Hmmm... skal jeg legge igjen penger til værelsepiken, eller droppe det? Foto: Colourbox.com
Hmmm... skal jeg legge igjen penger til værelsepiken, eller droppe det? Foto: Colourbox.comVis mer

Tipsing på hotellet

Når skal du egentlig tipse, og hvor mye bør du gi?

Du har sikkert bodd på hotell flerfoldige ganger, både i Norge og i utlandet. Da vet du sikkert om du skal tipse, og omtrent hvor mye du skal gi? Ikke?

Det kan fremstå som litt av et minefelt dette med tipsing. På forsommeren skrev vi om restauranter som i stadig økende grad enten legger til såkalt service charge på regningen, eller skriver i klartekst at service charge ikke er inkludert. Dette skapte en voldsom debatt om tipsing blant dere lesere.

Tipsing på restaurant er én ting. Men hva med tipsing når du bor på hotell? Skal du legge igjen penger på rommet til rengjøringspersonalet? Skal du gi penger til bagasjebæreren? Hva med resepsjonisten som har fikset restaurantbestilling for deg, og skaffet deg taxi? Temaet ble luftet i DinSides redaksjon, og det viste seg at mange var usikre på dette området.

Service er en del av pakken når du bor på hotell, men i noen land forventes det at du tipser, uansett. Foto: Colourbox Vis mer

Tipsing på hotellet

Tipser du når du bor på hotell? (Avsluttet)
Ja, hvis det er fortjent, men bare i utlandet, ikke i Norge(36%)
Nei, aldri. Jeg forventer at god service er inkludert i romprisen(31%)
Ja, så lenge jeg er fornøyd med servicen(18%)
Nei, det tenker jeg rett og slett ikke på(15%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Moren min er så usikker på dette at hun helst ikke vil gi fra seg bagasjen til piccoloen i det hele tatt, sa en kollega i DinSide.

- Jeg synes det er direkte flaut å skulle gi kofferten min til en liten spjæling, når jeg selv er en stor mann som helt fint kan bære den opp på rommet selv, sa en annen. Han lurte likevel på om han dersom han ikke lot bagasjebæreren ta kofferten og ga ham penger for det kanskje ødela hele mikroøknomien som turisme bygger opp et sted.

Hva mener du om tipsing på hoteller? Skriv i debattforumet under.

Rolf Fordahl i HSH Reise utland vet mer om tipsekultur enn de fleste. Han skjønner godt at mange er usikre på dette.

- Dette er noe som skaper usikkerhet, fordi det er store forskjeller i rutiner og nivåer på tipsing fra land til land. I noen land utgjør tipsen en stor del av lønnen til de ansatte. Dette gjelder for eksempel i USA, sier Forsdahl. Han understreker også at tipskultur er forskjellig fra sted til sted, og avhenger også av hotellklassen. Hans råd er å sjekke hvordan tipskulturen er der du skal på Tripadvisor.com.

Gi tips for god service

- Tips er et uttrykk for at man er fornøyd med servicen, og generelt er nordmenn ganske gode til å tipse, og dermed godt likte gjester ved utenlandske hoteller.

- Men hvor mye skal man egentlig tipse? Hvor mye skal piccoloen ha, for eksempel?

- Det vanlige er vel en dollar eller euro per kolli, vil jeg si. Men beløpet bør tilpasses landet man er i. Nordmenn kan komme i skade for å tipse for mye. Kanskje en ung gutt eller jente får mer tips enn faren tjener på en 18 timers arbeidsuke. Det kan skape skjevheter, og større forskjeller mellom lokalbefolkningen som jobber i turistindustrien, og de som ikke gjør det.

Tispnivået varierer altså utfra hvilket land du befinner deg i, men også utfra hva slags hotell du bor på. Ved et femstjernershotell er forventningene til tipssummen høyere enn ved et billigere turisthotell.

- På femstjernershotell er det gjerne forventet at du gir en slant til piccoloen, han som henter taxi til deg, værelsepikene, og resepsjonisten, soer Forsdahl.

