Til toppen uten svette

En av landets råeste utsiktsfjell kan bestiges fra innsiden. Vi har tatt banen til Gaustatoppen.

RJUKAN, PÅSKEN 2007: Vi møter dem først inne i den lange tunnelen som slipper oss inn i fjellet. De ser ut som levende kanonkuler; på toppen ruver en rund hjelm og de stutte undersåttene er fastspent i slalomstøvler som fra tå til hæl er nesten like lange som slalomskiene minialpinistene bærer med seg.

De har blank forventning i blikket, og et fast grep om to halvmetere med skistaver. Høyden over bakken tilsier et fødeår inne på 2.000-tallet, og reisemålet tilsier modige foreldre. Om noen minutter slippes de ut oppe i fjellsiden etter transportetappen i Gaustatoppens indre, klare til å sette utfor 1.883 høydemeter med fjell belagt av ishard snø. Galskap?

Med Østlandet for dine skitupper ... Vis mer


Frikjøring


- Vi fraråder skikjøring ned fra Gaustatoppen om du satser på langrennski uten stålkanter. Men med fjellski og alpinski er ikke turen vanskelig, sier daglig leder i Gaustabanen AS, Kjell-Gunnar Dahle.

Verdens beste alpinister kan klare turen ned fra banens topp til startstasjonen på ett par minutter, de fleste kommer seg greit ned på ti effektive kjøreminutter.

- Selv barn som klarer rød løype på Gaustablikk kan fint kjøre ned langs Råen (fjellryggen) og ned Langefonn, sier Dahle.

Gaustabanen driver prøvedrift i anlegget som opprinnelig ble bygget for personell- og varetransport i samarbeide mellom NATO og Forsvaret. Byggingen skjedde i perioden 1954-1958.

- Vi har fortsatt prøvedrift, men satser på å få en langsiktig avtale med Forsvarsbygg om fast drift fra 1. juli i år, forteller Dahle.

>> Se bildene fra Gaustabanen og Gaustatoppen

Trangt og bratt

Pendelbanen, brattere og smalere enn Fløybanen. Vis mer


Toget inn i fjellet er flaskehalsen. Her er det ikke snakk om å få inn flere enn ti rumper i slengen i vognen, samt føreren. Vel transportert flere hundre meter inn i steinmassivet, bytter vi transportmiddel. En rød eller blå vogn som minner om Fløybanevognene i mindre format, frakter turistene opp gjennom den 3.500 trinn lange tunnelen til toppen. Her er helningen på hele 40 grader, mot Fløybanens 28. Bratt med andre ord, og skituristene instrueres da også strengt av føreren om å holde godt på utstyret ved utstigning på toppen. Mister du skiene i tunnelen, er veien ned lang.

Banen frakter nå 70-75 personer opp per dag i snitt, og går vanligvis hvert 20. minutt på driftsdagene. Langfredag i påsken kjøpte imidlertid hele 150 personer billett, og banen gikk hvert 15. minutt.

Til toppen uten svette


Mange velger å bestige Gaustatoppen til fots eller på ski. Også nå, etter at Gaustabanen har åpnet fjellets indre for turisttransport. For toppturen smaker nok ikke riktig for mange, om man ikke kan nyte utsikten etter å ha tømt kroppen for noen desiliter med svette og fylt musklene med en skikkelig dose melkesyre.

For de makelig anlagte, eller vinterturister av det mer fartsblinde slaget, er Gaustabanen et funn. Om enn et litt kostbart funn. Etter at banen ble åpnet for kommersiell prøvedrift i 2004, har antall dager med turisttransport økt fra 15 til cirka 75, om planen for 2007 går i boks. Turen opp koster 350 kroner per person, og gjelder også for den som velger fjellets indre for retur. Lørdager og søndager i april, samt lørdager frem til pinse i mai, kan du imidlertid kjøpe dagskort for en tusenlapp.

- Det er mange som har spurt etter et slikt tilbud, og siden vi har kapasitet i tiden fremover prøver vi oss med salg av dagskort, forteller Dahle.

Banen vil også holde åpent alle helger i sommer, pluss ferier. Siste driftsdag i 2007 blir i slutten av oktober.

>> Se bildene fra Gaustabanen og Gaustatoppen

Gaustatoppen sett fra Gaustablikk. Vis mer


Vidsyn fra Gaustatoppen

Dette isolerte fjellet i Telemark gir besøkende en av Norges videste utsikter. På klare dager skal du kunne se et område på 50-60.000 kvadratkilometer, cirka en sjettedel av det norske fastland. Under vårt besøk kan vi både se ut i havet i sydøst, og innover til fjellene på Hardangervidda og i heldige øyeblikk helt nord til Jotunheimen. Hadde blikket vært skarpt nok, hadde vi også kunnet skimte Tryvannstårnet i Oslo, men disen hindrer oss denne langfredagen.

Fasilitetene ... Adgang, fem kroner. Vis mer


Banen kommer ikke ut på toppen av fjellet, men har utgang på cirka 1.850 meter over havet. Her ligger også en kafé og turisthytte med ni sengeplasser. Hytten drives av Telemark Turistforening.

Nede igjen

Voksne journalister er pyser, innser vi etter at vi kommer ut av den nedre tunnelen etter returen. Over brøytekanten spretter førskole-kanonkulene i alpindrakt frem. De har bestått galbarnsprøven uten et eneste skrubbsår, og er ennå villere i blikket enn da vi bekymret vinket dem utfor fjellskrenten for en stund siden. Og lenge før vi ser dem hører vi dem gaule til sine alpine foresatte som ligger litt bak i sporet:

- En gang til! En gang til!

En ny generasjon frikjørere er frelst.

Se filmsnutt fra panoramautsikten på toppen

MVI_1724 (wmv 1 704 kB)


>> Se bildene fra Gaustabanen og Gaustatoppen