Ryanairs mange ekstrakostnader gir gode inntekter. Foto: Patrick Nijhuis
Ryanairs mange ekstrakostnader gir gode inntekter. Foto: Patrick NijhuisVis mer

Tjener 6,5 milliarder på ekstrakostnader i år

Ryanair har femdoblet prisene siden 2006. Vi nordmenn vil betale over 170 millioner.

Lavprisselskapet Ryanair kommer til å håve inn penger på grunn av sine mange ekstrakostnader. Hele 6,5 milliarder kroner (!) anslår den britiske avisen Telegraph.co.uk at det irske selskapet vil tjene på ekstrakostnader i løpet av 2009.

286 kroner for bagasje

Selskapet har satt opp prisene på sine ekstrakostnader betraktelig. Nå koster det 286 kroner å sjekke inn ett stykk bagasje når du flyr tur/retur. I 2006, da Ryanair først innførte bagasjeavgift, kostet det 60 kroner - nesten fem ganger mindre. Til sammenligning tar Norwegian tar 110 eller 120 kroner når du flyr tur/retur til storbyer og i Sør-Europa. SAS tar seg ikke ekstra betalt for innsjekket bagasje.

Telegraph.co.uk har laget et regnestykke som viser at dersom Ryanair har like mange passasjerer i 2009 som i 2008 (cirka 58 millioner), og rundt halvparten av disse sjekker inn ett stykk bagasje på billigste måte (online innsjekking), vil Ryanair tjene cirka 4,4 milliarder kroner på dette.

Dyre ekstrakostnader

Hva synes du om å betale nesten 300 kroner for å sjekke inn bagasje? (Avsluttet)
Hårreisende - en måte å lure penger ut av folk(70%) 295
Helt greit, Ryanair er så billig at det lønner seg, uansett(19%) 80
Ikke noe problem, jeg tar bare med håndbagasje(11%) 45
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ryanair har også økt bookingavgiften til fem euro per vei per billett - altså ti euro (cirka 90 kroner) for én tur/retur-billett. I fjor kostet dette åtte euro, og i 2006 fire euro. Den eneste måten å slippe unna denne avgiften på, er om du betaler med Visa Electron (men dette er kun et midlertidig fritak). En talsperson for Ryanair fortalte Telegraph.co.uk at cirka 25 prosent av bookingene foregår med dette kortet. Dermed vil de 75 resterende prosentene gi flyselskapet inntekter på rundt 2,1 milliarder kroner.

Totalt blir dette inntekter på rundt 6,5 milliarder kroner.

172 millioner fra Torp

Dermed blir de totale inntektene fra Ryanairs ekstrakostnader i 2009 rundt 6,5 milliarder kroner. Ifølge Sandefjord Lufthavn Torp fløy Ryanair rundt 800.000 passasjerer fra flyplassen i 2008. Dersom vi går ut fra at like mange flyr med selskapet i år, halvparten av dem sjekker inn bagasje, og 75 prosent må betale bookingavgift (sannsynligvis er tallet større, da det er få nordmenn som har Visa Electron), vil Ryanair få inn 172 millioner kroner fra torpreisende i 2009. I tillegg kommer passasjerene fra Haugesund, men disse tallene kunne ikke Avinor gi oss.

Det går an å komme seg unna Ryanairs bagasjeavgift - du kan nemlig ta med deg ti kilo tung håndbagasje uten ekstra kostnad.

Dyr spesialbagasje

I mange tilfeller er det vanskelig å reise avgårde bare med håndbagasje. Og reiser du med spesialbagasje, må du punge ut mer enn før for det også. Nå krever Ryanair 30 euro for å ta med seg sportsutstyr eller musikkinstrument hver vei - altså 60 euro (cirka 550 kroner) til sammen. Å ta med seg spedbarn koster 40 euro (cirka 365 kr) tur/retur, mens barnevogn koster 20 euro (cirka 180 kr).

Sammenlign totalprisene

De mange tilleggskostnadene Ryanair har, gjør det viktig at reisende på jakt etter billige flybilletter sjekker hva totalkostnaden for billetten til slutt blir, før de bestiller med flyselskapet. Flybilletten som ved første øyekast ser rimelig ut, kan ende opp med å bli dyrere enn en flybillett med et annet flyselskap som ikke legger til så mange ekstrakostnader.