Twin Otteren tilbake i produksjon

Ottawa (NTB-AFP): Twin Otteren, der robuste lille flyet som har fraktet reisende til avsidesliggende steder over hele verden i mange tiår, skal relanseres for å møte oppsvinget i adventure-turisme.

De Havilland DHC-6 Twin Otter, som var det offisielle navnet på tomotorsflyet, ble bygd fra 1965 til 1988 da produksjonen opphørte.

I Norge var flyet en så populær arbeidshest for Widerøe på kortbaneflyplasser i Nord-Norge og på Vestlandet at den inspirerte Øystein Sunde til å skrive en sang.

Men nå skal Viking Air, et selskap som lenge har lagd reservedeler til verdens Twin Ottere, og som for to år siden kjøpte rettighetene til flyet, begynte å produsere det igjen.

- Det har vært en stor etterspørsel etter Twin Ottere siden produksjonen ble stanset, som ikke er blitt møtt, sier Beth Shrieves i Viking Air.

TEST DEG SELV: Er du en flyekspert?

Korte landingsstriper

- Det fins ikke noe annet fly som kan gjøre det dette flyet gjør: Det kan lande og ta av på korte landingsstriper, det kan fly i de mest avsidesliggende områdene i verden, og i ekstreme klimaer, fra Antarktis til Nepal, sier hun.

Av de 844 som ble bygd av flyet, er nesten 600 fortsatt i full virksomhet i jungler, ørkener og arktiske områder.

- Det er stadig flere mennesker i dag som vil reise til avsidesliggende steder, sier Shrieves og viser også til at mange også søker seg til mindre flyplasser for å unngå køer og forsinkelser på de store flyplassene.

Den nye Twin Otteren til Viking Air. Foto: Viking Air Vis mer


Konkurrent

Twin Otterens eneste virkelige konkurrent, den tyske Dornier 228 Raug, skal også settes i produksjon igjen for å møte den økende etterspørselen.

Produksjonen av Dornier-flyet opphørte i 1998 etter nesten 30 år. De første leveransene av det nye flyet ventes i 2010.

Lord Arch Otters i Florida, Air Seychelles i Afrika, Air Moorea på Tahiti og fallskjermgruppa Golden Knights til den amerikanske hæren er blant selskapene som har bestilt Twin Ottere når de igjen er i produksjon. 40 fly er allerede bestilt, og det første leveres neste år til det sveitsiske selskapet Zimex Aviation, som flyr i Afrika og Midtøsten.

Både myndigheter og flyselskaper i Sørøst-Asia, Afrika, India og Midtøsten har dessuten vist interesse. En av dem er Trans Maldivian Airlines som fortsatt har 16 av de originale flyene i sin flåte.

Nisjemarked

Selvsagt er markedet lite og for spesielt interesserte, et såkalt nisjemarked. Det er derfor de store produsentene Boeing, Airbus og Bombardier ikke har vært interessert.

Boeing stanset produksjonen av flyet i 1988, to år etter å ha kjøpt de Havilland, som siden ble solgt videre til Montreal-baserte Bombardier i 1992.

Viking Air kjøpte rettighetene til Twin Otteren og andre avlagte fly, som de Havillands Beaver, i 2006

Den nye utgaven av Twin Otter skal få kraftigere Pratt & Whitney-motorer, ny elektronikk og de skal bygges av lettere komposittmaterialer. Men ellers skal den originale designen i størst mulig grad bevares, sier Shrieves. Prisen blir på mellom 3,5 og 4 millioner dollar (18-20 millioner kroner).

Viking Air mener det fins en etterspørsel på 440 av de nye Twin Otterne over de neste ti årene. Men de skal begrense seg til å bygge 200 i første omgang, dels på grunn av mangel på arbeidskraft, dels for ikke å oversvømme markedet.