Skal du legge igjen penger til værelsepiken, er Forsdahls råd å gi litt penger hver dag, fremfor et samlet beløp på slutten av oppholdet. Slik sikrer du deg god service mens du faktisk er på hotellet. Summen kan for eksempel være noe som tilsvarer 10-20 kroner hver dag, og litt mer på finere hoteller.

- Men er du ikke fornøyd med renholdet, er det greit å ikke tipse.

Skal man tipse i Norge?

Ok, i mange land er det altså gjengs praksis å tipse på hotellet. Og visstnok er vi nordmenn ganske rause med tips når vi er i utlandet. Men hva med i Norge? Bør vi tipse også her? Og hvor mye skal vi i så fall tipse?

En liten ringerunde til forskjellige norske hoteller bekrefter mistanken vi hadde om at det ikke er spesielt vanlig å tipse på hoteller i Norge. Noen utlendinger tipser, men nordmenn lar som regel være.

- Jeg kan bekrefte det. Nordmenn er ingen store tipsere hjemme i Norge. Det er nok fordi vi forutsetter at lønnen for de hotellansatte i Norge er grei, og at vi dermed ikke trenger å tipse, sier Forsdahl.

- Så vi er mer rause med tips i utlandet?

- Ja, det er vi nok.

Helt frivillig

At nordmenn ikke vanligvis tipser hjemme i Norge, kan Kari Hasselknippe, markedsdirektør hos Grand Hotel i Oslo bekrefte. Utlendinger har lettere forå tipse enn nordmenn, antagelig fordi de er mer vant til det hjemmefra. Dette gjelder særlig amerikanere.

- Det er generelt ikke så vanlig å tipse på hoteller i Norge. Jeg har snakket med de ansatte, og de sier det ikke er noe voldsomt mye som blir lagt igjen på rommene. Det er mer vanlig at portieren som bærer bagasjen får.

- Nordmenn kan virke litt redde for å gi fra seg bagasjen til portieren. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke er vant til det, eller det er fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg til tipsing. For oss er dette en service vi gjerne vil gi gjestene våre, uten at det skal måtte gis tips for det. Vi vil gjerne være et godt vertskap, sier Hasselknippe.

- Var det mer vanlig med tipsing før, siden folk i større grad hadde kontanter på seg?

- Ja, kanskje. Nå har man mindre kontanter på seg, men vår erfaring er at de som er vant til å tipse, gjør det uansett.

Hasselknippe understreker likevel at det absolutt ikke er nødvendig å tipse.

- Service er noe man skal forvente å få uansett, det ligger i prisen man har betalt for hotellrommet. Nordmenn som tipser gjør gjerne det hvis de opplever at de har fått ekstra god service, og gjerne vil belønne det.

Slik tipser de i USA

USA har en mye mer utbredt tipskultur enn Norge. Hovedgrunnen er at lønningene er mye lavere, så tipsen utgjør en viktig del av de ansattes lønn. Under ser du retningslinjer for hvordan du skal tipse når du bor på amerikanske hoteller.

Portieren/piccoloen - gi ham en dollar eller to hvis han fikser en taxi til deg. Bærer han bagasjen din, bør du gi en til to dollar per kolli - mer hvis det er veldig tungt. Du trenger ikke betale for at han åpner døren for deg.

Værelsepiken - hun bør få tre til fem dollar per dag. Noen dollar ekstra hvis hun henter ekstra puter/håndklær/tepper til deg.

Romservice - bestiller du romservice, bør du legge til tips på rundt 15 prosent på regningen, med mindre dette allerede er bakt inn. I så fall holder det å legge på en dollar eller to for leveringen.

Concierge/hotellportner - hun skalha tips dersom hun hjelper deg med litt større oppgaver som å bestille restaurantbord, fikse billetter av ymse slag, eller hjelper deg å planlegge utflukter eller transport. Tips fra fem til ti dollar avhengig av type jobb.

Rådene er hentet fra About.com.