Sykkelbloggen - dag 10, 11 og 12

Bjørn Eirik Loftås syklet fra Jessheim til Tromsø på 22 dager, og skrev daglige rapporter fra turen. Sykkelbloggens forside finner du her.

Dag 10: Hviledag, Straumen på Inderøy

For en fantastisk dag, og for et fantastisk sted!

Jeg har kjøpt plommer, brus og avis - og nyter dagen på en benk i Straumen sentrum. Jeg får vondt i magen av tanken på at jeg snart må videre. Eller var det plommene? Vis mer


Jeg har laget en billedserie som viser litt av hva dette stedet kan by på av natur og kultur.

Billedserien finner du her.

Dag 11: Straumen, Inderøy - Namsos

Gårsdagen ble en fantastisk dag. Min far kom i 16-tiden, og vi dro direkte til kroa i Straumen. Der var det uteservering, og vi spiste pizza og drakk hver vår øl noen få meter fra sjøkanten. Utrolig idyllisk.

Ingen av oss hadde hørt om Straumen før, men nå når vi har vært der er det veldig enkelt å anbefale alle å ta avstikkeren fra E6 over Inderøy, kjent som "Den gyldne omvei". Straumen ligger bare 5-6 km fra Røra og E6, og har et visst sørlandspreg over seg.

Føler også at jeg må fremheve det flotte hotellet vi lå på, Jægtvolden Fjordhotell. Hit drar jeg gjerne tilbake.

Jægtvolden Fjordhotell var en ordentlig höjdare, og kan trygt anbefales Vis mer


Søndagen startet med frokost på hotellet i 830-tiden, og klokka 10 var jeg på sykkelen og vinket farvel til far. Han skulle bruke to dager på hjemturen til Bergen, og planla å kjøre over Røros, mens jeg var fast bestemt på å nå Namsos i dag - en tur på ca 10 mil.

Jeg syklet nå nordover på Inderøy en 17-18 km, til veien møtte E6. Kroppen hadde definitivt hatt godt av hviledagen, kilometer på kilometer ble tilbakelagt i ganske raskt tempo. Jeg var i Steinkjer etter halvannen time, og der ble det stopp på bensinstasjonen. Jeg kjøpte et par bananer, sjokolade, vann og en hot-dog. Men da jeg skulle betale, virket ikke Visa-kortet mitt.

Dette er det andre kortet som bare slutter å fungere på turen. Det er nok ingen god ide å ha kortene liggende løse i lomma, men er det ikke litt snodig at dette skal være et tema i det hele tatt i 2008?

Heldigvis hadde jeg fått lommepenger av far (jeg er jo bare 36 år), så jeg fikk betalt - og hadde fortsatt litt penger til overs. I morgen må jeg få kommet meg i en bank og få tatt ut kontanter. Det blir uvant, og er noe jeg hadde håpet å unngå.

Jeg syklet videre på E6, og plutselig kom jeg til en tunnel med et stort forbudtskilt for syklister og gående. Jeg stoppet opp et lite minutt, før jeg bestemte meg for å peise gjennom. Den første bilen som kom bak meg tutet som besatt, mens jeg plystret og latet som jeg ikke hørte den. Tunnelen var bare 600 meter lang og godt opplyst, og mitt lille stunt gikk heldigvis helt fint.

Ikke mange kilometrene senere kom jeg til en rasteplass med info-tavle om "Kyst-riksveien", riksvei 17:

Vis mer


Denne går hele veien til Bodø, og er noe jeg har gledet meg til å sykle på. Men jeg hadde ikke kommet særlig mange metrene inn på rv 17 før det begynte å bli komplikasjoner.

Først begynte det å blåse noe infernalskt. Jeg er ikke særlig aerodynamisk utformet, og det ble med ett ekstremt tungt i det hele tatt å få flyttet sykkelen. Jeg måtte tråkke i nedoverbakkene, og det førte plutselig til en ny komplikasjon. Jeg hørte et smell i bakhjulet, og da jeg skulle se etter, hadde hjulet blitt voldsomt skjevt. Det viste seg at en eike hadde røket.

