NYE ARBEIDSTIDER: Nye EU-regler kan gi norske piloter lengre arbeidstid. Foto: Per Ervland
NYE ARBEIDSTIDER: Nye EU-regler kan gi norske piloter lengre arbeidstid. Foto: Per ErvlandVis mer

Tilfredse med nytt regelverk

Luftfartstilsynet er fornøyd med forslaget til nye EU-regler. Samtidig foreslår Samferdselsdepartementet å alko-teste pilotene.

DinSide kunne i januar fortelle om norske piloter som bekymrer seg over de foreslåtte endringene i arbeidstidsbestemmelser for piloter og kabinansatte.

Blir regelverket innført, innebærer dette blant annet 14-timers arbeidsdager for pilotene, og opptil 60 timers arbeidsuke.

Det norske Luftfartstilsynet deler ikke denne bekymringen.

– Vi er i utgangspunktet fornøyd med utkastet til nytt regelverk, sier Tom Egil Herredsvela til DinSide.

Vil ha 15-timers grense

Det er European Aviation Safety Agency (EASA) som har utarbeidet forslaget for nye arbeidstids- og hvileregler som gjelder EU-landene, og som også vil gjelde for Norge.

Høringsfristen gikk ut 18. mars, og selv om Luftfartstilsynet i hovedsak er tilfredse med forslaget, har de foreslått enkelte endringer overfor EASA.

– Vi har sendt inn kommentarer om forhold vi mener kan forbedre regelverket ytterligere. Blant annet gjelder dette forslaget om på visse vilkår å kunne forlenge arbeidsdagen til totalt 16 timers varighet, hvor vi ønsker å beholde begrensningen fra dagens regelverk på 15 timer, sier Tom Egil Herredsvela.

Les også: Nå kan du få bot om du ikke skrur av mobilen

Vil alko-teste pilotene

Dersom det endelige vedtak om innføring av de nye EU-reglene følger den oppsatte tidsplanen, antar Luftfartstilsynet at de blir innført her hjemme i løpet av første halvår 2013.

Samtidig er det snakk om endringer i Luftfartsloven, som ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet skal bidra til å gjøre norsk luftfart sikrere.

En av endringene åpner for å tillate stikkprøvekontroller av piloter og annet luftfartspersonell for påvirkning av alkohol og andre rusmidler, selv om det ikke skulle foreligge mistanke om lovbrudd.

Regelendringene skal også gjøre det mulig å ilegge lufthavner og flyselskap gebyr og tvangsmulkt ved brudd på luftfartsloven.

Nå er det opp til Stortinget å avgjøre om disse endringer blir gjort gjeldende.

Les også: Noen ganger er disse den største sikkerhetstrusselen