<b>SEKUND FOR SEKUND:</b> I mars lanserer Jernbaneverket en ny tjeneste som skal la deg følge togbevegelsene sekund for sekund - på samme måte som de kjente fly(nerde)tjenestene Flight Radar eller Plane Finder. Foto: PER ERVLAND/KRISTIN SØRDAL
SEKUND FOR SEKUND: I mars lanserer Jernbaneverket en ny tjeneste som skal la deg følge togbevegelsene sekund for sekund - på samme måte som de kjente fly(nerde)tjenestene Flight Radar eller Plane Finder. Foto: PER ERVLAND/KRISTIN SØRDALVis mer

TrainMap i Norge

Kjenner du Flight Radar eller Plane Finder? Nå kommer snart en tilsvarende tjeneste for tog i Norge.

Du kjenner kanskje tjenestene Flight Radar eller Plane Finder? Kjært (nerde-)barn har mange navn, men det dreier seg altså om tjenester som lar deg live-sjekke hvor flyene befinner seg akkurat nå.

Vi har tidligere omtalt noen av disse tjenestene: Den veldig tidlige tjenesten Flygradar.nu og den litt ferskere FlightRadar 24. Det finnes etterhvert også flere andre liknende flytjenester som apper til smarttelefon.

Nå kommer altså en liknende livetracking-tjeneste for togtrafikken i Norge. Der skal du kunne se og følge togenes bevegelse sekund for sekund.

Det er Jernbaneverket som står bak den nye tjenesten, som skal lanseres nå i mars.

Sjekk ut den sveitsiske modellen!

Jada, det er allerede gjort før, dette er ikke en egenprodusert idé fra Jernbaneverket. Blant annet finnes liknende tjenester både i Finland og i Sveits - og det er den sveitsiske modellen det norske Jernbaneverket har sett til, ved utviklingen av den tilsvarende norske tjenesten.

Slik ser den sveitsiske tjenesten ut, på swisstrains.ch. Der beveger togene (de røde prikkene) seg, og du kan klikke på dem for mer informasjon om linje, tider og så videre. Foto: swisstrains.ch Vis mer
Utvidet tjeneste: Klikker du "follow" på et tog på det første kartet, kan du følge akkurat dette toget på et kart som vist her. Du kan også få informasjon om ankomst- og avgangstider på ulike stasjoner. Dette er en tilleggstjeneste som ikke vil komme i første omgang hos Jernbaneverket - men de vurderer flere ulike tilleggstjenester som kan komme etter sommeren. Foto: swisstrains.ch Vis mer



Enn så lenge kan du sjekke ut den sveitsiske tjenesten her - og som du kan se: Det er ganske så snedig hvordan du kan følge togenes framdrift på kartet.

GPS på plass i juni

Per i dag styres togtrafikken ut i fra registreringer av togene ved passering av forhåndsdefinerte sporfelt. Det er også dette systemet trafikkstyringssentralen bruker for å overvåke og styre togtrafikken. Ved bruk av denne teknologien vet man når toget passerer de definerte sporfeltene - men man vet ikke noe om togene når de er mellom disse punktene.

Her kan du se en videoreportasje fra trafikkstyringssentralen i Oslo

Ved første lansering av den nye live-karttjenesten, vil det være disse sporfeltregistreringene som ligger til grunn for livetrackingen av togene.

Jernbaneverket jobber imidlertid med å implementere GPS-posisjonering som grunnlag for visning av togtrafikken, og i slutten av juni vil dette også rulles ut i den nye TrainMap-tjenesten. Da vil du virkelig kunne følge posisjoneringen av togene.

- God dekning

Tjenesten lanseres i webgrensesnitt, som en nettside. Den vil virke både på smarttelefon og nettbrett, i tillegg til ordinær PC.

Vi har også vært med lokfører Espen Østerberg bak spakene på Flytoget, og kjørt Oslo-Gardermoen i toppfart. Se video av dette her, og hør Østerberg fortelle om hvordan det tekniske fungerer.

Registrering av GPS-posisjoner setter selvsagt visse krav til GPS-dekning. Denne skal ifølge Victor Hansen, kunde- og trafikkinformasjonssjef i Jernbaneverket, være god.

- Vi har god GPS-dekning på alle strekninger, det er bare inne i tunneler vi ikke har dekning, sier Hansen til DinSide.

Der ser de på løsninger for å beregne hvor togene befinner seg.

Victor Hansen, kunde- og trafikkinformasjonssjef i Jarnbaneverket, demonstrerer hvordan den nye tjenesten skal fungere. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Dette kan det bety for deg

Dette er altså en tjeneste som vil bli levert av Jernbaneverket. Jernbaneverket har ansvar for informasjon til kunden på stasjonen, mens det er NSB eller Flytoget - altså transportselskapene - som har ansvar for å transportere disse kundene. Det er også Jernbaneverkets ansvar å opplyse om rutetider.

- Vi skal opplyse om alle transportselskapenes rutetilbud, men dette skal ikke utformes som en reiseplanlegger, det er ikke vår oppgave. Men med TrainMap får du oversikt over hvor toget ditt er, og dét kan være viktig info på steder der det går mye tog, sier Hansen til DinSide.

Han fortsetter:

- Jo mer informasjon du har, jo tryggere valg kan du ta. Og når man får en tryggere prognose på når toget kommer, og tilliten til disse prognosene blir større, kan man gjøre informerte valg med større trygghet, sier Hansen.

- Informasjonen skal være så riktig at du skal kunne avgjøre om du rekker å gå i butikken før togavgang, sier Hansen.

Jernbaneverket vurderer også ulike tilleggstjenester som kan implementeres i denne nye TrainMap-tjenesten, eksempelvis informasjon om parkering og eventuelt ledige parkeringsplasser, og informasjon om andre transportmidler som kan være av interesse for den reisende.

- Vi skal starte implementering av helt nytt system for kunde- og trafikkinformasjon etter sommeren så jeg tror ikke vi klarer flere tilleggstjenester før vi har det på plass, sier Hansen.

Nøyaktig lanseringsdato for TrainMap i Norge er ennå ikke kjent. Vi vil komme tilbake med dette når informasjonen foreligger.