Med noen enkle grep kan du unngå stiv nakke når du våkner fra høneblunden. Foto: colourbox.com
Med noen enkle grep kan du unngå stiv nakke når du våkner fra høneblunden. Foto: colourbox.comVis mer

Tips til lange flyturer

Unngå å bli stiv som en stokk.

Hvis du har planer om å fly til den andre siden av kloden i sommer kan det være lurt å ta et par forholdsregler slik at den lange turen blir så behagelig som mulig. Hvis du ikke har råd til å punge ut med flere tusenlapper for ekstra komfort, er nemlig faren stor for at du kan bli sittende relativt inneklemt i et lite flysete i det som sannsynligvis vil føles som litt for mange timer.

Osteopat Kristian Wood gir oss heldigvis noen enkle råd som kan gjøre at turen bokstavelig talt går litt mer smertefritt.

Les også: Redd for å fly?

Drikk vann!

Noe av det første man må huske på når det gjelder lange flyturer er å opprettholde væskeinntaket, da den lave luftfuktigheten ombord i flyet dehydrerer kroppen. Det aller beste å drikke er selvsagt vann, som også kretsløpet og musklene dine vil ha godt av, mens alkohol, te og kaffe er vanndrivende og bare vil gjøre deg enda mer dehydrert.

Ta deg tid til å finne en bekvem sittestilling. Bruk en pute til å støtte hodet og nakken. En oppblåsbar ring (kan kjøpes på apoteker og i butikker som selger reiseprodukter) kan forhindre at nakken din blir stiv hvis du sovner.

Les også: Flyskrekken er ikke verst…

Få mest mulig beinplass

Flyseter er ikke designet med tanke på komfort. Bruk en pute eller et sammenrullet teppe for å støtte den nedre delen av ryggen. Hvis du har mulighet til å velge flysete på forhånd bør du gå for et av setene som er nærmest midtgangen, slik at du i hvert fall får strukket ut ett bein. Ikke sett håndbagasjen under setet foran deg, da det vil gi deg enda mindre beinplass.

Pass på å bevege deg litt rundt så ofte du kan, sånn omtrent hver halvtime. Du kan også gå helt bak i flyet og gjøre noen enkle øvelser som holder muskler og ledd fleksible. Du kan for eksempel plassere hendene dine på hoftene og først dreie til den ene siden, så til den andre, flere ganger. Eller du kan stå rett opp og ned med hendene langs siden og gjøre en nedadgående strekk, først til høyre, og så til venstre.

Les også: Aldri mer prikking i beina

Øvelser i flysetet

Det finnes også en del øvelser du kan gjøre uten å forlate flysetet:

  • Plasser hendene på armlenene, løft begge knærne opp samtidig og hold i noen sekunder (gjenta ti ganger).
  • Ta tak i det venstre kneet og før det opp mot brystet. Hold det der i 15 sekunder, og gjenta med det andre beinet (gjenta ti ganger).
  • Spenn lårmusklene og gå på stedet i et halvt minutt (gjenta fem ganger).
  • Løft venstre fot, la tærne peke utover og drei foten med en sirkulær bevegelse. Gjenta med høyre fot (gjenta fem ganger).
  • Ha hælene på gulvet, løft tærne så høyt som mulig og hold i et halvt minutt (gjenta fem ganger).
  • Ha tåballene på gulvet, løft hælene så høyt som mulig og hold i et halvt minutt (gjenta fem ganger).
  • Les også: Reis trygt som gravid

    Kilde: telegraph.co.uk