Kjekt med tog, bedre med kamel. Foto: Francesca Ventricelli
Kjekt med tog, bedre med kamel. Foto: Francesca VentricelliVis mer

Togtunnel til Afrika

En 40 kilometer lang undersjøisk tunnel kan åpne togveien til Afrika. Men det tar noen år.

Tidlig neste år begynner prøvegravingen av togtunnelen som skal gå under Gibraltarstredet. Dette prestisjeprosjektet vil altså gjøre det mulig å ta toget mellom Spania og Marokko.

Etterlengtet

Drømmen om en togtunnel mellom kontinentene har eksistert siden 70-tallet, men det er altså først i dag teknologien er på plass slik at prøvegravingen kan begynne. Det er nemlig ikke bare bare å grave en tunnel under Gibraltarstredet. Møtet mellom Middelhavet og Atlanterhavet fører til kraftige strømmer, og tunnelen kan ikke legges der stredet er smalest. Der er havet altfor dypt - hele 900 meter. Dermed blir det en nær 40 kilometer lang tunnel, hvorav 28 kilometer går under havbunnen. Det dypeste punktet vil ligge 400 meter under havoverflaten.

Ideen om en bro over stredet ble også forkastet, på grunn av de sterke vindene og det dype havet.

Kanskje kunne noen av våre norske tunnelingeniører ledet prosjektet, vi har jo en del erfaringer med tunneler her til lands, men det er en sveitsisk ingeniør ved navn Giovanni Lombardi som skal lede prøvegravingen.

Magisk kontinent: Utsikt mot Afrika fra Gibraltar. Vis mer


Fire timer til Afrika

Det er ingen vits i å planlegge togturen til Afrika riktig ennå. Dersom alt går etter planen, og gravingen ikke støter på uforutsette geologiske og tekniske problemer (eller finansielle, for den saks skyld), vil du kunne ta toget til Afrika i 2025. Dersom tunnelen kan takle høyhastighetstog, kan reisetiden mellom Madrid og Tangier bli bare fire timer.

Etter planen vil dobbeltsporet kunne frakte 10 millioner passasjerer årlig, i tillegg til åtte millioner tonn varer.

Det er ikke estimert hvor mye prosjektet vil koste, men vi snakker om adskillige milliarder euro, altså flere titalls milliarder kroner.

Kilder: ANSAMed, The Guardian