Foto: Constantin Jurcut
Foto: Constantin JurcutVis mer

Trafikkreglene du ikke visste om

I hvilket land må du ha med deg ekstra briller i bilen?

Å kjøre i Norge er forholdsvis grei skuring, og de fleste følger trafikkreglene. Men hvordan er det i resten av Europa?

Vi har samlet inn en del trafikkregler du kanskje ikke visste om, og som muligens overrasker deg litt. Og i tillegg tar vi med de uskrevne trafikkreglene som gjelder i ymse europeiske ferieland.

Se også videoen av hva en gal gresk sjåfør gjør når han misser avkjøringen sin lenger ned i saken ...

Unntakstilstand i Paris - de fleste franske rundkjøringer har nå vikepliktsskilt for alle som skal inn i rundkjøringen, men det finnes et unntak - Place de l'Étoile rundt Triumfbuen. Her er trafikken så kaotisk at franske forsikringsselskaper har besluttet at i alle bilulykker som skjer i denne rundkjøringen, har begge parter skyld.

De farligste veiene i Norge og utlandet

Ingen unger i forsetet - i Frankrike har de også en regel som sier at barn under ti år ikke har lov å sitte i bilens forsete - de må pent finne seg i å sitte bak.

Her ser du de norske barnesikringsreglene

Du skal ha is i magen som utlending for å hive deg ut i rundkjøringen rundt Triumfbuen. Foto: Jan van Es Vis mer


Hold deg unna venstre kjørefelt - kjører du på autobahn i Tyskland, går det fort unna. Visste du at du faktisk ikke har lov å ligge i venstre felt, med mindre du er i ferd med å kjøre forbi noen? Lastebiler har ikke lov å befinne seg i venstre felt overhodet.

Her kan du kjøre fortest i Europa

Ikke lov å stoppe - Du har ikke lov å hindre trafikken på autobahn. Det betyr at dersom du av en eller annen grunn stopper, kan du få en bot. Unntaket gjelder bare i nødstilfeller. Å gå tom for bensin er ingen unnskyldning. Det er din egen feil.

Ikke blink med lysene - tidligere var det vanlig at tyske sjåfører med rakse biler blinket med frontlysene for å signalisere at du skulle fjerne deg fra filen slik at de kom forbi. Det er blitt ulovlig.

Bilfrie bygater - i flere byer nedover i Europa, spesielt i Italia, er det innført regler som sier at bare lokaltrafikk er tillatt i historiske sentrum på visse tider av døgnet. Dette markeres som regel med hvite skilt med en rød ring der det står tidspunkt for når det er innkjøring forbudt. Kameraer registrerer alle biler som kjører gjennom. Har du ikke tillatelse, får du en bot.

Norges vakreste veier

Stor bil med forkjørsrett - på italienske veier som er for smale for to biler, er det den største bilen som har forkjørsrett.

Ta på deg refleksvest - i Spania er du pålagt å ta på deg refleksvest dersom du må gå ut av bilen ved motorveien, eller på veier uten belysning.

Her ser du de norske reglene for refleksvestbruk

Brillefin x to - bruker du briller, krever spanske trafikkregler at du har med deg et ekstra par i bilen.

De uskrevne trafikkreglene

Her har the man in the van vært litt for hissig ... Foto: Asterion Vis mer


Fartsgrenser i Italia - tommelfingerregelen er å ta fartsgrensen, dele den på to, og legge til dette oppå den oppgitte fartsgrensen. 60 km/t betyr at du skal kjøre i 90 km/t, 100 km/t betyr at du skal kjøre i rundt 150 km/t, osv.

Man in van i Storbritannia - mannen i varebilen skal du passe deg for - han tar det for gitt at han har forkjørsrett i enhver situasjon, og har et generelt aggressivt kjøremønster.

Mopedister i Sør-Europa - vær ekstra på vakt overfor mopedistene. De følger ikke trafikkreglene særlig nøye, og kan kjøre forbi deg både på høyre og venstre side. Ved kø bruker de alle muligheter til å snike seg forbi; fortau, enveiskjørte gater og motsatte kjørefelt.

Vet du om flere uskrevne trafikkregler? Skriv om dem i debattforumet!