Tao, shopping og Burberry

Lykke er å meditere under et ginkgotre. Eller å shoppe vilt på piratmarkedene i Kina. Lykken er i alle fall viktig og mye av den finner du i Kina.

I Master of Nets Garden, mellom gingko- og magnoliatrær, praktiserte den velstående handelsmannen Shung Dazian taoisme.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer

Tao, shopping og Burberry

  1. Reisefakta


- Her leste herr Shung Dazian bøker, forbedret kalligrafien sin og laget selvportretter av seg selv, mediterende under et bonzaitre, forklarer den engelsktalende guiden Xu Feng.

I den vakre Master of Nets Garden, med ginkgo- og magnoliatrær, bodde Shung Dazian sammen med kone og to konkubiner. Han var taoist, og levde tilbaketrukket frem til kommunistene kom, og hele husholdningen flyktet til California, hvor han døde for ti år siden. De vakre tegnene som er skrevet på tavler og på maleriene i Shun Dazians hage og ellers rundt om i Kina, varsler at lykke og fremgang vil komme. I Kina finnes det i dag mange former for lykke. Det er bare å spørre turist Knut Einar Stenvik fra Hokksund på flyplassen i Shanghai. Han sliter med mange kilo overvekt - i koffertene.

- Jeg har handlet for 5.000 yuan, cirka 4.000 norske kroner. Men det skyldes bestillingen på pashmina, gliser Stenvik. - Jeg har handlet silkedyner, klær, vesker og pashminaskjerf.

Shopping

Irene Wright (t.v.) vet hva hun vil ha når hun shopper på de kinesiske piratmarkedene. Og får det som hun vil.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer
Den økende kjøpekraften og mulighetene til rimelig produksjon, har gjort Kina til et attraktivt land for utenlandske investorer. Selskaper som Microsoft, Apple og Compact er i dag representert i Kina.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer
Som en hvilken som helst metropol.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer


Foruten tempelbesøk og ekskursjoner til bonzaihager, stod shoppingmulighetene høyt i kurs hos de rundt 20 millioner utenlandske turistene som i fjor besøkte Kina. Bodene på piratmarkedene er fulle av Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Donna Karan og av billigmerkene Zara, Gap og Mango, alt made in China. Noen av navnene har fått en kinesisk vri. Boss blir til for eksempel Obss, Gap blir til Fap og jeansprodusenten Tommy Hilfiger har konvertert til blant annet Billy Hilfiger på det kinesiske kopimarkedet.

I Guanquian Shopping Street i Suzhou spilles det kinesisk sukkerpop. Jentene har trange Dolce & Gabbana-jakker - made in China - og hvite skaistøvletter. De tøffeste gutta har lyste striper i luggen og intellektuelle briller. Det later ikke til at dikter Zhuang-Zi og Konfucius er like pop som shopping.

- Lis jacket velly nice, I give discount, sier en selger og hakker løs på en kalkis. - You pay 800 yuans fol jacket. Bulbelly, yes, you like Bulbelly?

- Burberry-trenchen selgeren tilbyr er vindtett, har fleecefor, stor hette og innvendig glidelås i tillegg til en knappestolpe med det kjente beige rutemønsteret. Det er en utmerket jakke. Men 800 yuans, tilsvarende 640 kroner, er i høyeste laget for en piratkopiert jakke som man ikke har planlagt å kjøpe. Shoppinghjertet sladrer ubehersket til selgeren.


- Du må alltid prute. Tast inn det du vil betale på selgernes kalkulatorer, sa en flyvertinne om bord på SAS-flyet til Shanghai. - Og husk; går de ikke med på prisforslaget, lat som om du går.

Jeg prøver meg på flyvertinnemantraet og håper at guden for de gode forretninger er meg nær:

- 150 yuans, tenker jeg og taster inn sifferne på kalkisen.

- You clazy! hviner selgeren. - Lis is Bulbelly, velly expensive, velly nice, sier hun.

Jeg taster inn 200 yuans.

- You velly, velly clazy, sier den vevre selgeren.

- Slett ikke, sier jeg. - Hasta la vista.

Ettersom jeg slett ikke hadde planlagt å kjøpe jakke, Bulbelly eller ikke Burberry, og fordi jeg ikke får impulsproduktet ned i en impulsvennlig pris forlater jeg etablissementet.

- No, no, you like jacket? 220 yuans?

- Me don't like jacket that much. 200 yuans, gliser jeg.

Damen står på sitt. 220 yuans. Jeg går. Men guden for shopping viser nåde.

- I'll give nice jacket, you like jacket. 200 yuans, sier hun.

Hun putter den ned i en pose.

