Trenger 2,3 mrd. til norske ikoner

Trollstigplatået, Vøringsfossen og Gjende skal utvikles til nasjonale ikoner på turistveiene i Norge.

Det betyr at det satses mer penger på å utvikle disse tre naturskapte prosjektene enn på de øvrige 15 nasjonale turistveiene som er fullført eller planlagt.

Det opplyser prosjektleder Jan Andresen i Turistveiprosjektet til NTB.

Trollstigen først

Nærings- og handelsdepartementet er invitert av Statens vegvesen til å stille seg i spissen for et statlig spleiselag som kan bidra med 60 millioner kroner til ferdigstilling av Trollstigplatået i 2009. Det skal være et møte om denne saken med det første.

Ifølge Andresen er det Trollstigplatået som først blir ferdig av de tre ikonene.

- Strekningen Geiranger-Trollstigen blir uansett åpnet som nasjonal turistvei og markedsført internasjonalt i 2009, selv om det måtte gjenstå noen arbeider til 2010, sier han.

Trollstigen Vis mer


2,3 milliarder

Trollstigplatået alene har en prislapp for det offentlige på 120 millioner kroner. I tillegg kommer privat deltakelse.

Vøringsfossen og Gjende blir fullført i planperiode II, det vil si etter 2012. Det eneste Andresen kan si om kostnadene knyttet til disse to prosjektene er at de vil ligge langt over det Turistveiprosjektet kan bære alene. Det må en form for spleiselag til.

Totalt er de 18 nasjonale turistveiene i Norge beregnet å koste 2,3 milliarder kroner. Av dette vil 1,25 milliarder kroner gå over samferdselsbudsjettet og 400 millioner kroner over andre offentlige budsjetter. Resten er synergier gjennom privat deltakelse.

Fem er ferdige

Av de 18 strekningene som er inkludert i Turistveiprosjektet, er det fem som allerede har fått status som nasjonal turistvei. Det er Saltfjellet, Gamle Strynefjellsvei, Helgelandskysten nord, Hardanger og Lofoten.

Fram mot 2015 skal 14 nye strekninger utvikles. Det er Rondane, Valdresflya, Aurlandsfjellet, Gaularfjellet, Senja, Havøysund, Varanger, Lofoten, Atlanterhavsveien, Geiranger-Trollstigen og Ryfylke. I tillegg kommer Jæren, Helgelandskysten sør og Andøya.

Innen 2015 er målet at det skal være 18 sammenhengende veistrekninger i Norge som har fått kvalitetsstempelet nasjonal turistvei. (©NTB)