Triksene som oppgraderer deg!


So, let's get down to business

Har du ikke falt av artikkelen ennå kan du glede deg til listen som kommer her. Les den nøye så kan det hende DU sitter på business neste gang du er ute og reiser.

  1. Bli medlem i selskapets "frequent flyer-" program. For SAS vil det si eurobonusprogrammene. Dette betyr at du er fast kunde av selskapet, og slike tas som regel bedre vare på enn tilfeldige kunder.

  2. Som medlem av eurobonusprogrammene (og lignende programmer) tjener du opp bonuspoeng. Disse kan du bruke til å oppgradere billetten din "gratis" fra turistklasse. Bruk det du har av poeng for en bedre reise internasjonalt. Det kreves 10.000 poeng for å gå opp en klasse i eurobonussystemet.

  3. Flyselskapet plukker først ut de som har betalt mest for sin flybillett slik at de får muligheten til å få mest mulig igjen for pengene de har investert i billetten sin. Har du vært uheldig og fått en dyr billett, kan denne fort betale seg inn igjen.

  4. Det er bedre å velge en mindre folksom avgang. Reiser du en tidlig morgen til eller fra en storby er sjansen stor for at flyet er fullt av forretningsreisende som flyr mye. Disse har sannsynligvis masse opptjente bonuspoeng og er mer "oppgraderingsverdige" enn du. Det er bedre å fly tidlig ettermiddag eller sen kveld hvis du virkelig håper på oppgradering.

  5. Det er aldri en ulempe å kle seg pent når du skal ut og fly. Mange flyskelskaper praktiserer kleskode på businessklasse. Ser du ut som en boms hjelper det ikke at du har betalt mer enn andre for din billett. Du står da sist i køen for oppgradering.

  6. Si fra under innsjekking at du kan være interessert i å vente på neste fly dersom det skulle oppstå overbooking. Dette er en vinn-vinn situasjon for både deg og selskapet. Kompensasjonen du får varierer veldig, men må du vente en dag eller to betaler de alt for deg. Kanskje plukker de deg ut til å sitte på business bare fordi det er plass selv om det ikke er overbooking. Det finnes flere eksempler på at dette har skjedd. Flyselskapene er overlykkelige over at noen tilbyr seg dette, ettersom det sparer dem for potensielt svært pinlige situasjoner hvis de må spørre om noen vil bli igjen.

  7. Kommer kabinpersonalet bort til deg og spør om du kan tenke deg å gi bort plassen din til en annen BØR du være hyggelig og si ja. De plasserer deg ALDRI på en dårligere plass. Spesielt ikke internasjonalt.

  8. Vær hyggelig mot betjeningen. Det er de som sitter på "makta" over hvem som blir oppgradert. Men ikke overhyggelig. Den gyldne middelvei er alltid god å følge.

  9. Har du vært utsatt for dårlig behandling eller plagsomme medpassasjerer, kan du si i fra neste gang du skal reise med selskapet, eller hvis du skal mellomlande. Oppstår det muligheter er de ikke sene om å gjøre ting godt igjen. OBS OBS vær hyggelig og ikke lag en scene for det bare irriterer personalet, og fører til at du heller vil bli kvitt deg som kunde enn å beholde deg.

  10. Vær tidlig ute. Myten om at den som sjekker inn sist eller boarder sist får oppgradering er bare oppspinn. Er du sent ute minsker sjansene for hvert minutt som går. Å være årsaken til forsinkelser eller mulige forsinkelser er som å banne i kirken på en flyplass.

  11. Fokuser på internasjonale flygninger og ikke innenlands, og glem oppgradering om du reiser med typiske lavprisflyselskap. Forskjellen er minimal på business- og turistklasse på flyvninger innenlands, om den i det hele tatt eksisterer.

  12. Og for all del, IKKE prøv å bestikke personalet. Dette fungerer ikke i det hele tatt. Mange kabinansatte opplever de villeste varianter av hvordan folk prøver å innynde seg oppover i klassesystemet. Sånt fungerer dessverre ikke.

>>Sjekk bildene av hva du kan få her.
>>Sjekk prisen på drømmesetet her.

Len deg tilbake og nyt businessklasse for prisen av turisklasse. Foto: www.lufthansa.com Vis mer