TEST: NSB Sove

TEST: NSBs nyoppussede sovekupeer er veldig kjedelige. Men nå skal du jo bare sove der, så det gjør vel kanskje ikke så mye?


For å kunne få sove på et nattog fra NSB må du først kjøpe vanlig togbillett, deretter må du leie deg en kupé på toget. Det nye kupésystemet gjør at du må leie hele kupeen selv, slik at du ikke trenger å være redd for å dele det knøttlille rommet med ukjente.

Antakeligvis ville det vært billigere om du kunne dele rommet med noen du ikke kjenner, men på en annen side slipper du å ende opp med i et rom med en snorkende tulling som snoker i sakene dine når du går på do.

Du kan dele kupeen og prisen på to, hvis du vil ha med deg en du kjenner. Begge to må selvfølgelig kjøpe togbillett, men dere kan spleise på kupeen. Så mye koster det å ha en sovekupé i toget, uansett hvor i Norge du kunne tenke deg å dra:

 1 person2 personer    
Sovekupe750 kr375 kr    
Togbillett*199 kr199 kr    
TOTALT pr pers949 kr574 kr    
Hvert rom har vask. I tillegg får du et par flasker vann, og to sett øreplugger. Vis mer





Sterile rom

Sovekupeene til NSB ser ut som sterile sykehusrom. De er kjedelige, og det er lett å føle at du er "lagt inn" når du ligger der i den lille boksen. Når det er sagt, er jo dette et tog, og du må nok lette på kravene dersom du forventer hotellstandard på reisen.

Steril og kjedelig sovekupé. Men sengen er ganske behagelig. Foto: Kim Jansson Vis mer


Hver kupé har vask, og det er jo et stort pluss. I tillegg får du to små flasker Imsdal, samt øreplugger om du ikke orker togstøy. Det er ikke toalett i hver kupé. Toalettet nederst i togvognen deler du med andre overnattere, og det er noe større enn vanlige togtoaletter, men absolutt ikke bedre rengjort (til alle menn: vær så snill, ikke stå og tiss på tog).

Har du problemer med å sove, kan du få store problemer på toget. Gardinen som dekker vinduet i kupeen er ikke lystett, og våkner du lett om natten, kan det være ganske irriterende å få lysene fra stasjonene rett inn i rommet. NSB opplyser at det skal finnes sovemasker i kupeene, men det var ingen masker å se da DinSide testet kupeen.

Fosterstilling for langbente

Lengden på sengene er ikke akkurat noe å skryte av. NSB har riktignok gjort sengene så lange som mulig i forhold til størrelsen på kupeene, men det er greit å være klar over at om du er over 1,75 meter, må du regne med å sove i fosterstilling for å få plass. Undertegnede er ikke akkurat langbeint, og hadde ikke problemer med å ligge utstrakt i sengen.

Dessuten er det greit å vite at det ikke er all verdens plass i selve kupeen. Hver kupé har to senger. Dersom dere reiser med barn, må dere skaffe dere en dobbeltkupe. Sjekk NSBs nettsider for mer informasjon.

Ekstern lenke:

  • Informasjon om NSB Sove

    Spis på stasjonen

    Det er bedre å spise frokost når du kommer på stasjonen, enn å kjøpe om bord i toget. Og det er ikke mine ord! Da jeg spurte ombordsansvarlig og togets kafésjef om frokosttilbudet, sa han nemlig at det de hadde å tilby ikke var noe spesielt å skryte av, og at det var bedre å nyte frokosten på stasjonen. Selv om dette er noe dyrere.

    Om du likevel vil ha deg en togfrokost, koster denne 55 kr og inneholder eple, smørbrød, kaffe og juice. Maten kan du ta med deg i sovekupeen. NSB har skjenkebevilling på nattogene, og du kan få deg en halvliter øl for 60-65 kr og et glass vin for 85 kr.

    NSBs kafévogn har i det hele tatt ganske mye å by på, men for de fleste så er det nok mer aktuelt å ligge i vognene med dynen pakket godt rundt seg.

    Husk nummeret på kupeen, ellers er det lett å gå seg vill. Vis mer


    Sovekupe et must

    Selv om NSB Sove har sine mangler, må konklusjonen bli at sovekupé er et must hvis du skal på langtur med tog om natten. Journalisten har tidligere reist med nattog til Bergen uten sovekupe, og endte opp med å høre på livshistorien til en basketspiller fra Kongsberg Penguins i flere timer, og vondt i ryggen av setene.

    Sovekupé på tog er et greit alternativ dersom du er redd for å fly, eller ikke orker å surre deg gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, nå som de nye, strenge sikkerhetsreglene blir satt i gang.

    >>TEST: NSB Komfort

    >>Tilbake til hovedartikkel