Toppsjiktet

Det er jevnt i teten. Men er det noen av selskapene som står til en sekser?


Det er vanskelig å skille mellom de forskjellige internettjenestene, nettopp fordi de er det: forskjellige. Men vi prøver. Terningen stoppet på fem på alle disse selskapene, men selv om de får samme karakter, er det ørsmå forskjeller. Vi starter med den aller beste:


Ingen døgnflue

"Internett var visst ingen døgnflue likevel." Nå kan vi bestille billigbilletter også på Lufthansa sine nettsider lover reklameplakatene. Vi prøver.

Det går så det suser. Bookingfasiliteten er på startsiden. Pluss. Det går helt greit og veldig enkelt å bestille billett. Pluss. Det er lett å navigere, jeg finner det jeg vil ha – har jeg etix® (Elektronisk billett) kan jeg sjekke inn på nett, jeg kan sjekke inn med SMS, WAP, telefon og fax, gjerne kvelden før - i det hele tatt er det ikke så mye mer å si enn at dette var en særdeles behagelig opplevelse.

Jeg har bare to ankepunkter. Siden er kun på engelsk, og skriften kan kanskje være litt liten for noen?

Likevel: Reiseredaksjonen tar av seg tiaraen, klimprer med stiletthelene og neier dypt i begeistring. Terningkast 5 (pluss) til testens beste nettservice. Som forhåpentligvis ikke er en døgnflue.

Kjappe fakta om Lufthansas nettsider:
Språk: Engelsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja - det er kun et par museklikk unna
Elektronisk billett? JA
Billettbestilling uten registrering? Ja


Et lekkert salgsverktøy

Flyselskapet Norwegian Air Shuttle har en av de peneste forsidene vi vet om. Enkel meny vi kan forholde oss til, et lekkert lite kart som indikerer destinasjoner, og noen effektive bilder av smellblidt personale og flyvinger bidrar til en troverdig corporate feel. (Det var i alle fall sikkert det de fikk servert av internettdesignerne sine – men det virker på oss!)

Vi søker på en reise, en av datoene vi har valgt er fullbooket, men vi blir automatisk tilbudt alternative dager. I tillegg får vi muligheten til å gjenta søket for å finne enda billigere billetter på nærliggende dager. Gode tider for de som liker å passe godt på grunkene sine.

Billigflyselskap, ja, men når det gjelder internettshopping har jeg følelsen av å være i designerdivisjonen, og blir gledelig overrasket over de lave prisene. Det er vel ingen grunn til at nettsidene skal se billige ut, og ha minimalt med funksjoner, bare fordi flyselskapet tilbyr lave priser? Vi lar oss forføre av billige salgstriks, og gir terningkast 5.

Kjappe fakta om Norwegians nettsider:
Språk: Norsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja - en egen knapp i menyen heter Kundeservice
Elektronisk billett? Ja
Billettbestilling uten registrering? Nei


Grei skuring

Jeg vet at Ryanair har en norsk hjemmeside, så jeg prøver ryanair.no. Det tar meg direkte til ryanair.com, på engelsk. Her kan man ikke bestille billetter direkte, men det er en stor oversikt over alle de billige flyrutene fra de store europeiske byene.

Heldigvis er det lett å finne frem til den norske nettsiden, som har en kjapp og grei oversikt over hvilke ruter Ryanair har fra Norge. For å booke billett kan man velge bestill nå funksjonen enten i menyen til venstre, eller den store knappen oppe til høyre. Veldig bra, så slipper vi å lete! Når vi kommer inn i bookingen er det seks kjappe trinn, ikke noe navigeringsproblem mellom sidene, enkelt å skifte dato for reise, vi liker dette.

Dessverre har Ryanairs nettsider layout som et billig blad fra et tidligere østblokkland. Eller fra Sverige på 70-tallet. Men det er nesten så retro at vi liker det. Uansett, tiltalende layout eller ikke, så lenge tjenesten virker.. er vi veldig fornøyd! Terningen kaster seg selv og lander elegant på en femmer.

Kjappe fakta om Ryanairs nettsider:
Språk: Norsk
Billettbestilling fra startsiden? Nei
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja, fra hovedmenyen
Elektronisk billett? Nei, men du reiser billettløst, på referansenummer.
Billettbestilling uten registrering? Ja


Ukomplisert lillesøster

Braathens melder om tredobling av salg av sine reiser på internett. Selskapet selger hele 25 prosent av sine reiser via bestillingsløsningen på internett. Den siste femmeren går til Braathens.

Vi går inn, velger avreisested og tid og destinasjon, får opp alternativer, velger alternativer, og så er det bare å bestille. Her må man være registrert for å bestille, så det krever sine tastetrykk, men kjapt og greit, mindre enn fem minutter senere kunne vi vært en storfornøyd eier av en flybillett til ønsket destinasjon.

Enkelt og greit for oss, men det er tydelig at det er et par ankepunkter på også denne bestillingstjenesten. Her kommer et kort sammendrag av kommentarer vi har fått fra en leser om Braathens' bestillingstjeneste:

  • Man må oppgi adressen to ganger. Det er faktisk en funksjon som automatisk gjør profil (betal) adressen til leveringsadresse, men denne virker ikke!

  • Norske bokstaver i navn blir ikke godtatt

  • Ved bestilling av reise fikk han to billetter per person med samme fly

Likevel - på bakgrunn av våre undersøkelser (og at vi ikke har betaling og bekreftelsedelen som en del av testen vår) har vi lyst til å gi Braathens full pott. Vi ender med et lite kompromiss, og gir Braathens en femmer.

Kjappe fakta om Braathens nettsider:
Språk: Norsk
Billettbestilling fra startsiden? Ja
Trinn i billettbestillingen: 5
Brukerstøtte: er det tydelig hvordan man får hjelp? Ja, kontaktnummeret er strategisk plassert på startsiden.
Elektronisk billett? Ja
Billettbestilling uten registrering? Nei


Mye bra, men ingen er perfekte

Vi fikk ikke bruk for sekseren i denne omgang, dessverre. Men fortvil ikke, vi kommer garantert tilbake med en oppdatering om ikke så alt for lenge.

Utfordringen går herved til flyselskapenes internettdesignere: Kanskje vi kan få yatzy med seksere neste gang?

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.