ULOVLIG: Å bruke dine egne hodetelefoner på fly er ofte ikke lov. Grunnen skal være utstyret, og norske forskrifter. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ULOVLIG: Å bruke dine egne hodetelefoner på fly er ofte ikke lov. Grunnen skal være utstyret, og norske forskrifter. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Ulovlig med egne hodetelefoner

Hvorfor må man kjøpe flyselskapets hodetelefoner?

Gjennom plugger i armlenene på fly kan man få med seg hva som skjer på flyfilmen.

Som regel blir man bedt om å kjøpe, leie eller låne hodetelefoner fra flyselskapet. Til tross for at vanlige hodetelefoner ofte passer inn i hullene i armlenet, eller kan plugges i via en overgang.

For eksempel krever Star Tours flyselskap TUIfly at passasjerene kjøper hodetelefoner til 50 kroner om man vil se filmen som vises på skjermene i midtgangen. Selv om selskapets fly bruker en utgang hvor vanlige hodetelefoner passer.

Forklaringen fra flyvertinnene er at passasjerenes eget utstyr kan skade flyets systemer.

Er det virkelig slik?

Lav motstand, høy belastning

- Én enkelt vanlig hodetelefon kan anvendes i systemet uten problemer, men om ytterligere en eller flere benytter sine private hodetelefoner blir belastningen så stor at strømforsyningssystemet tar skade, forteller norgessjef Halvor Seim i TUIfly Nordic til DinSide.

Har du brukt egne hodetelefoner på flyets systemer? (Avsluttet)
Ja(63%) 1111
Nei(20%) 355
Ja, med adapter(17%) 308
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Og utstyret er meget kostbart å erstatte, fortsetter han.

Forklaringen skal være at lydsystemene er bygget for lav elektrisk belastning, og dermed skal brukes sammen med hodetelefoner som gir nettopp lav belastning. Vanlige høretelefoner belaster ifølge Seim anlegget langt mer enn hva det er bygget for.

Hodetelefonene de selger selv, skal ha langt høyere motstand (ohm) enn vanlige hodetelefoner. Høy motstand, gir lav belastning.

Endelig - nå letter Dreamliner!

I verste fall mener han derfor at medbrakt utstyr kan skade anlegget, og i beste fall kan det gi forstyrrelser for de andre passasjerene.

Samtidig påpeker han til at hodetelefoner deres ikke selges for å tjene penger per se, men for å holde billettprisene nede.

- Flyselskaper som fremdeles deler ut hodetelefoner gratis godkjenner heller ikke bruk av private hodetelefoner, av samme årsak som oss. Forskjellen er at kostnaden for disse hodetelefonene ”bakes inn” og fordyrer reisen for alle passasjerene, sier Seim.

LOVEN PÅ SIN SIDE: Kommunikasjonsrågiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet synes problemstillingen er vanskelig, men gir TUIfly rett i at de kan nekte passasjerer å bruke egne hodetelefoner med norske forskrifter i hånden. Foto: Luftfartstilsynet Vis mer


Kan bryte loven

Seim hevder videre at luftfartsloven forhindrer dem i å la passasjerene bruke egne hodetelefoner. Dette fordi utstyr som skal brukes sammen med flyets eget utstyr må være godkjent i henhold til denne loven.

Luftfartstilsynet er eksperter på luftfartsloven, et komplisert regelverk. Etter litt tenketid gir tilsynet selskapene rett i at jo, norske forskrifter krever at utstyr på fly følger diverse sertifiseringer. Det gjelder også underholdningsanlegg.

Og om disse sertifiseringene kun garanteres fra produsentens side om spesielle hodetelefoner brukes med utstyret, kan det med andre ord bryte med norske lover og regler om utstyret brukes sammen med andre hodetelefoner. I vårt tilfelle: Passasjerenes egne.

Hvor er det billigst taxfree - på flyet eller flyplassen?

- Derfor har flyselskapet mulighet til å be passasjerene ta ut sine private hodetelefoner, og be dem bruke selskapets egne, forteller kommunikasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet til DinSide.

Finnes løsninger

Kort og greit: Å bruke egne hodetelefoner på flyet kan skade utstyret, og være på kanten av loven.

Dette til tross for at det finnes en mengde adaptere som gjør at du kan bruke høretelefonene dine på et hvilket som helst fly. Etter det DinSide har funnet ut, gjør ikke disse adapterne noe med motstanden (ohm-en). Og hodetelefoner hvor slike adaptere følger med, som ofte er bygget for å stenge støy ute, har ikke høyere motstand (impendans) enn andre hodetelefoner.

Nå innrømmer også TUIfly at det skal litt til før vanlige hodetelefoner faktisk gjør skade på utstyret deres, eller ødelegger for andre passasjerer.

Men som alt annet på et fly: Man tar høyde for det meste.

Qatar Airways har åpnet direkterute fra Oslo til Doha - og lover en opplevelse