<b>SPENTE:</b> Fra venstre ser du Eirik Lunde, administrerende direktør for Telio, Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian og Stephen Parsli, daglig leder i Call Norwegian.  Foto: Per Ervland
SPENTE: Fra venstre ser du Eirik Lunde, administrerende direktør for Telio, Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian og Stephen Parsli, daglig leder i Call Norwegian. Foto: Per ErvlandVis mer

Test: Norwegians ringetjeneste SkyCall

Hvordan er det egentlig å ringe fra flyet? DinSide testet.

I dag, tirsdag 1. november lanserte flyselskapet Norwegian ringetjenesten SkyCall om bord på fly med WiFi-tilgang. I løpet av 2011 skal halvparten av Norwegians fly få WiFi, og ved utgangen av 2012 vil alle Norwegians fly ha dette.

SkyCall fungerer som en gratis app og er foreløpig kun tilgjengelig for iPhone, men Norwegian håper det vil være klart om noen uker for Android-telefoner.

– Det blir spennende å se hvordan mottakelsen blir og om det blir brukt, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Tidligere i høst utførte Norwegian en spørreundersøkelse blant sine passasjerer og kom frem til at syv av ti passasjerer er interessert i å ringe om bord fra flyet. 962 personer deltok i undersøkelsen.

Vis mer



– For Norwegian er det viktig å lytte til kundenes ønsker. De ønsket seg WiFi - det har de fått og det har blitt svært godt mottatt. Mange ønsker å ha muligheten til å ringe fra lufta, og nå gir vi dem en enkel og billig måte å gjøre dette på, sier Hans Petter Aanby, direktør for IT- og forretningsutvikling i Norwegian, i en pressemelding.

Les også: Snart kan du ringe fra flyet

Slik virker det

For å ringe må du koble deg til Norwegians trådløse sone om bord. (I likhet med WiFi har du ikke mulighet til å koble deg på SkyCall før setebelteskiltet går av på 10.000 fot.) Deretter laster du ned SkyCall-appen fra Apples app-store (hvis ikke du har gjort det før avreise), og fyller på ringeminutter. 60 ringeminutter koster 56 kroner, som blir trukket direkte fra din iTunes-konto. Så er det bare å ringe i vei.

Men, det var dessverre ikke like enkelt som det høres ut som. I hvert fall ikke i første omgang. Til tross for at det er premiere på SkyCall, slet ringetjenesten fortsatt med noen barnesykdommer da DinSide fikk testet SkyCall på et DY804-fly tur/retur Oslo - Stockholm.

Vi opplevde at det ikke var mulig å få kontakt med mobiltelefoner som ikke hadde lastet ned appen. Det var riktig nok mulig å ringe, men når noen svarte, ble det helt stille i den andre enden. Personen som mottok telefonen kunne derimot høre det undertegnede sa i enkelte tilfeller.

– Jeg hørte et hallo, litt fnising, og typisk «bakgrunnslyd», forteller Øivind Idsø, journalist i DinSide.

Samtalen var med andre ord ikke så vellykket.

Her ser du video av hvordan det gikk da DinSide testet SkyCall:

Kom gjennom til slutt

Det skal også være mulig å bli ringt til mens man er i luften, men dette var heller ikke mulig da DinSide testet. Heldigvis gikk det helt fint å ringe mottakere som hadde lastet ned applikasjonen. Eneste å utsette på det hele var en ørliten forsinkelse i samtalen fordi det går via satelitt, men ellers gikk det smertefritt.

Etter mange forsøk kom vi til slutt gjennom ved å ringe fra SkyCall til vanlig mobil, og fikk gjennomført en kort samtale før flyet landet.

Men godt nett

Nettet til Norwegian fungerer imidlertid utmerket. Så dersom du av en eller annen grunn må ringe, kan du også bruke ringetjenester som Skype, Viber eller Apples FaceTime.

SAS-bredbånd utsatt - les hvorfor

Oppdaget feil

– Vi beklager at dere ikke fikk prøvd SkyCall slik den skal fungere. Tjenesten har fungert godt i tester, senest gjennomført på flyvning i går ettermiddag, sier Stephen Parsli, daglig leder for Call Norwegian.

Videre forklarer han at det ble oppdaget en feil ved valg av rutingen for samtalene fra SkyCall.

– Dette er en feil som forventes løst i løpet av dagen slik at tjenesten igjen fungerer slik den er ment. Fra dagens flyvning med dere fikk vi gjennomført samtaler med god kvalitet fra SkyCall til SkyCall og det er en slik opplevelse som skal være representativ for alle samtaler i tjenesten, forteller Parsli.

Dersom du ikke har klart å bruke opp ringeminuttene dine i løpet av flyturen, er det ikke krise. Disse kan du enten bruke opp på bakken eller på neste flytur med Norwegian.

Forstår skeptikerne

RING MEG: Slik ser Norwegians SkyCall ut. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Sandaker-Nielsen i Norwegian forstår at enkelte passasjerer er skeptisk til konseptet der andre kan bli sittende i samtaler på nabosetene, men tror ikke at det vil bli et problem i praksis.

– Dette er noe passasjerene har sagt at de ønsker. Vi stoler på at våre passasjerer utviser god telefonetikette, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

Han tror ikke de reisende vil oppleve at alle de 186 passasjerene i flyet prater i telefonen samtidig.

Kan ringe gratis uten app

Ringetjenesten er utviklet av mobilselskapet Telio i samarbeid med Call Norwegian, og de har brukt et halvt år på å lansere tjenesten. De som har Telio vil kunne ringe gratis til hverandre uten ringeapp'en. I dag er det 87.000 husstander som har Telio i Norge, 20.000 i Danmark og 5.500 i Sveits.

– Fantastisk! Jeg hørte mottakeren krystallklart. Dette var en ny og morsom opplevelse, sier en oppglødd Eirik Lunde, administrerende direktør for Telio, til DinSide.

Lunde benyttet anledningen til å ringe og motta samtaler fra kollegaer på jobben.

– Jeg tror tjenesten vil ha stor betydning for reisende, både privat og i jobbsammenheng, forklarer han.