Toget til Tibet går til sommeren

Beijing/Oslo (NTB-Kjell Arild Nilsen): Jernbanen til Tibets hovedstad Lhasa er ferdigbygd. I juli går de første prøveturene med verdens høyestliggende togstrekning.

Med togforbindelse til Tibet, ofte omtalt som «Verdens tak», innledes en ny tid for området og befolkningen. Også for kinesere flest åpnes en helt ny mulighet til å besøke Tibet, og det samme gjelder for verdens turister.

Strekningen til Lhasa er egnet til å ta pusten fra de reisende på flere vis. Naturopplevelsene vil være mange og storslagne. Men i tillegg går toget på de siste 960 kilometerne i over 4.000 meters høyde.

Spesialbestilte canadiske togvogner som holder jevnt lufttrykk skal tas i bruk for å ta vare på helsen til langveisfarende turister. Vognene vil også være utstyrt med surstoffmasker.

Seremoni på Lhasa stasjon, ved fullføring av Qinghai-Tibet linjen, 15. oktober 2005.
Foto: China Photos/Getty Images og All Over Press Foto: China Photos/Getty Images og All Over Press Vis mer


>> Her kan du se bilder fra byggingen av jernbanen

Må vente til 2007

Reisehungrige nordmenn som vil med tog til Tibet, må imidlertid fortsatt smøre seg med en viss tålmodighet. Persontog skal etter planen først begynne å gå 1. juli 2007, etter et år med prøvedrift og godstrafikk, sier Christine Surlien i reiseselskapet Kinareiser AS til NTB.

Det britiske luksusreiseselskapet GW Travel tilbyr reiser i dobbelkupé til en pris av 6.000 pund, rundt 70.000 kroner, men dette er spesielt.

- Vi har ennå ikke fått opplysninger om ordinære priser, men togreiser er generelt rimelig i Kina, sier Surlien.

Fra Beijing til Lhasa vil toget bruke 48 timer, opplyser kinesiske myndigheter.

5.072 m.o.h.

Høyeste punkt på strekningen mellom Xining, hovedstaden i den nordvestlige Qinghai-provinsen, og Lhasa blir på hele 5.072 meter over havet, ifølge det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua. Det er 200 meter høyere enn høyeste punkt på togstrekning over Andesfjellene i Peru.

Toget vil passere historiske og enkelte tidligere delvis utilgjengelige steder som Qinghai-sjøen, Kekexili naturreservat, Potala-palasset i Lhasa og den tibetanske buddhismens hellige lamakloster Taer.

Toget skal ifølge Kinas statsbaner kunne holde en hastighet på 160 kilometer i timen, men vil nøye seg med 120 kilometer i timen når det «krabber» de siste 960 kilometerne opp gjennom Tibets voldsomme fjell.

Lhasa ligger på ca. 3.650 meters høyde over havet, nede i Lhasa-dalen med fjell som strekker seg til 5.500 meter over havet.

Med den nye jernbanen vil Lhasa også få regelmessig togforbindelse til andre kinesiske storbyer Shanghai, Chengdu og Guangzhou. Om fem år er det meningen at toglinjene skal strekkes flere hundre kilometer inn i Tibet, til stedene Xigaze og Nyingchi.

Omstridt

Det enorme byggverket som jernbanen er, ble fullført tre år før planen. Det har kostet rundt 21 milliarder norske kroner.

Men mange er bekymret for virkningene for tibetanerne og tibetansk kultur, når Kina og resten av verden rykker så mye nærmere. Hittil har tibetanerne vært beskyttet av sin utilgjengelighet.

Spørsmålet nå er blant annet om Tibet vil bli fullstendig kolonisert av kinesiske bosettere og kinesisk kultur.

Deler av banestrekningen er bygd på tundra, noe enkelte mener er risikabelt når man tenker på den globale oppvarmingen. De frykter at tundraen skal tine og at grunnen under skinnegangen skal bli usikker.

Været er heller ikke gjestfritt. Voldsomme snø- og sandstormer hjemsøker stadig disse områdene, som er langt mindre tilgjengelige enn den norske fjellheimen.

>> Her kan du se bilder fra byggingen av jernbanen