<b>FLYTOGET:</b> Espen Østerberg er togfører på Flytoget, og mannen bak spakene da vi fikk være med Flytoget tur-retur Oslo-Gardermoen. Foto: Per Ervland
FLYTOGET: Espen Østerberg er togfører på Flytoget, og mannen bak spakene da vi fikk være med Flytoget tur-retur Oslo-Gardermoen. Foto: Per ErvlandVis mer

Til Gardermoen i toppfart

Bli med lokfører Espen Østerberg bak spakene på Flytoget.

Flytoget er igjen på skinner etter seks uker med oppgradering av skinnegangen.

Vi fikk være med lokfører Espen Østerberg på en tur med direktetoget fra Oslo S til Gardermoen. Og fra orkesterplass i førerhuset ser turen ganske annerledes ut enn fra passasjerplass. Lurer du på hvordan det ser ut inne i den 13,8 kilometer lange tunnelen Romeriksporten, eller hvordan toget "snur" på Gardermoen?

Du kan se hele reisen, og hvordan det ser ut i kulverten under OSL, i videoen nedenfor.

God reise!


Toppfarten på deler av skinnegangen er 210 kilometer i timen, men dette gjelder selvsagt ikke hele strekningen. Direktetoget Oslo S- Gardermoen tar 19 minutter. Toget som stopper på Lillestrøm bruker tre minutter lenger tid, altså 22 minutter.

Vi har også vært med oppe i tårnet på Gardermoen. Hvordan det ser ut der og hva de gjør der oppe, kan du se i denne videoen.

8. oktober 1998 åpnet Gardermobanen på banestrekningen nordover fra Lillestrøm, men Flytoget måtte den første tiden kjøre utenom Romeriksporten. 22. august 1999, altså for ganske nøyaktig 12 år siden, ble Romeriksporten åpnet og Flytoget kom i full service. I september 2009 startet ruten fra Drammen.

I 2010 fraktet Flytoget drøye 5,6 millioner passasjerer.