Tips fra naturfotgrafen

Arne Nævra er en av nordens beste naturfotografer. Vi ble med mesteren på fotokurs rundt Svalbard og gir deg gode tips til de beste naturbildene.

«Jeg tror jeg har sittet i telt i til sammen to år og ventet på dyr jeg skal ta bilder av.»


Arne Nævra ble i oktober i fjor hedret i Londons Natural History Museum under en stor utstilling av de beste naturbildene tatt av amatører og profesjonelle fra hele verden.

Nævras bilde "Isbjørn" kom på 2. plass i kategorien "Vår verden" i fotokonkurransen Shell Wildlife Photographer of the Year 2007. Bildet av isbjørnen som klamrer seg til et isflak er det mest publiserte bildet Nævra har tatt, men føyer seg likevel inn i rekken med utrolige filmer og stillbilder den profesjonelle fotografen og filmmakeren har gitt oss.

Arne Nævra er en av verdens mest anerkjente naturfotografer. Her gir han noen enkle tips som kan gjøre deg til en bedre fotograf. Vis mer


DinSide reiste på cruise langs Svalbardkysten i en uke sammen med Nævra for å lære noe av hemmeligheten bak gode naturbilder. Med unike muligheter for å se urørt natur fra isbryteren Polarstar i regi av Spitsbergen Travel, reiste vi også ut på små ekskursjoner med gummibåt for å komme i posisjon og se naturen på den samme måten Nævra ofte jobber i arktiske strøk.

Bli med til Svalbard og opplev Norges vakreste natur

Telt, tålmodighet og tele

Når man jobber med fotografi av mennesker, tar man gjerne bilder av ansikter som forteller en historie eller fanger en spesiell situasjon som forteller noe. Det samme prøver man i naturfotografi, selv om det kanskje kan virke vanskeligere å få til noen ganger.

Dyr og fugler er ofte vanskelige å komme innpå, og det er derfor man deler de inn i to kategorier; de sky og unnvikende, og de som ikke er det. Dyr som i stor grad har vært vernet fra jakt i nyere tid, i områder som Svalbard og Øst-Afrika, kan du komme svært tett på uten at de lar seg skremme videre mye.

Noen ganger ser dyrene deg først - her en polarrev. Legg merke til diagonale linjer og hvor de viktige elementene i bildet befinner seg (det gyldne snitt). Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


På Norges fastland er det annerledes. Her er dyrene sky og da kommer det Nævra kaller "de tre t-ene" inn i bildet. De står for telt, telelinse og tålmodighet.

Det gjelder å komme seg innpå usett i dyrenes egen stue. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


- Å skjule seg for de beste dyrebildene er uhyre viktig. Teltet bruker jeg ofte når jeg skal ta bilder av dyr som er sky for lukten av deg. Gaupa er for eksempel veldig sky på lukt, da er teltet viktig.

- Jeg tror jeg har sittet over to år i telt og ventet på dyr jeg skal ta bilde av, sier Nævra.

Når han sitter der som en gresk filosof eller big brother og våker over naturen i alle verdenshjørner, leser han relevante bøker fra områdene han befinner seg i. Ved siden av seg selv og telelinsene han bruker for å kunne ta bilder av dyrene på avstand, har han to bøtter.

- Jeg har som regel to bøtter - en med rent vann og en "annen". Du må ofte sitte i teltet i dagevis uten å forlate det, forteller Nævra.

Vær et av dyra

Men det finnes også andre metoder enn tålmodighet for å komme nær ville dyr.

- Det er rart hvordan dyr ikke bryr seg hvis du gjør noe som virker naturlig for dem. Da jeg var og filmet fjellgorillaer i Rwanda, satt jeg og spiste blader i jungelen akkurat som de gjorde. Da kunne jeg nærme meg dem uten at de fant meg truende i det hele tatt.

- En annen teknikk jeg bruker er å gå rundt å plukke ting fra bakken og late som jeg gjør noe helt naturlig når jeg nærmer meg sky dyr. Poenget er å få dyrene vant med deg, forklarer Nævra.

Noen ganger legger ha også ut åte, som til rådyr og småfugl.

- Dette kan være effektivt for å lokke til seg dyr eller fugler, så lenge du ikke trenger deg inn i habitatet eller forstyrrer dyra, sier puristen.

For er det en ting Arne Nævra ikke liker, så er det tukling med virkeligheten. Han beskriver seg selv som en dokumentarist som legger vekt på at ting skal være ekte og riktig dokumentert. Han liker ikke for mye behandling og manipulering av bilder i photoshop eller andre bildebehandlingsprogrammer, ei tukling med naturen.

Under gir han deg flere tips til de gode naturbildene:

Denne introduksjonen til naturfotografi er i hovedsak rettet mot deg som bruker speilreflekskamera, men mange av tipsene kan også være nyttig for brukere av dagens gode kompaktkameraer. Tipsene kommer i stikkordsform med Nævra som kilde.

Motivsøk

Det første du må bestemme deg for når du skal ta bilder, er hva du vil med bildene dine?
Vil du bare ha fine bilder eller gode minner, bilder for salg eller bilder til konkurranser og kunst? Mulighetene er mange, men uansett hva du jobber med innen fotografi - mote, historie, studio eller filming - handler det om motivet.

Å fange naturen i øyeblikk som kan fortelle noe menneskelig, gir gode bilder. Her to måker som parrer seg. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


I naturen hender det noen ganger at det dukker opp et vakkert motiv av seg selv, noe du ser foran deg i en situasjon som er vakkert eller spesiell for det du tar bilde av. Ofte må du likevel jobbe med motivet for å komme frem til det du ønsker. Les mer om hvordan du gjør dette teknisk under komposisjonsdelen.

