A380 i fint driv over Sydney. Foto: Qantas
A380 i fint driv over Sydney. Foto: QantasVis mer

Tredjemann ute med superjumboen

Qantas har begynt flygninger med sitt nye A380 fly. Se bildene.

Australske Qantas er det tredje flyselskapet som har begynt flygninger med kjempeflyet A380. Fredag 16. januar tok A380-flyet av fra London i retning Singapore.

Qantas bruker sitt første A380 fly på rutene mellom Sydney, Singapore og London, Sydney og Los Angeles, og Melbourne og Los Angeles. En tur/retur-billett fra London til Sydney koster fra 700 pund (cirka 7.000 kroner). Merk at du ikke er garantert å få fly med A380 - Qantas opererer fortsatt med andre fly på denne ruten.

A380 besøkte Gardermoen i desember i fjor. Se video av flyet her!

Australsk design

Det har knyttet seg stor spenning til hvordan Qantasflyet vil se ut. Flyselskapet har valgt å la den australske designeren Mark Newson designe det meste av interiøret ombord. Flyet er stilig, men langt fra så ekstravagant som for eksempel Emirates' A380-fly. Dette selskapet har valgt å innstallere bar og dusj i flyet.

Qantasflyet har plass til 450 passasjerer, fordelt på fire klasser - førsteklasse, internasjonal businessklasse, premium økonomiklasse og økonomiklasse.

På vanlig økonomiklasse har en seat pitch på 79 cm, og en privat skjerm på 26 cm. I tillegg kan økonomipassasjerer forsyne seg fritt av snacks og drikke fra snacksbaren i løpet av flyturen. Qantas er dessutene eneste selskap som bruker A380 so, tilbyr en premium økonomiklasse. De 32 setene befinner seg i toppen av flyet, og her er seat pitchen 107 cm. Setene har egen skjerm i armlenet.

Businessklassen har egen lounge, setet kan slås ut til en 203 cm lang seng, og skjermen er 31 cm bred. De 14 suitene i førsteklasse har massasjestoler som kan gjøres om til senger, pluss et gjestesete og et bord med plass til to. Privat skjerm er selvsagt.

Her er en (litt kunstnerisk) video av Airbus' overrekkelse til Qantas:

Skal være mer miljøvennlig

I disse klimakrisetider er selvsagt flyselskapene ivrige etter å understreke at de satser på miljøet. Ifølge Qantas forbruker A380 flyet 17 prosent mindre drivstoff per passasjer enn jumbojetene som brukes i dag. I tillegg er flyet svært stillegående - faktisk lager det ikke mer lyd enn en gressklipper, skal vi tro selskapet.

13 av de rundt 200 A380-flyene som er bestilt av forskjellige flyselskaper er levert foreløpig. Qantas har bestilt til sammen 20 A380-fly fra Airbus.

A380 i fint driv over Sydney. Foto: Qantas
Qantas hevder at flyet ikke lager mer støy enn en gressklipper når det tar av. Foto: Qantas
Litt mer luksus i Qantas premium økonomiklasse. Foto: Qantas
På businessklasse kan passasjerene ta en lur uten å få kink i nakken. Foto: Qantas
Fra konstruksjonen av flyet. Foto: Qantas
Det er store dimensjoner på A380-flyet. Her ser du lasterommet, og de to etasjene med passasjerer. Foto: Qantas
Qantas har bestilt 20 A380 fly, som skal leveres innen 2013. Foto: Qantas
John Travolta fikk fly A380-flyet - som den første piloten som ikke var test-pilot. Foto: Qantas