Ting du lurer på når du flyr

Her finner du svar.

Hvordan i all verden kan et fly som veier flere hundre tonn klare å lette, kan man kanskje spørre seg. Vel, det er ikke fysikk denne arikkelen handler om, men de mer trivielle spørsmålene som kanskje dukker opp når du er ute og flyr.

Vi lot oss inspirere av Aftonbladet, som hadde listet opp en rekke spørsmål og svar, men har trukket fra og lagt til et par spørsmål vi synes er interessante å få med.

Spørsmål 1
Vi begynner med et spørsmål som kommer opp allerede før vi er inne i flyet:

- Hvorfor er det ikke lov å gå under vingen?

- Fordi det kan dryppe etsende væsker derfra.

Spørsmål 2
De som faktisk følger med på sikkerhetsdemonstrasjonen, har kanskje merket seg dette:

- Hvorfor har flyvertinnene på seg hansker ved start og landing?

- Av sikkerhetsårsaker - de beskytter hendene hvis en evakueringssituasjon oppstår.

Hmmm... Hva skjer hvis lynet slår ned? Foto: Morgan Noguellou Vis mer


Spørsmål 3

- Hvorfor må rullgardinen foran vinduet være oppe ved take off og landing?

- Fordi dersom noe skjer skal redningspersonalet kunne se hva som skjer i kabinen. Og passasjerene burde også kunne se hva situasjonen er utenfor.

Spørsmål 4

- Hvorfor kan jeg ikke bruke mp3-spilleren ved take off og landning?

- For at du skal høre hva kabinpersonalet sier dersom det skjer noe.

Spørsmål 5

- Hvorfor må mobilen være slått av ombord?

- Mobilen sender ut signaler som kan forstyrre flyets instrumenter, men denne regelen er i ferd med å endre seg, og stadig flere flyselskaper innstallerer utstyr som tillater mobilsamtaler ombord.

Spørsmål 6

- Hvorfor kan jeg ikke bruke mine egne høretelefoner i flyets underholdningssystem?

- Fordi de ikke er tilpasset flyets spenningssystem. Dersom flere som sitter i samme seksjon bruker ikke-tilpassede høretelefoner,kan det oppstå forstyrrelser. Men har du høretelefoner som er kjøpt ombord på et fly, kan du trygt bruke dem.

Spørsmål 7

- Er luften i kabinen resirkulert?

- Noe av den er det, men det tas også inn frisk luft via motorene.

Les forøvrig: Ikke syk av kabinluften, mener forskere

Spørsmål 8

- Er turbulens farlig?

- For flyet er det som å kjøre på en humpete grusvei, det er bygget for å tåle slikt. Men for passasjerene kan det være farlig, dersom de ikke sitter skikkelig fastspente. Da er det lett å skade seg ved å slå inn i ting (taket, for eksempel).

Spørsmål 9

- Er lynnedslag farlig?

- Nei, lynet ledes ut igjen av flykroppen. Flyet er like sikker som bilen når det lyner.

Les også: Hva tåler et fly

Spørsmål 10

- Hadde det ikke vært bedre om alle flypassasjerene fikk hver sin fallskjerm i stedet for redningsvest?

- Nei, for kabintrykket gjør det umulig å åpne dørene og hoppe ut dersom flyet styrter. Dessuten har flyet altfor høy hastighet til at det ville gått bra å hoppe ut av det i fallskjerm.

Redd for å fly? Sjansen for at det skjer noe er minimal. Foto: Per Ervland Vis mer


Spørsmål 11

- Når skjer det flest flyulykker - ved take off, eller ved landing?

- De fleste ulykker skjer ved nedstigning og landing. I perioden 1995-2004 skjedde 60 prosent av ulykkene da.

Spørsmål 12

- Hva er oftest årsaken til at det skjer flyulykker?

- Menneskelig svikt var årsaken i 56 prosent av ulykkene som skjedde i samme tidsperiode.

Redd for å fly? Gode råd mot flyskrekk