Truer Norwegian med millionbot

Oslo (NTB): Forbrukerombudet har fått nok av markedsføringen til flyselskapet Norwegian, og truer med millionbot.

Fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem sier til at aftenposten.no at dersom selskapet ikke slutter med å reklamere for billigbilletter som ikke eksisterer, vil Forbrukerombudet bringe saken inn for Markedsrådet.

Blir Norwegian felt der, risikerer de en bot på mellom 400.000 kroner og 1,2 millioner kroner.

25,7 prosent dyrere å fly

Finner ikke annonserte billigbilletter

Forbrukerombudet har fått en rekke klager på Norwegian fra kunder som ikke finner lavprisbilletter til annonsert pris når Norwegian kjører sine massive kampanjer.

- Vi oppfatter det som om selskapet stadig bedriver en villedende markedsføring. Vi har nå kalt inn Norwegian til et møte i midten av august. I den forbindelse gjør vi det klart at hvis ikke selskapet kan gi oss en garanti for at dette ikke skal skje igjen, vil vi straks bringe saken inn for Markedsrådet, sier Gjedrem til aftenposten.no.

Markedsdirektør i Norwegian Asta Braathen kan ikke utelukke at selskapet har brutt markedsloven.

- Hvis Forbrukerombudet mener at vi har gjort det, så kan jeg ikke godt bestride det. Men jeg må samtidig få si at jeg ikke har noe ønske om å opptre på en måte som er i strid med loven. Vi har selvsagt ikke noe ønske om å villede forbrukerne, sier Braathen.

Ting du lurer på når du flyr