Skjevheten gjorde at felgen kom borti bremseklossen på hver runde, og det lugget når jeg syklet. Jeg hadde bare syklet rundt 3 mil, og det var 7 mil igjen til Namsos. Dette var ikke akkurat noen drømmesituasjon, og la bokstavelig talt en brems på opplevelsen.

Vinden løyet noe etter hvert, men sola ble borte i lengre og lengre perioder, og det ble snart vesentlig kaldere. Jeg hadde syklet i fleece-genser og uten lue, men nå måtte jeg på med vindtett jakke, og lue under hjelmen.

Heldigvis viste det seg at riksvei 17 fra Steinkjer til Namsos var meget sykkelvennlig. Den kan absolutt anbefales! Likevel: På grunn av hjul-luggingen vurderte jeg å legge meg inn på en campingplass ca 3 mil fra Namsos, men siden jeg var tom for mat og det ikke så ut til å være noe tilbud i umiddelbar nærhet, bet jeg tenna sammen og tråkket på i to timer til.

Det største problemet nå, i tiilegg til sykkelhjulet, er faktisk baken. Den er ikke mye god, for å si det mildt. Jeg må hele tiden bytte sittestilling, i den grad det er mulig på et sykkelsete. Følelsen kan ikke beskrives noe nærmere, den må oppleves.

Ah - endelig Namsos. Rai rai! Vis mer


Kl 1805 ankom jeg Namsos og Namsen Motor Hotell, og siden jeg slett ikke var opplagt til å lete etter alternative overnattinger, ble det til at jeg lånte meg et rom her på dette litt, ja, skal vi si loslitte hotellet.

Vis mer


Og prisen for de lekreste sengene,

Vis mer


og det mest stilfulle taket,

Vis mer


går til Namsen Motor Hotell!!

Det ble ganske nøyaktig 10 mil i dag, og etter forholdene må jeg si meg meget godt fornøyd med det.

I morgen må jeg starte dagen med å få fikset sykkelen, og avlegge banken et besøk. Deretter planlegger jeg å sykle til Kolvereid, som ligger langs fv 769. Det blir med andre ord en avsporing fra rv 17, men det bringer meg helt ut til kysten med én gang - og det er noe jeg har sett fram til. Men været ser ikke helt lovende ut, akkurat nå er det litt småregn i luften. Det går nok likar i mårra - forhåpentligvis også med rompa mi.

Dag 12: Namsos - Kolvereid

Hotellrommet i Namsen Motor Hotell var kanskje ikke det lekreste, men Brann slo Viking og jeg sov søtt i en god seng i hele ni timer. Som vanlig var jeg mutters alene ved frokostbordet. Det ble tre skiver med assortert pålegg, før jeg syklet de 2,5 kilometrene inn til Namsos sentrum for å ordne med penger og kanskje få reparert sykkelen.

I Sparebank1 Midt-Norge, avdeling Namsos, er det én betjent kasse, og det var 11 foran meg i køen. Da det omsider ble min tur var klokka blitt nesten 0930. Det var ingenting å gjøre med kortene mine, det var bare å bestille nye, sa damen i kassen. Jeg gjorde så, og tok samtidig ut penger slik at jeg klarer meg de neste dagene.

Rett over gata så jeg et skilt: "SYKKELSALG". Med liten skrift under stod det "Verksted". Butikken åpnet først klokka 10, så jeg ble stående utenfor og vente i tjue minutter.

Det viste seg at det var en ordentlig Reodor Felgen-butikk. Snakk om flaks! Jeg fortalte Reodor 2 om prosjektet mitt og om det skjeve bakhjulet, og han lovet å hjelpe meg - men jeg måtte smøre meg med tålmodighet, sa han, og komme tilbake om en time. Høflig og naturlig beskjeden som jeg er svelgte jeg klumpen i halsen og sa okei.

Han må ha merket at jeg syntes det var litt lenge å vente, for da jeg svinset forbi igjen etter 25 minutter var sykkelen fiks ferdig. Reparasjonen kostet meg 200 kroner, og i tillegg kjøpte jeg en eikestrammer (etter tips fra en debattant) for 99 kroner. Med på kjøpet fikk jeg en lengre utgreiing om den videre traseen jeg hadde bestemt meg for, om bruer, ferger, rundkjøringer, tunneler, omveier, bakker, innvandrere, alternative ruter og overnattinger. Til slutt måtte jeg bare si takk for meg, og så skyndte jeg meg tilbake til hotellet.

