UT OG FLY: Kjøper du flybillett hos enkelte av nettreisebyråene, kan du slite med å få kontakt med dem i ettertid. Foto: Colourbox.com
UT OG FLY: Kjøper du flybillett hos enkelte av nettreisebyråene, kan du slite med å få kontakt med dem i ettertid. Foto: Colourbox.comVis mer

Treg kundeservice hos nettreisebyråene

Over 30 minutters ventetid på telefon hos Travelpartner og Supersaver.

DinSide får ofte tips fra våre lesere om at kundeservicen er for dårlig hos nettreisebyråene. Mange klager på at de ikke kommer gjennom, verken på telefon eller mail.

Vi har derfor prøvd selv:

Som vanlige forbrukere har vi stilt spørsmål på mail om bestilling av billetter, og ringt for å få info om en allerede gjennomført bestilling, til følgende sju nettreisebyråer: Ebookers.no, Expedia.no, Travellink.no, Travelstart.no, Travelpartner.no, Gotogate.no og Supersaver.no.

Testen viser at enkelte bruker lang tid på å svare, både på telefon og på e-post.

Samme eier sliter med å svare


Dette gjelder spesielt de fire sistnevnte nettstedene (Travelstart.no, Travelpartner.no, Gotogate.no og Supersaver.no), som også viser seg å ha samme eier; nærmere bestemt eTraveli.

Hos Travelpartner og Travelstart får vi aldri svar på mailen vi sendte, bortsett fra beskjed om at det kan ta lang tid å få svar. Supersaver bruker nesten 4 døgn på å svare oss på mail. Bare Gotogate svarer raskt, etter bare 29 minutter.

- Årsaken til at dere ikke har fått svar fra Travelpartner og Travelstart, er at våre kundebehandlere har registrert at det er sendt mail fra samme adresse til de forskjellige selskapene, forteller Marlene Wallberg, markedsdirektør i eTraveli.

- Men er ikke 4 dager for lenge å vente på svar på mail?

- Det er ikke akseptabelt at de skal vente så lenge på mail, men siden vi har en stor tilstrømning av kunder og det dessuten er høysesong, tar det dessverre lang tid, påpeker Wallberg.

De fire selskapene sliter også med å gi kundeservice over telefon. Samtlige har veldig kort telefontid, med åpningstider mellom 09:30 - 11:30, og 13:30 - 15:30. Dessuten holder de stengt på helligdager.

Travelstart svarer på telefon etter 17 minutter, mens Gotogate bruker 28 minutter på å ta telefonen når vi ringer dem i to-tiden.

Når vi derimot kontakter Travelpartner og Supersaver på telefon klokken 09:40 6. juni, får vi beskjed hos begge om å ringe tilbake i åpningstiden. Dette viser seg å skyldes Sveriges nasjonaldag, en dag som logisk nok, ikke er helligdag i Norge. Og telefonnumrene vi ringer er norske nummer innhentet på reisebyråenes norske hjemmesider.

Det blir ikke særlig bedre når vi prøver igjen dagen etter - og venter i kø i 30 minutter uten å få svar hos verken Travelstart eller Travelpartner.

- På våre nettsider står det informasjon om hvilke dager som er stengt, men dessverre hadde den 6. juni falt ut. At det er såpass lang ventetid er beklagelig, og skyldes og at dette er dager med ekstra mye trafikk, sier Wallberg.

Hun legger til at det er stadig flere som bestiller flybillett på nett, men at det kan være vanskelig å rekruttere personell til kundeservice.

- Dette er noe vi hele tiden jobber for å forbedre, dessuten forsøker vi å gi best mulig informasjon på nettsidene så folk skal slippe å måtte ringe, sier Wallberg.

Les også: Her er kundeservicen best
Les også: Disse flyselskapene er svartelistet i Sverige

Her svarer de deg

De tre andre selskapene vi har testet, er langt flinkere til å svare på både e-post og telefon. Travellink sender svar på mail etter i underkant av fire timer, mens Expedia svarer oss etter 20 timer.

Hos Ebookers finner vi verken kontaktskjema eller mailadresse, men til gjengjeld svarer de på telefon etter bare seks minutter.

Også Travellink og Expedia svarer relativt raskt når vi ringer, på henholdsvis to og ni minutter.

Bortsett fra Expedia bruker nettreisebyråene forskjellige 800-numre for å ringe kundeservice. Dette betyr at prisen for samtalen avhenger av prisene hos ditt mobilselskap. Det kan være lurt å sjekke hva det faktisk koster å ringe per minutt, i tilfelle du må vente lenge i telefonkø.

Les også: Så mye koster skrivefeilen på flybilletten