Dag Erik Gøtnæs, journalist i DinSide.
Dag Erik Gøtnæs, journalist i DinSide.Vis mer

Svinekjøring i ferien

Ferietiden hever flere statistikker enn bare reiser til sydligere strøk. Dødstallene på norske veier stiger betraktelig når flere tar bilen til hyttene i fjellet eller ved vannet. Kommentaren ble første gang publisert i desember 2006.

Det er fredag 17. november, og vi forlater Oslo i bil for å tilbringe helga på Gol. Ingen av oss, verken min samboer eller jeg, er overforsiktige i trafikanter. Vi kan innrømme at vi begge glade i å tråkke litt på gassen, og mistrives med å være spiss i køen.

Men denne dagen tetner tåka seg til, og sikten blir ikke på særlig mer enn 10-15 meter. Bilene ligger som i kolonnekjøring, og de som ligger først kjører inn til siden for å slippe å kjøre fremst i køen. Det er mildt sagt ubehagelig å kjøre i slik tåke.



Forbauselsen blir derfor stor da vi ser to politipatruljer langs veien med lasermåler. Lettere irritert over øvrighetens unødvendige ressursbruk hånflirer vi for oss selv. De kan UMULIG ha særlig hell i slikt vær. Trodde vi.



Umiddelbart etter laserkontrollen starter det som kan få et Formel 1 løp til å fortone seg som søndagskjøring i forhold. Galskapen som skal til å utspille seg på riksvei 7 mot Gol resulterer i flere nestenulykker. En blå Volkswagen Caravelle kliner forbi køen. Først forbi bilen bak oss, så forbi vår bil, så neste bil. Tåka er fortsatt tett som en burka, men føreren gir seg ikke. Bilisten må ha fryktelig dårlig tid. Neste forbikjøring ender med fulle fjernlys i frontruta, og sjåføren må kaste bilen tilbake i rett kjørefelt for å unngå front mot front. Med forferdelse er vi vitner til en person som ikke bare setter sitt eget liv på spill, men også alle andre som kjører i samme felt, og ikke minst de som befinner seg i de møtende bilene. Flere blir inspirert av Caravellen, og henger seg på. Forbikjøring i tåka er ikke noe problem, kan det virke som.



Er det bare jeg som synes at dette virker på grensa til det helt sinnsyke? Vi kan klage på dårlige veier, lave fartsgrenser og dårlige biler i dette landet. Men forklarer dette ulykkesstatistikken når vi ser folk gjøre slike dumdristige manøvrer i tett tåke, hvor man egentlig ikke aner hva som kommer i mot kun 20 meter lenger ned i veien?



Torsdag 2. november fremla Vegdirektoratet dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken. Dette var nasjonal årsrapport for ulykkesanalysegruppenes arbeid i 2005. Rapporten konkluderte med følgende:

Høy fart i forhold til fartsgrenser og/ eller forholdene har vært den mest vanlige faktoren i dødsulykkene i 2005, både som medvirkende årsak til at ulykkene skjedde, og til at skadene ble så alvorlige som de ble.

Ja, vi trenger bedre veier og fartsgrenser som står i stil til veiene, og ja, vi burde hatt lavere avgifter på biler slik at bilparken ble nyere, renere og sikrere.



MEN det finnes ingen unnskyldning for at vi skjuler oss bak disse "manglene", og bruker dette som en unnskylding for å kjøre som villmenn. Vi må ta konsekvensen av forholdene rundt oss, og innrette oss etter hva som er realiteten. Realiteten i dette er at vi ikke på noen som helst måte har rett til å utsette andre for slike farer som på riksvei 7 denne dagen bare fordi "veiene er for dårlige," "folk kjører for sakte," "fartsgrensene er for lave" og "jeg har ikke råd til skikkelig bil på grunn av høye avgifter."

Din mening:

Hva er det største problemet i trafikken i dag? (Avsluttet)
Elendige sjåfører(51%) 518
Dårlige veier(42%) 424
Gamle biler(8%) 78
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Se for deg at du er på en sliten restaurant i Tokyo, og får menyen. Velger du da å bestille Blærefisk (fugu), eller velger du å gå for en litt tryggere rett, som ikke nødvendigvis tar livet av deg dersom den ikke er tilberedt riktig? Det samme gjelder for bilkjøring. Er ikke forholdene gode, velger du den trygge måten å kjøre på. Veiene mange steder i Norge er dårlige, og værforholdene er ofte vanskelige. Det må vi bare ta til etterretning. Da MÅ vi være såpass oppegående at vi tar det med ro i trafikken, og ikke utsetter oss selv og alle andre for fare.

Ved Noresund ser vi nok en gang Fernando Alonso i sin Volkswagen Caravelle. Så dårlig tid hadde han tydeligvis ikke, at han ikke kunne stoppe for en pølse langs veien.

Det hører med til historien at vi valgte riksvei 7 fremfor riksvei 35, fordi sistnevnte gikk tregt på grunn av en dødsulykke.