Vi har lenge visst at det ikke er bra for miljøet å fly - nå viser det seg at det er ekstra ille å fly i tropiske strøk. <i>Illustrasjon: colourbox.com</i> Foto: colourbox.com
Vi har lenge visst at det ikke er bra for miljøet å fly - nå viser det seg at det er ekstra ille å fly i tropiske strøk. Illustrasjon: colourbox.com Foto: colourbox.comVis mer

Tropereiser verst for klimaet

Ute etter å lette den dårlige miljøsamvittigheten din? Da bør du legge sommerens flytur til et annet sted enn tropene.

Ny forskning viser nemlig at en flytur i tropene får større følger for den globale oppvarmingen enn en flytur i en mer temperert del av verden, skriver New Scientist.

I tillegg til å produsere karbondioksid og kondensasjonsstriper slipper nemlig fly også ut nitrogenoksid. Dette danner mer ozon og bryter ned metan, som begge er drivhusgasser.

- På mellomliggende breddegrader nøytraliserer disse ozon- og metanreaksjonene hverandre, slik at nitrogenoksidet flyet slipper ut ikke fører til noen egentlig oppvarming, sier Keith Shine ved University of Reading til New Scientist.

Ifølge Shines beregninger omdanner derimot det sterkere sollyset i tropiske strøk nitrogenoksid til ozon svært effektivt – faktisk fem ganger raskere enn i mer tempererte deler av verden – mens ødeleggelsen av metan bare skjer marginalt raskere.

Vi har lenge visst at det ikke er bra for miljøet å fly - nå viser det seg at det er ekstra ille å fly i tropiske strøk. Illustrasjon: colourbox.com Foto: colourbox.com Vis mer


Les også: Global oppvarming gjør at spanske strender forsvinner

- Ekstra bekymringsverdig er det at ozonets oppvarmende effekt er særlig sterk ved et flys typiske flyhøyde på rundt 10.500 meter, legger Shine til.

Den nye forskingen reiser spørsmål om en bør vurdere å innføre ekstra avgifter på flygninger i tropiske land hvor flytrafikken blomstrer. India har for eksempel den raskest voksende luftflåten i verden.

Enn så lenge er flyutslipp utelatt i internasjonale avtaler om å bremse utslipp av drivhusgasser – men EU har planer om å ta kontroll over flyutslippene fra og med 2011.

Les også: Global oppvarmning kan føre til at fremtidens Syden blir Norge