Jeg vet egentlig ikke hvem som er mest shanghaiet, jeg eller selgeren. Jeg fikk en varm jakke, god i sømmen, til prisen av en parmaskinkepizza og et glass pils på Villa Paradiso på Grünerløkka i Oslo.


Å prute eller ikke prute

- Jeg liker ikke å handle på markedet. I like fixed price, yes, fixed price, sier den kinesiske guiden Xu Feng. - Det er vondt å prute. Det er vondt for den som handler og som føler seg lurt hvis han betaler for mye. Det er vondt for den som ikke vil tape ansikt, for han som kanskje ikke får fortjeneste for produktet sitt.

Men ikke alle har samme syn som Xu Feng.

- Ingen vil være så dumme at de selger uten fortjeneste, sier Steinar Stenvik. - Det dreier seg om å komme til enighet om en pris begge synes er akseptabelt.

Han er iført en Hilfiger-kopi, jobber i turistnæringen og er på sin andre Kina-reise på kort tid. Han har handlet dyner, skjorter, fyllepenner, syngende Mao-lightere, og er klar for å handle mer.

Nærmere tao

Enkelte kritikere i Kina mener at folk bare er buddister når de trenger ny jobb eller vil ha en rik ektemann. Disse to tenner røkelse i Jade-tempelet i Shanghai.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer
Ikke langt fra de hektiske markedene finnes ro.

Foto: Inga Holst Foto: Inga Holst Vis mer


"... Engang drømte jeg, at jeg var en sommerfugl. Jeg fløy glad omkring og tenkte ikke på annet enn å være en sommerfugl. Da med et våknet jeg, og det stod klart for meg at jeg var Zhuang-Zi. Men nå vet jeg bare ikke om jeg var Zhuang-Zi, som drømte at jeg var en sommerfugl, eller om jeg i virkeligheten er en sommerfugl, som drømmer at den er Zhuang-Zi..."

Verset er hentet fra den taoistiske vismannen Shuang-Zis (369-286 f. Kr) verk ved samme navn. Særlig to religiøse hovedretninger har vært viktige i Kina, konfucianisme og taoisme, men det finnes likevel flere andre innslag, buddhisme, maikeisme, islam, jødedom og kristendom. Parallelt praktiseres historiske religiøse tradisjoner blandet med elementer fra de ulike religionene; i folketroen finnes det gode og onde ånder og en rik verden av guddommer. Kinesisk religion er etisk orientert og vektlegger sosiale plikter, og religionen glir ofte over i filosofien. Kina fikk i 1984 en lov som sikret religionsfrihet. Dette ifølge Aschehoug og Gyldendals leksikon. Buddhismen har fått mange tilhengere i Kina, men nå har mange forlatt de buddhistiske levereglene, mener guiden Xu Feng.

- Nå er det bare gamle kvinner som går i templer. Og mange er buddhister kun når de ønsker seg en bedre jobb, en pen kjæreste eller en rik ektemann, sier han.

Mens buddhismen innebærer en rekke forbud, en munk skal ikke spise kjøtt, drikke alkohol eller ha sex, er taoismen mer fleksibel; en kone eller tre er helt greit all den tid man ikke forstyrrer noen. Taosimen er en mystisk opplevelse som ikke kan forstås gjennom fornuften: tao er universets skapende og oppholdende kraft. Den taoistiske vismann er fiende av samfunnsmessig strev, og derfor lever han tilbaketrukket. For å komme i kontakt med tao kan man utnytte pusteteknikker, ekstase eller kontemplasjon. Taoismen praktiseres fortsatt, særlig i Wyan Nan-provinsen og i Taiwan.

Når sant skal sies er jeg nok i ekstase, jeg også, over synet av Burberry og Custo de Barcelona-veskene, men det spørs om taoistiske pusteteknikker vil hjelpe i kampen med selgerne.


Lykke

På flyplassen flagrer Burberry-jakkene rundt gruppeinnsjekkingsskrankene; det er mange som har handlet lykke i Kina. Irene Wright (40) fordeler bagasjen sin på reisekameratens kofferter for å unngå overvektsgebyrer. Hun har handlet presanger til familien og til kjæresten; Custo de Barcelona-trøyer, skjorter fra Ralph Lauren og boblejakker fra North Face.

Jeg spør min guide Xu Feng hva lykke er for ham.

- Lykke er for meg å være i fred, sier Xu Feng.

Enhver Kina-turist vil svare:

- Lykke er å få være i fred for flyplasspersonell som vil veie returkoffertene.

>> KINA: Reisefakta

Mer reisestoff fra DinSide

SE BILDENE: Happy buddhas i Shanghai
PÅ SKRÅ: På dass i Kina
SE BILDENE: Verdens villeste race
BILDESPESIAL: Cocoloco karneval
BILDESPESIAL: De ekte karibiske piratene
BILDESPESIAL: Et lass med gull