Teppe på fly? 47 kroner takk!

Maureen Taylor frøs på charterflyet, og ba om å få et teppe. Det kunne hun gjerne få, men det kostet nesten 50 kroner.

Service på høyt nivå kan kanskje ikke ventes når man flyr med et charterselskap, men dette høres ekstremt ut fra det britiske charterselskapet Thompson.

De fleste som har vært i lufta, vet at enkelte ganger er temperaturen i kabinen en smule lav. Det er lett å bli frossen og pådra seg en forkjølelse når man er ute og flyr.

Maureen Taylor synes det var kaldt på charterflyet som skulle frakte henne til Luxor i Egypt, og ba flyvertinnene om å få et teppe. Det kunne hun altså få, men da måtte hun kjøpe ett for fire pund, rundt 47 kroner, skriver den britiske avisen The Times. Taylor undret seg om dette var nok en finurlig måte å lure ekstrakostnader på passasjerene.

Tepper = co2-utslipp

Avisen kontaktet charterselskapet Thomson for å høre hvorfor det koster penger å få et teppe. Flyselskapet svarte at dersom en passasjer synes det er for kaldt i kabinen, kan vedkommende spørre flybetjeningen om de kan sette opp temperaturen, noe de vil gjøre "dersom det er i alle flypassasjerenes interesse". Videre svarer charterselskapet at de har valgt å fjerne teppene på flyet som et miljøtiltak (!) for å redusere flyets vekt, og dermed redusere co2-utslippene.

Jada.

Kilde: The Times