  • Dyr er fine å vise i sitt naturlige habitat - vise de tøffe kondisjonene mange av dem lever i.
  • Prøv å finn det menneskelige i dyrene og deres oppførsel når du observerer dem og leter etter motiver.
  • Et godt naturmotiv er alltid en kombinasjon av lys, form og komposisjon.

  • Gode bilder handler like mye, hvis ikke mer, om hva du utelukker å ta med i bildet, enn hva du tar med i bildet. Ha med så lite så mulig, men tenk fortsatt på at bildet skal fortelle en historie i seg selv. Bilder med alt for mange komponenter virker ofte rotete.
  • Kampen mellom farger i skyene og landskapet gir gode kontraster. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


    Bruk av lys og farger

    Fotolyset er veldig ofte best tidlig på morgenen og rett før solen går ned, samt rett etter at den har gått ned eller stått opp. Da er fargene mer nyanserte og varme eller kalde. Skal du ta gode bilder lønner det seg å finne ut hva du vil ta bilde av og hvor du vil ta bildet, så du kan være i rett lyssetning til rett tid.

    Farger og kontraster er alltid noe en naturfotograf ser etter. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


  • Bilder av dyr blir ofte fine med motlys eller spisslys. Det gir skikkelsene en fin siluett når solen sitter lavt på himmelen. Det kan bryte noe med tradisjonell tenking innen foto, hvor baklys ofte blir foretrukket av fotografen.
  • Det kalde og det varme, blått og rødt, i kombinasjon gir nesten alltid gode bilder. Skal du for eksempel ta et oversiktsbilde eller landskapsbilde - så gir overgangen mellom skyer og vann eller land et flott motiv i solnedgang. Kampen mellom gråfarger i skyene og det blå i havet eller rødaktige i landskapet, er en sikker vinner.
  • Let etter kombinasjoner av farger og kontraster i naturen.
  • Komposisjon

    Alle profesjonelle fotografer vet at et bilde består av en forgrunn, en mellomgrunn og en bakgrunn. Informasjonen i bildet fordeles i disse områdene for å skape effekt og dybde. Her er noen enkle retningslinjer for hvordan du skaper en bra komposisjon i bildet ditt:

  • Når du ser et motiv du ønsker å avbilde, er det viktig at informasjonen i bildet plasseres i "det gylne snitt". Dette såkalte "snittet" er ganske enkelt hvor i bildet du plasserer objektene av interesse for å skape balanse. De viktige elementene skal ikke puttes midt i bildet, men to tredeler fra midten og ut i hjørnene av rammen. Det gjør det hele mer attraktivt for øyet som ser.
  • En annen elementær regel som er enkel å tenke på når du tar bilder, er regelen om diagonaler. Skal du for eksempel ta bildet av en elv i skogen, så ikke ta bildet av den gående i horisontal linje over bildet. Prøv heller å vinkle bildet så elven har retning fra et hjørne til det motsatte - diagonalt av bildet. Det skaper et mer attraktivt og interessant bilde når de fremtredene objektene ligger langs en imaginær diagonal strek i bilderammen.
  • Tar du et landskapsbilde, så plasser alltid horisonten 2/3 deler fra bunn eller topp av bilderammen. Det gir mye bedre effekt til det elementet du ønsker å fremheve. Er det den spektakulære himmelen du ønsker å legge vekt på, så gir du den mer plass enn havet eller bakken, eller andre veien rundt. Legger du overgangen mellom elementene midt i bildet, vil du miste mye av effekten du ønsker å fremheve.
  • S-former, mønstre og symmetriske linjer gir også fine naturbilder.
  • Diagonal linjer og s-form. Bildet er tatt utenfor NyÅlesund. Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen Vis mer


    Utstyrsvalg, teknikk og spesielle effekter

    De fleste naturfotografer jobber med store teleobjektiver av den enkle grunn at det er lettere å komme inn på dyra for de gode bildene. Du kan likevel ta svært gode naturbilder også med dagens kompaktkameraer. Spesielt med tanke på makrofotografi.

    Kvaliteten på bildene tatt med kompaktkameraer er ofte nesten på høyde med speilreflekskameraer, og den korte linsen gjør at du kan komme til på vinkler som er vanskelig med lange og klumpete linser.

  • På nyere kameraer er det så gode egenskaper at du kan kompensere med høyere ISO (lysfølsomhet) istedenfor å få uskarpe bilder i vanskelige lysforhold. Du kan uten problemer bruke opp til 800 ISO med nyere kameraer. Modeller som er eldre enn tre år skal du være forsiktig med å gå over 400 ISO, da kan bildene blir veldig kornete.
  • Pass på histogrammet på kameraet ditt når du jobber, så det ikke brenner ut i sidene. Mange proffe fotografer tar veldig "softe" bilder, så de har mer å gå på i bildebehandlingen senere.
  • Når du redigerer, ta heller bort farger enn å legge til fargemetting.
  • Sett deg inn i bruken av graderte filtre, det kan være til stor nytte når du tar naturfoto.
  • Når du har mange skarpe bilder av et objekt, prøv deg frem med lavere lukkerhastigheter og større blenderåpning for å ta mer kunstneriske bilder. Bruk gjerne blits i slutten av eksponeringen for å gi god effekt.
  • Les også: Fototips for ferien

    Mister vi vår siste villmark på Svalbard?