Da klagerne skulle på båttur på elva Ganges måtte de ta til takke med "gamle utslitte prammer". Men det var bare ett av problemene de klagde på.  Foto: Colourbox.com
Da klagerne skulle på båttur på elva Ganges måtte de ta til takke med "gamle utslitte prammer". Men det var bare ett av problemene de klagde på. Foto: Colourbox.comVis mer

"Uhygienisk" og "primitiv" India-ferie

Toget var fullt og skittent, og toalettet var et hull i gulvet, klaget to reisende og fikk medhold. I teorien.

Det er ikke alltid ferien blir som man forventer. Noen ganger er det snakk om små hendelser som ikke har så mye å si for reisen som helhet, og andre ganger er det store mangler som kan ødelegge hele turen.

I en sak behandlet av Pakkereisenemnda i august er temaet to reisende som føler seg utsatt for det siste, etter en opplevelsesreise i India.

I klagen har de tatt opp flere ting de er misfornøyde med, blant annet at det i Delhi ikke var varmt vann i dusjen på hotellet og at hotellet hadde lav standard.

Glemte visum - måtte ut med 116.000 kroner

Lang liste

Turen var en pakkereise som turoperatøren hadde døpt "Down The Ganges". Ifølge sakspapirene ble den markedsført som en noe utradisjonell pakkereise.

Men det var ikke bare kaldt dusjvann som frustrerte de to reisende. Det ble etter hvert en lang liste, som vi har hentet rett ut fra sakspapirene:

  • I Rishikesh og Agra måtte de stå opp klokken 03.00 og klokken 05.00 uten at det sto i programmet at de måtte stå opp om natten.
  • I Agra ble den ene ryggsekken stjålet mens de var på en rundtur for seg selv. Guiden ga ingen assistanse.
  • Under togtur fra Agra satt guiden i en annen vogn og de så ham ikke på hele togturen. De fikk elendige køyeplasser og fikk ikke sove.
  • I Allahabad bodde de i en provisorisk teltleir uten dusj og rennende vann og med primitive forhold ellers. De fikk ikke sove. En båttur de skulle ha i følge programmet, fikk de ikke.
  • På båtturen nedover Ganges seilte de på gamle utslitte prammer. Det var ikke innlagt toalettstopp, og når dette måtte gjøres, var det under sjenerende og ydmykende forhold. Guiden fortalte ingen ting underveis. Overnatting var igjen i telt av billigste sort. Den provisoriske doen i do-teltet var et lite hull i sanden som alle skulle bruke.
  • De kom aldri til Chunar Fort, som de skulle til etter programmet. I Varanasi ble de veldig syke på grunn av maten om bord og de hygieniske forhold. Guiden brydde seg ikke om det.
  • Toget fra Kolkata gikk så tidlig at de måtte opp klokken 04.30. De ble ikke informert om at togturen tok åtte timer og at toget var to timer forsinket. Toget var ekstremt skittent og klagerne fikk de desidert dårligste setene på toget.
  • Generelt ga guiden ekstremt lite informasjon, tok ikke kontakt når de var syke og spurte aldri om de trengte bistand.

Krevde pengene tilbake

Klagerne krevde alle utgiftene refundert, noe som samlet utgjorde en sum på like over 30.000 kroner.

Men i nemnda møtte de motstand.

For reiseselskapet hadde før reisen sendt ut et 12-siders informasjonshefte hvor de "advarte" om at det i India er en litt annen standard enn vi er vant til i Norge.

Ødelagt klimaanlegg - fikk erstatning

Reiseselskapet skriver at heftet tok opp flere temaer, og mange av dem handlet om klagepunktene i saken.

Pakkereisenemnda skriver i sin redegjørelse at de på generelt grunnlag finner det klart at "den reisen de to hadde meldt seg på, fremstår som en noe annerledes reise enn de vanlige og mer «komfortable» pakkereiser til India som tilbys av andre turoperatører".

Fikk medhold

Reiseselskapet mente også at de i vilkårene hadde gjort det klart at reisens program var alt annet enn hamret i stein, da lokale forhold kan gjøre at reisen må tilpasses underveis.

Også dette var pakkereisenemnda enig i. Men på ett punkt, overnattingen i Allahabad, fikk klagerne medhold.

"Programmet sier generelt at overnatting skal skje i «Comfortable touristclass hotels and guest houses with character» bortsett fra dag 8, «River bank camp», hvor det skulle overnattes i telt. Når overnattingen i Allahabad også foregikk i telt, og under nokså primitive forhold så vidt forstås, må det konstateres at det foreligger en mangel i forhold til avtale og forutsetninger", skriver nemnda og anbefalte et prisavslag på 750 kroner per person - 28.500 kroner mindre enn klagerne krevde.

Bransjen vinner mest

Hittil i år har Pakkereisenemnda fått inn 102 saker til behandling, hvorav én ble avvist.

Klagerne har fått medhold i 36 saker, men som dette eksempelet viser er det ikke nødvendigvis slik at medhold automatisk betyr en knusende seier.

I 65 av sakene valgte nemnda å ikke gi medhold til klageren.

Har du lyst til å unngå å havne på den kjipe siden av statistikken er vår beste anbefaling å sette deg godt inn i vilkårene, samt lese all reiseinformasjon nøye. Dessuten må du si fra om problemer underveis, det holder ikke å vente til du kommer hjem.