt oss. Han var helt på tur. Vi forklarte ham at vi selv hadde funnet et annet hotellrom. Etter mye om og men, ble det plutselig stille i telefonen, og vi hørte ikke mer. Han la på, sier Svendsen.

Hadde Svendsen visst de ville ringe tilbake samme kveld, hadde han ikke byttet hotell, forteller han.

Klare regler på nett

- Når du velger uspesifisert reise, innebærer dette en meget enkel standard, men hotellrommene skal være rene, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, kommunikasjonsrådgiver i Star Tour.

Star Tour tok kontakt med Yildiz samme dag som de mottok klagen. Dagen etter tilbød de seg å få vasket hotellrommet, og de spurte om paret eventuelt ville bytte rom.

- De svarte nei. Jeg anbefaler å ikke bestille uspesifisert hotell i høysesongen, fordi da er de fleste gode hotellene allerede fulle. Jeg råder alle til å lese regler for uspesifiserte reiser hos sin reiseoperatør, sier Larsen-Vonstett.

Les også: Slik klager du på pakkereisen

- For sen reaksjon

Dagen etter at Svendsen ringte og klaget, kom Star Tour for å se på Yildiz-hotellet. De inspiserte flere av hotellrommene og sa de hadde skaffet et nytt hotellrom.

- Igjen sa jeg klart ifra om at vi hadde funnet et nytt hotell, fordi vi ikke ville risikere å vente i flere dager på et like dårlig rom. Jeg tror Star Tour visste at samtlige av parene hadde booket nytt rom, sier Svendsen.

Etter dette hørte ikke paret noe mer fra Star Tour. Paret pakket derfor koffertene og dro til det nye hotellet de hadde booket.

- Det nye hotellet var kjempefint, og vi fikk til slutt en fin ferie. Synd vi måtte ut med 7.000 kroner ekstra, sier han.

Reglene for uspesifisert reise

Hva kan du egentlig forvente når du reiser på uspesifisert ferie? Det kommer faktisk an på hvilket charterselskap du reiser med.

De fleste regner med at de har hotellrommet for seg selv, og at det finnes wc og bad på rommet. Men det kan skje at du må dele rommet ditt med et ukjent par, gå på do i gangen og bryte opp døra hver gang du vil inn på rommet.

Skal du reise uspesifisert kan det derfor være lurt å høre med reiseoperatøren om hvilke regler som gjelder for disse reisene hos dem.

Les også: Er dette verdens verste hoteller?

DinSide hørte med Apollo, Star Tour og Ving om hva som er deres standard når det gjelder uspesifiserte reiser.

- Apollo selger alltid rom med dusj og toalett på disse reisene, bekrefter Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Og av disse tre reiseoperatørene er Apollo den eneste som lover deg dusj og wc ved bestilling av uspesifiserte reiser. Se Apollos regler for uspesifiserte reiser.

Med Ving kan du bestille uspesifisert reise med wc og bad.

- Kjøper du uspesifisert med bad og wc får du det. Uten bad og wc er nok først og fremst noe som ble solgt for noen år siden. Hvor bra innkvarteringen blir avhenger av hvor det er ledig plass. Men folk bor ok, og vi har svært få klager fra de cirka 15 prosent som reiser på denne måten med oss, sier Gunnar Grosvold, administrerende direktør i Ving. Se Vings regler for uspesifiserte reiser.

Star Tour sier tydelig ifra på sine hjemmesider at du med uspesifiserte reiser ikke kan forvente deg én stjerne engang.

- Hotellrommene kan være av meget lav standard. Det er ikke sikkert du har wc eller bad og det kan hende du må dele rommet med andre, sier Elisabeth Larsen-Vonstett. Se Star Tours regler for uspesifiserte reiser.

Har du opplevd ubehageligheter på ferie? Tips oss på epostadressen [email protected]