Usikre sikkerhetsregler

Fortsatt kan man lage eksplosiver så sterke at det kan sprenge hull i en flykropp med den væskemengden som er tillatt å ta med om bord.

- De nye reglene stopper nok de fleste amatører fra å kunne gjøre skade under flygninger, men det er ennå ikke på langt nær gode nok sikkerhetskontroller til at man kan stoppe profesjonelle terrorister som vil gjøre skade.

Det sier Martin Ystenes, professor i kjemi ved NTNU Trondheim. Han er også kjent som vitenskapsformidler. Etter å ha lest en artikkel i Baltimore Sun om farene som eksisterer selv etter de nye bagasjereglene ble innført, er han langt på vei enig i at de nye reglene kun gir en falsk trygghet.

>> Kommentar: Vår nye paranoide reisehverdag

Forskjellige varianter av bomber

I den amerikanske avisartikkelen nevnes det mange forskjellige varianter av stoffer som kan brukes til å lage bomber som er nærmest umulig å spore, så lenge man ikke virkelig er på utkikk etter slike stoffer.

- De nye reglene gjør det jo problematisk å lage bomber med tanke på at du ikke kan ha med deg så mye væske om bord. Men med nok kunnskap går det fint an å lage stoffer av en mengde på kun en desiliter som kan gjøre stor skade, forteller Ystenes.

>> Les om de nye håndbagasjereglene her

De amerikanske ekspertene mener det fortsatt er lett å lage bomber som kan gjøre betydelig skade på en flykropp, eller som er farlige nok til å utgjøre trussel ved for eksempel en flykapring.

Artikkelen belyser flere stoffer som enkelt kan finnes på steder som kjøkkenet ditt, badet ditt eller i garasjen.

Skaper de nye reglene bare unødvendig kø og irritasjon? Foto: Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


Sparsommelig med opplysninger

Ystenes vil i likhet med ekspertene Baltimore Sun har vært i kontakt med, ikke gå nærmere inn på hvordan man kan sette sammen skadelige bomber, men han vedgår at det i mindre skala ofte kan være utrolig enkelt å lage potensielt farlige bomber.

- Støvbomber kan være ganske farlig. Det er slike eksplosjoner som skjer i gruver, og i et fly ville ikke dette vært særlig bra. Hovedingrediensen til en slik bombe kan være så enkelt som mel du bruker til baking, forteller Ystenes.

Hull i flykroppen

Forskerne som Baltimore Sun har snakket med forteller om mange flytende stoffer som i kombinasjon med enkle stoffer kan være sterke nok til å blåse hull i flykroppen.

Stoffet som blir omtalt av en av forskerne er Nitrometan. Det likner veldig på vann av utseende, og er stabilt og letthåndterlig. I følge forskerne er dette stoffet så kraftig at hvis det kombineres med de rette kjemikaliene, kan man få et stoff som gir kraftigere eksplosjoner i forhold til vekten enn TNT.

Et annet stoff, PLX, som ble utviklet under andre verdenskrig, er så kraftig at en halv liter av det vil sprenge ut dører og vinduer av en bil hvis stoffet blir plassert inni bilen med dørene igjen.

- Selv en desiliter av dette stoffet er selvfølgelig farlig, vedgår Ystenes.

Ystenes kan ikke finne noen feil i den amerikanske artikkelen, men vil allikevel presisere at de nye sikkerhetsreglene er viktige i forhold til å luke ut personer som i et øyeblikks galskap vil finne på noe radikalt.

Ystenes tror ikke flytrafikken er blitt spesielt tryggere etter de nye reglene ble innført.

- Jeg tror ikke det kan hindre de som vil og har kunnskap nok, men amatørene får det vanskelig, avslutter Ystenes.

Artikkelen i Baltimore Sun kan du lese her.

>> Les om de nye håndbagasjereglene her