Jeg rakk akkurat å sjekke ut til klokka 12, men det viste seg at hotellverten også var av den pratsomme sorten. Han hadde nemlig også syklet langt en gang, sa han, og dessuten hadde han gått pilegrimsmarsjen i Spania. Jeg pustet dypt og lot mannen snakke i vei, selv om jeg akkurat der og da skulle ønske jeg var langt av gårde på dagens etappe.

Jeg kom ikke ordentlig i gang med dagens etappe før klokka var passert 1330, og jeg hadde rundt 6 mil å sykle. Jeg hadde på forhånd bestilt hytte på en campingplass rett før Kolvereid, og antok at jeg ville være framme der i 18-tiden. Sykkelen var god som ny, men kjeden var begynt å bli tørr, noe som gav seg utslag i lette kvitrelyder.

Enkelte kommuner kan man sykle raskt igjennom. Vis mer


Etter en times sykling begynte landskapet å forandre seg. Det ble mer knausaktig, og snart kunne jeg se himmelen forsvinne i Nordsjøen. Dette hadde jeg sett fram til. Jeg er bare utrolig privilegert som får oppleve dette - fra sykkelsetet!

He-man i sitt rette element, blant fjord og fjell. Men er den hjelmen litt liten, eller er det bare huet som er litt for stort? Vis mer


Det har vært mye elg-skilter langs veien, egentlig helt fra Jessheim. Men i dag støtte jeg på rein- skilt for første gang, og jeg må si jeg ble overrasket. Ante ikke at det fantes rein på disse kanter!

Og ikke lenge etter rein-skiltet stod det en rein-bukk midt i veibanen, og en annen i veikanten. Etter noen kilometer så jeg en til, denne gangen en kalv.

Mornings du. Vi ble visst like forbauset begge to. Vis mer


Jeg har ikke sett så mange dyr på turen, jeg så en elg i Nord-Odal, og jeg har også sett en del stor skogsfugl. For øvrig har de andre dyrene jeg har sett vandret over i det hinsidige, enten via støtfangeren på en bil, eller tatt av dage på annet vis. Like før Tynset så jeg en svart, knyttet søplesekk i veikanten med minst fire par hundelabber stikkende ut. Hvem er det som kan gjøre noe slikt?

Vel - nok om det. Jeg ankom fergekaien på Lund akkurat litt for sent, og måtte vente nesten en time til neste ferge - som gikk klokka 1830.

Fergen som går fra Lund til Hofles. Vis mer


Heldigvis var det bare en kilometer til campingplassen, og hytta jeg har fått har innlagt vann, dusj og toalett. Da gjør det ikke så mye om standarden for øvrig er så som så.

Det ble mye opp og ned også i dag, total stigning 685 meter. Men veien var sykkelvennlig i den forstand at det var relativt lite trafikk, og jeg møtte vel bare et par trailere. Og kanskje mest gledelig for meg personlig er at baken har vært langt mindre vond i dag enn i går. Det var oppholdsvær under hele etappen, med glimt av sol innimellom - men det har vært kaldt.

En av Norges største vindmølleparker finner du her ute i havgapet i Nord-Trøndelag Vis mer


Det er ca 12 mil til Brønnøysund. Om jeg klarer å sykle så langt i morgen kommer an på terrenget, som Reodor 2 sa skulle være "slakt og fint". Den har jeg hørt før. Det er heldigvis flere overnattingsmuligheter på veien, og om jeg klarer 8-10 mil i morgen skal det være gode muligheter til å nå Sandnessjøen i overmorgen.

Og så passerer jeg fylkesgrensen til Nordland i morgen. Det er en ny milepæl som jeg har sett fram til lenge.

Her er mitt hjem i natt. Vis mer


Les videre: Sykkelbloggen dag 13, 14 og 15

Tilbake til Sykkelbloggens forside

[Ugjyldig objekt (debatt)]