<b>TRØBLETE START:</b> Her er klistremerket som skal gjøre ventetiden mye kortere på flyplassen. De siste to ukene har den bare ført til det motsatte. Foto: SAS
TRØBLETE START: Her er klistremerket som skal gjøre ventetiden mye kortere på flyplassen. De siste to ukene har den bare ført til det motsatte. Foto: SASVis mer

Trøbbel med Smart Pass-lansering

SAS-klistremerket som skulle gjøre alt lettere for flypassasjerene, har gitt motsatt effekt de siste ukene.

I fjor vinter skrev DinSide at SAS skulle lansere et mobilprodukt, SAS Smart Pass, som skal forenkle reisen til ære for sine gullkunder. I juni, fire måneder seinere, var tjenesten ferdig testet og SAS besluttet at den skulle være tilgjengelig for alle EuroBonus Gullmedlemmer.

Vigra Lufthavn i Ålesund var først ute i Norge med å teste ut tjenesten, og fra september 2011 skulle samtlige destinasjoner i Skandinavia ha Smart Pass.

Men klistremerket som skulle gjøre det raskere og enklere i sikkerhetskontrollen, har ikke fungert som den skal på enkelte flyplasser i Norge, deriblant Oslo Lufthavn Gardermoen, noe som har skapt irritasjon for flere Smart Pass-brukere.

Ingen pangstart i Norge

– Smart Pass ble innført for to uker siden, men enkelte kunder har hatt innkjøringsproblemer. Problemet er identifisert og løst nå, opplyser Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Flyselskapet trodde installeringen skulle gå knirkefritt for seg, ettersom innføringen av testprogrammet på Vigra gikk såpass bra.

– Vi ble tatt på sengen av dette. Innføringen har gått så utrolig glatt og enkelt på svenske stasjoner, så ble det en helt annen opplevelse her i Norge når den ble installert, forteller Johansen.

Dårlig tid? Sjekk inn på flyet fra Oslo S

Slik virker den

SAS Smart Pass bygger på moderne mobilteknologi kalt NFC, Near Field Communications. Ettersom telefoner med denne teknologien foreløpig ikke er særlig utbredt i Skandinavia, tilbyr SAS sin egen variant i form av et lite NFC-klistremerke som festes på mobiltelefonen.

Dette skal når det fungerer, gi en rask og smidig flyt gjennom hele flyplassen.

Slik fungerer Smart Pass Foto: SAS Vis mer

Enkel å bruke:

I merket sitter en sender som aktiveres når den kommer i kontakt med en leser på et berøringspunkt. Slike lesere vil finnes på alle flyplassens berøringspunkter; Self Service-automater, i Baggage Drop, Security, Fast Track, Lounge, Tax Free og ved ombordstigning.

– Ved å holde opp sitt Smart Pass mot en leser, identifiseres reisen umiddelbart og man kan passere gjennom sikkerhetskontrollen og gjennom utgangen til flyet. Dette er altså en ny og svært enkel og smidig måte å ta seg gjennom flyplassen på. På en Self Service-automat kommer man for eksempel direkte til det bildet i dialogen som vedrører deg selv og din bestilling. Selv her sparer man tid, har informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, tidligere uttalt til DinSide.

SAS har cirka 750.000 EuroBonus-medlemmer i Norge, og omtrent tre prosent av disse er gullkunder. Det er cirka 22.500 gullmedlemmer i Norge, og totalt 2,7 millioner EuroBonus-medlemmer i verden.