- Jeg opplever at toget er forsinket hvert fall et par ganger i uken. Jeg har aldri fått noen kompensasjon, sier Tove Haugerud. Foto: Per Ervland
- Jeg opplever at toget er forsinket hvert fall et par ganger i uken. Jeg har aldri fått noen kompensasjon, sier Tove Haugerud. Foto: Per ErvlandVis mer

Tog og fly i vinter - dette er rettighetene dine

Forsinkelser, kanselleringer og endeløse køer preger januar. Vi har spurt hvilke rettigheter du har.

«- Det som skremmer meg mest er mangelen på informasjon, sier togpendler Kurt Adler Larsen som opplever forsinkelser hver dag.»


Den siste tiden har vært preget av mange frosne hender på perrongene, og mye venting på flyplassene. Det kalde vinterværet har gått hardt ut over både tog- og flytrafikken.

Rettighetene tilsier at en forbruker har krav på å få tilbakebetalt hele eller deler av billettprisen hvis toget eller flyet er forsinket. Men hvis problemene skyldes ekstraordinære omstendigheter som værforhold, kan du i noen tilfeller risikere å ikke få noen kompensasjon i det hele tatt.

Mangel på informasjon

Kurt Adler Larsen opplever forsinkelser hver dag. Foto: Per Ervland Vis mer


Mange som benytter kollektivtransport har opplevd mye forsinkelser og innstillinger den siste tiden. Spesielt pendlerne går det hardt utover. Kurt Adler Larsen jobber på Vaktservice i Oslo, og pendler til og fra Drammen hver dag.

- Jeg opplever forsinkelser stort sett hver dag. Det varierer litt hvor lenge det er forsinket, men pleier å være rundt 15-20 minutter.

- Jeg har aldri fått noen form for kompensasjon ved forsinkelser eller innstillinger. Det som skremmer meg mest er mangelen på informasjon i disse tilfellene, sier Larsen.

- Kan ikke klandres

- Selskapene kan ikke klandres hvis forsinkelsene eller innstillingene skyldes dårlig vær, så utgifter utenom forpleiningen trenger ikke dekkes av flyselskapet. Dette gjelder også hvis det er grunn til å avbestille flyreisen, og hvis et forsinket fly fører til at du ikke rekker det neste. SAS praktiserer slik at vi alltid forsøker å få passasjerene våre til det neste flyet i tide hvis det er plass på andre fly, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Det er vær som fører til dårlig sikt, glatt rullebane eller ekstremt mye snø som kan føre til at flyene ikke går som de skal. Hvis været er uforsvarlig i forhold til sikkerheten til passasjerer og piloten må flyene stå.

Norwegian er blant selskapene som har slitt veldig med punktlighet den siste tiden. Informasjonsansvarlig i Sverige, Åsa Larsson forteller at de forsøker så godt de kan og få passasjerene til destinasjonen selv om det er dårlig vær.

- Vi sender dem da med det neste flyet som går til den samme destinasjonen, og vi dekker mat, hotell, transport til hotellet og to telefonsamtaler. Passasjeren kan eventuelt også få refusjon på billetten, selv om vi ikke er pålagt dette ved omstendigheter som dårlig vær.

Slik klager du på flyreisen

Heller ikke togene er pålagt å gi noen kompensasjon ved værforhold som får togene til å stå.

- Hvis været gjør det slik at det er umulig og få fraktet passasjerene dit de skal, er det ikke noe vi kan få gjort med dette. Vi gjør alt vi kan for å få fraktet passasjerene dit de skal, men i ytterst få tilfeller kan dette forekomme. Vi kan ikke ta på oss skylden for noe vi ikke har noen kontroll på, sier Preben Colstrup, informasjonssjef i NSB.

Ny reisegaranti for togpassasjerer

Hvilke rettigheter har du?

Her ser du hvilke rettigheter du har ved forsinkelser eller innstilinger på togreisen eller flyplassen. Eller hvilke rettigheter du eventuelt ikke har.

Her er dine rettigheter ved togtransport
- Transport til det opprinnelige bestemmelsesstedet så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt som passasjeren selv velger.
- Kompensasjon for hele billettprisen hvis reisen ikke er påbegynt eller ved forsinkelser som fører til at formålet med reisen ikke lenger er tilstede.
- Prisavslag på 25 prosent ved forsinkelse på mellom en og to timer, og prisavslag på 50 prosent ved forsinkelse på mer enn to timer.
- Dekket måltider, om nødvendig overnatting, eller alternativ transport hvis toget er mer enn en time forsinket.
- Erstatning for eventuelle økonomiske tap passasjeren måtte ha i tillegg til som telefonutgifter eller utgifter forbundet med overnatting.
Kilde: Forbrukerombudet

Ved disse tilfellene får du ikke kompensasjon ved togtransport:
- Du har ikke krav på kompensasjon når forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor NSBs eller Jernbaneverkets kontroll. Dette kan for eksempel være ekstraordinære værforhold, naturødeleggelser, uforutsette problemer med kjøreveien, offentlig påbud og forbud, streik og lockout som gjør at NSB ikke har mulighet å frakte passasjeren til bestemmelsesstedet.

Her er dine rettigheter ved flytransport
Hvis flyet ditt innstilles har du krav på:
- Forpleining. Det vil si matkuponger eller eventuelt overnatting dersom det er nødvendig.
- Valg mellom refusjon eller omruting av billetten.
- Standardisert erstatning på mellom 250 euro og 600 euro, avhengig av distansen du skal fly.

Hvis flyet ditt er forsinket:
- Forpleining som står rimelig i forhold til ventetiden.
- Hotellinnkvartering der det er nødvendig, og gratis transport til hotellet.
- Dersom flyet er mer enn 5 timer forsinket, kan du kreve billettprisen refundert. Dette kun hvis du ikke reiser. (Flypassasjer.no)

Her finnes det selvfølgelig også noen unntak
- Du har ikke krav på erstatning ved innstillinger dersom flyselskapet kan dokumentere at innstillingen skyldes en ekstraordinær omstendighet. Dette kan være ekstremvær som går utover sikkerheten til passasjerer og piloten, selv om de fleste flyselskap praktiserer slik at de skal få passasjerene frem på en annen måte.
- Ved forsinkelser har du ikke krav på standardisert erstatning.

Hvis du blir nektet ombordstigning har du krav på:
- Forpleining
- Hotellinnkvartering der det er nødvendig
- Standardisert erstatning på mellom 125 euro og 600 euro avhengig av distansen du skal fly.

Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis den nektede ombordstigningen er selvforskyldt.

Er flyet overbooket skal flyselskapet alltid søke etter passasjerer som frivillig vil stå igjen.

Kilde:www.flypassasjerer.no