<b>FREMTIDSTOGET?</b> Foreløpig er det ingen som vet hvordan høyhastighetstogene vil bli seende ut. Dette bildet er kun en illustrasjon. Foto: Renfe
FREMTIDSTOGET? Foreløpig er det ingen som vet hvordan høyhastighetstogene vil bli seende ut. Dette bildet er kun en illustrasjon. Foto: RenfeVis mer

Tog fra Oslo til Bergen på to timer?

Det kan bli en realitet hvis man bygger høyhastighetslinjer for 330 kilometer i timen.

25. november leverte fire norske konsulentfirmaer hver sin rapport til Høyhastighetsutredningen, hvor de beskriver alternativer for hvor i landskapet høyhastighetslinjene kan gå. Disse rapportene er nå offentliggjort, i tillegg til mulige reisetider og stoppesteder, melder NTB i en pressemelding.

Selv om bygging av høyhastighetsbaner ikke ennå ikke er vedtatt, har Jernbaneverket publisert alle de ferdige rapportene på sin nettside. Dette er kun forslag til driftsopplegg og kan brukes som et utgangspunkt hvis byggingen skulle en dag bli en realitet.

– Hvordan vil togene se ut?

– Det er det ingen som vet. Dette er bare forslag til hvordan man kan gjøre det dersom det forslaget blir vedtatt. Foreløpig er ingenting vedtatt, sier Lisbet Kierulf Botnen, kommunikasjonsrådgiver i Høyhastighetsutredningen, til DinSide.

Slik er det å ta lyntog - DinSide testet

Kort vei til Stavanger og Oslo

Det britiske firmaet Atkins har på oppdrag fra Høyhastighetsutredningen regnet seg frem til hvor togene kan stoppe, hvor lang tid togturen vil ta og hvor ofte togene skal gå.

Her er noe forslag til steder toget kan stoppe hvis man bygger for 330 kilometer i timen:

  • Oslo-Stavanger: Oslo, Drammen, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes, Stavanger (Reisetid 3 timer, 2 minutter)
  • Oslo-Bergen via Hallingdal: Oslo, Hønefoss, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 6 minutter)
  • Oslo-Bergen via Numedal: Oslo, Drammen, Kongsberg, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 14 minutter)
  • Oslo-Bergen via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongberg, Røldal, Odda, Bergen (Reisetid 2 timer, 15 minutter)
  • Oslo-Stavanger via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Haugesund, Stavanger (Reisetid 2 timer, 27 minutter)
  • Bergen-Stavanger via Røldal: Bergen, Odda, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 28 minutter)
  • Bergen-Stavanger langs kysten: Bergen, Stord, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 22 minutter)
  • Oslo-Trondheim via Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Hamar, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 59 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)
  • Oslo-Trondheim via Gjøvik/Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 35 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)
  • Oslo-Trondheim via Østerdalen: Oslo, Gardermoen, Elverum, Tynset, Trondheim, (Reisetid 2 timer, 10 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)
  • Oslo-Stockholm: Oslo, Lillestrøm, Karlstad, Örebro, Västerås, Stockholm (Reisetid 2 timer, 46 minutter)
  • Oslo-Göteborg: Oslo, Sarpsborg, Trollhättan, Göteborg (Reisetid 1 time, 40 minutter)
Nordmenn vil heller ta lyntog enn fly: Er du enig?

To alternativer

Det er to forskjellige høyhastighetsalternativer, som Atkins kaller for basiskonsept og ekspresstog:

Basiskonseptet går ut på at et tog som stopper på de store og mellomstore stasjonene. Toget skal gå en gang i timen og stopper på relativt mange stasjoner til sammen.

Ekspresstoget går ut på at toget stopper bare på de største stasjonene. Det skal gå fire tog om morgenen og fire om ettermiddagen, og dette toget er raskere ettersom det stopper på færre stasjoner.

Rapportene inneholder forslag til hvor i terrenget banen kan gå hvis man bygger for 250 kilometer i timen. Da kan togene stoppe på flere steder enn i 330 kilometer i timen alternativet som du ser presentert ovenfor. Begge alternativene skal også være tilrettelagt for at godstrafikk kan kjøre på de samme linjene.

– Begge alternativer har fordeler og ulemper. Trasèene til et tog som kjører i 250 kilometer i timen kommer nok nærmere noen av stasjonene der de ligger i dag, men reisetiden blir noe lenger. Traséene som er tilpasset tog i 330 kilometer i timen, er mer kompliserte å bygge, men man oppnår kortere reisetider, sier Tom Stillesby, leder for Høyhastighetsutredningen.

Les også: Lyntog vil utkonkurrere fly

Vil prioritere distriktene

De ønsker også at høyhastighetstog skal være et tilbud til distriktene.

– Vi vil forsøke å binde regionene sammen med flere stopp underveis enn det som er vanlig de fleste steder i Europa. Det er for å plukke opp markedet underveis. Det betyr ikke at togturen vil ta veldig lang tid, for alle togene trenger ikke stoppe på samme sted hver gang, forklarer Stillesby.

I begynnelsen av årsskiftet skal Høyhastighetsutredningen anbefale endelige løsninger. Da kan noen av strekningene få en kombinasjon av disse to hastighetene for å tilpasse linjene enda bedre til terrenget.

Konklusjonene øverst representerer ikke nødvendigvis Høyhastighetsutredningens eller Jernbaneverkets holdninger.