Bagasjen må tåle normal håndtering, som transport på bagasjebånd og manuell lemping og lossing. Foto: Per Ervland
Bagasjen må tåle normal håndtering, som transport på bagasjebånd og manuell lemping og lossing. Foto: Per ErvlandVis mer

Tenk på dette når du pakker

Flybagasjen må tåle mye. Pass på dette når du pakker.

Flybagasjen utsettes for mye, om du sender den som innsjekket bagasje eller om du tar den med inn i flykabinen - og det bør du tenke på når du pakker.

Se vår unike video: Med kamera i kofferten

Normal behandling

På veien fra innsjekk til bagasjen ligger om bord i flykroppen, skal kofferten, baggen eller andre ting du sjekker inn gjennom bagasjesorteringen. Dette medfører både til dels høye hastigheter og hardhendt håndtering som slag og fall.

Dersom du reiser ut fra Oslo Lufthavn Gardermoen, skal for eksempel kofferten gjennom fire kilometer med bånd, fire kilometer med skinnegående vogner i opptil 23 kilometer i timen - samt manuell lemping.

Det sier seg selv at kofferten og innholdet må tåle endel.

Det som gjerne ryker på selve emballasjen - altså kofferten eller baggen - er hjul og håndtak.

Spesielt hjul som stikker mye ut, har en stor risiko for å sette seg fast eller bli slått i stykker.

Det er ditt ansvar å påse at kofferten tåler normal behandling i bagasjehåndteringen.

– Alle kofferter kan ikke ligge øverst, så denne må tåle å ha stor vekt over seg, tåle de støt som skjer i automatiserte bagasjesorteringsanlegg, på bagasjebånd, og over i traller. Alt dette er å karakteriseres som normal behandling som bagasjen blir utsatt for ved en flyreise, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DinSide.

Kosmetiske skraper på emballasjen - altså kofferten eller baggen - må påregnes, og du vil ikke kunne få erstatning for dette. Dersom du ønsker å redusere risikoen for riper på kofferten, kan du beskytte den med et egnet koffert-trekk.

Dyrt å glemme ting på reisen - reiseforsikringen dekker det ikke

Det er ikke alt som kan sendes

De fleste av oss er etterhvert ganske oppdatert på reglene for hva du kan ta med i håndbagasjen (og nei, væskeforbudet ble likevel ikke borte ...).

Men er du egentlig klar over hva du kan sende som innsjekket bagasje? Det er nemlig ikke slik at alt er tillatt, heller ikke der.

Dersom en gjenstand har farlige egenskaper, som at den er brannfarlig, giftig, etsende, og så videre, skal den heller ikke medbringes i innsjekket bagasje - like lite som den kan medbringes i håndbagasjen.

Les mer om hva som er tillatt i håndbagasjen, hos Luftfartstilsynet., på nettsiden til flyplassen - eksempelvis hos OSL - og hos det aktuelle flyselskapet. Dette vil typisk være oppgitt i flyselskapenes befordringsvilkår, som her for SAS

Flytende trøbbel

Eksempel på noe som ikke er tillatt i innsjekket bagasje, er maling og andre fargede eller luktende væsker. Dette på grunn av faren for lekkasje og skade på annet gods.

– Spesielt nå på forsommeren og sommeren, har folk utrolig mye rart i koffertene. Og blant annet på forvinteren er vi plaget med at folk har med maling i koffertene. Det er de som vi tror har leilighet i Spania og som skal ta med seg maling nedover. Det skjer faktisk ganske ofte på vinteren, forteller Per Viggo Andersen, fagleder for bagasje ved OSL.

– Vi har faktisk hatt en med ti liter rød maling i kofferten, og det gikk som det måtte, at lokket gikk av, all maling ut i trillekofferten og maling på båndet helt fra innsjekk og ut i lasteområdet, forteller Andersen.

Passasjeren ble stående ansvarlig for opprydningskostnader og erstatning av 60 andre kofferter som fikk maling på seg.

Det er passasjerenes ansvar å påse at bagasjen deres ikke inneholder gjenstander som kan utsette luftfartøyet, personer eller gods om bord i luftfartøyet for skade eller fare. I henhold til Montrealkonvensjonen vil passasjeren være ansvarlig for enhver skade på luftfartøyet skulle for eksempel en flaske med flytende innhold i innsjekket bagasje knuse.

Husk også at all bagasje gjennomlyses - også innsjekket bagasje. Dersom røntgenmaskinen ser noe som den oppfatter som uovlig, kan du til syvende og sist bli nødt til å pakke opp under påsyn av flyplassens sikkerhetsbetjening.

Tenk på hvordan du pakker

Flyselskapene anbefaler deg å ikke pakke verdigjenstander i innsjekket bagasje. Dette er ting som penger, nøkler, reseptbelagte medisiner, briller og solbriller, flasker, fotografiapparater, smykker, edle metaller, computere, personlig elektronisk utstyr, mobiltelefoner, musikkinstrumenter, verdipapirer, forretningsdokumenter, pass og andre identifikasjonspapirer.

Derfor bør du ikke legge nøklene i kofferten

Dette er spesifisert i flyselskapenes bagasjevilkår, og grunnen til dette er selvsagt at de ikke tar på seg erstatningsansvar for tap eller skade på slikt utstyr eller på grunn av at slikt utstyr har kommet i feil hender.

– Passasjerene har et ansvar for å redusere muligheten for at bagasjen beskadiges, og ikke minst være bevisst på om emballasjen er i stand til å beskytte innholdet. Flyselskapene har ansvar for mye, men ikke for å komme hjem til passasjerene for å pakke. Skal man fly med bestemors gamle porselensservise, så setter det store krav til hvordan dette emballeres, sier Johansen i SAS til DinSide.

Les også: La smykker og elektronikk ligge hjemme

Flyselskapene anbefaler deg å frakte verdifulle ting i håndbagasjen - men også der skal du være oppmerksom:

Ikke legg nettbrett eller andre ting som lett kan ødelegges, i hattehylla. Foto: Per Ervland Vis mer


Ikke legg nettbrettet på hattehylla

Skader på nettbrett og lignende er et økende problem for mange reisende, ifølge forsikringsbransjen. De anbefaler deg å ikke legge nettbrett eller andre gjenstander som kan skades, på hattehylla.

Det er ikke like problematisk med PCer i hattehylla, fordi PCer klappes sammen under transport og skjermen blir beskyttet bedre enn på de fleste nettbrett.

– Størrelsen på nettbrettene tilsier at skjermen, som ligger delvis ubeskyttet i hattehyllen, er svært utsatt for skader. Skadene skjer ved at bagasje forskyves under transport eller ved at ting blir plassert oppå nettbrettene, har Roald Stigum Olsen, pressetalsmann og senior informasjonsrådgiver i Tryg, tidligere uttalt til DinSide.

Problemet er at forsikringen kun dekker "skadeverk". Det er når noen på "rettstridig måte" skader dine gjenstander.

– Hattehyllesaker vil derfor sjelden være dekket av reiseforsikringen fordi skaden ikke kan knyttes til én konkret person/handling, sier han.

Også klær kan bli ødelagt av kabinkofferter med skarpe kanter eller skitne hjul. Et godt råd er å legge pent tøy fra seg med foret ut og kanskje aller best, ha en ekstra plastpose eller tøypose som du pakker klærne inn i når du legger det i hattehyllen.