Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Trodde du plastbestikket var engangs?

Ikke nødvendigvis.

De aller fleste flyselskaper har byttet ut stålbestikk med plastbestikk ombord. Grunnen er at plastbestikk veier mindre, noe som er drivstoffbesparende. I tillegg anses det antagelig som hakket tryggere med plastbestikk enn stålbestikk, i tilfelle en galing går bananas ombord. (Men det er flere flyselskaper som fortsatt har stålbestikk på business- og førsteklasse.)

Og du trodde kanskje at plastbestikket du får sammen med flymaten er engangs? Ikke nødvendigvis.

Den australske avisen Daily Telegraph skrev nylig at Australias største flyselskap, Qantas, gjenbruker plastbestikket opptil 30 ganger.

En leverandør som besøkte flyselskapets Q Catering senter, der flymaten produseres, ble fortalt dette av de ansatte som jobbet der.

En talsperson for Qantas bekreftet at plastbestikket samles inn etter måltidet og sendes til vask før det brukes igjen, men at det gjenbrukes gjennomsnittlig bare tre ganger.

- Det kommer an på hvor slitt plastbestikket blir, så noen ganger er det tre, men det kan også være flere ganger, sa talspersonen ifølge Daily Telegraph.

Les også: - En kulinarisk flyreise fra helvete

Bra for miljøet

Den første reaksjonen kan kanskje være at det er horribelt at plastbestikket gjenbrukes. Men det er det vel egentlig ikke. Det samme gjøres med brusflaskene her i Norge. Plast kan fint vaskes skikkelig rent og gjenbrukes uten fare for at bakterier sprer seg. Fra et miljømessig synspunkt er det bare bra at flyselskaper gjenbruker plastbestikket.

Det er imidlertid forskjellig praksis hos forskjellige flyselskap. Flyselskapet Virgin Blue kaster plastbestikket etter en gangs bruk, men vurderer å begynne å gjenbruke det på sine langdistanseflyvninger.

Noen flyselskaper bruker i dag et plastbestikk som ikke egner seg for gjenbruk - det er for svakt og tynt for å tåle det. Dette gjelder for eksempel Ryanair og Norwegian.