<b>JOBB?</b> Vi klarer ikke å konsentrere oss en hel dag i strekk, så en surferunde på nettet er helt greit. Bare pass på at du klarer å hente deg inn igjen før hele dagen har gått. Foto: ZANETTA HARDY
JOBB? Vi klarer ikke å konsentrere oss en hel dag i strekk, så en surferunde på nettet er helt greit. Bare pass på at du klarer å hente deg inn igjen før hele dagen har gått. Foto: ZANETTA HARDYVis mer

Tryggere å bestille nettreiser

Ikke lenger lov å "gjemme vekk" viktig info for kjøperen.

Flertallet av oss bestiller våre feriereiser på nettet. Nå skal dette bli enda tryggere, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Fra 1. januar trådte nemlig en ny bransjenorm i kraft. Denne normen skal sikre at all nødvendig informasjon er lett tilgjengelig når du bestiller reiser på nett.

Dukket det opp en uforståelig ekstrautgift da den endelige prisen du skulle betale kom opp på skjermen?

En kjapp sjekk viser at Ryanair synder når det kommer til dette. Når du skal bestille billetter, klikkes det automatisk av på at du vil ha "priority boarding". Det koster 38 kroner. Du må selv passe på å krysse av på "nei" for å slippe dette. Med den nye bransjenormen er dette ikke lenger lov.

Den nye bransjenormen gir retningslinjer for hvordan salg av pakkereiser og flybilletter foregår på nett. Dette gjelder også de som opererer fra utlandet, med egne nettsider i Norge, skriver Forbrukerrådet.

- Tidligere har det vært svært ulik kvalitet på nettstedene som selger eller formidler reiser. Med den nye bransjenormen kan forbrukeren være trygg på å få tilgang på all nødvendig info ved bestilling, sier jurist Ole André Tveit hos Forbrukerombudet, som har vært med på utformingen av bransjenormen.

Du må passe på selv

Den nye bransjenormen pålegger alle som selger reiser på nettet å utforme sin nettside slik at all informasjon fram i lyset både før bestillingen gjennomføres, og etter at avtalen er inngått. Likevel, du må selv passe på at du får med deg informasjonen.

- Forbrukeren må selv sørge for å lese vilkårene før han kjøper reisen, så han vet hva de innebærer og hva han takker ja til å betale for. Det bransjenormen gjør, er å kreve at all informasjon er tilgjengelig, sier Tveit til Forbrukerrådet.

Forbrukerombudet har utarbeidet den nye bransjenormen i samarbeid med HSH Reise. De mener bransjenormen er positiv både for forbrukerne og for bransjen.

- Vi er tilhenger av at det stilles felles krav til alle aktører, dette bedrer konkurranseforholdene og forholdene for forbrukerne, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i HSH Reise, som forventer at bransjen vil følge kravene den nye bransjenormen stiller.

- Jeg har ikke fått negative reaksjoner fra bransjen så langt. Skulle det finnes motstand, forventer vi likevel at normen blir fulgt, sier Forsdahl.

Dette krever den nye bransjenormen:

  • Kontaktinformasjon skal være lett tilgjengelig.
  • Du skal lett kunne forstå når du er i ferd med å foreta en bestilling.
  • Du må på en tydelig måte ha fått opplysninger om vilkår og betingelser før bestilling.
  • Tilleggstjenester som avbestillingsforsikring og liknende, må ikke legges til bestillingen automatisk.
  • Informasjon om totalpris og eventuelle tilleggstjenester må være tydelig.
  • Etter å ha kjøpt en reise, skal du motta en elektronisk bekreftelse av bestillingen.