Det kan ta fire uker å få pengene igjen, opplyser Norwegian på sine Facebook, men enkelte må vente enda lenger. Foto: Norwegian
Det kan ta fire uker å få pengene igjen, opplyser Norwegian på sine Facebook, men enkelte må vente enda lenger. Foto: NorwegianVis mer

Svært treg refusjon av Norwegian

Bruker opptil åtte uker på å betale tilbake kundene.

Blir du forsinket eller får en reise kansellert med Norwegian, kan det ta både tid og krefter å få tilbakebetalt pengene du har krav på.

Én av passasjerene DinSide har vært i kontakt med, måtte vente i over to måneder før han fikk tilbake penger for billettene Norwegian hadde tatt dobbel betaling for.

>> Du må reise 87 ganger for én gratis reise

Brukte to måneder på tilbakebetaling

En nærmere kikk på Norwegians egen Facebookside viser at flere av passasjerene er oppgitt over lang behandlingstid hos kundeservice.

– 6-8 ukers svartid? Seriøst?

– Verste kundeservice noensinne!

Slik lyder noen av tilbakemeldingene.

Én av passasjerene, som DinSide har vært i kontakt med, kontaktet Norwegians kundeservice i august siden han hadde blitt trukket for prisen på en billett to ganger.

Man skulle tro at en relativt enkel feil fra Norwegians side var lett å rette opp i. Men den gang ei.

Etter å ha tatt kontakt på mail flere ganger, har passasjeren til slutt fått pengene tilbakebetalt, over to måneder etter at de feilaktig ble trukket fra hans konto.

– Min opplevelse er at det er komplisert å klage til Norwegian, forteller han.

6-8 ukers svartid på mail

Ikke bare bruker Norwegian lang tid på å refundere beløp ved feil som skyldes flyselskapet selv. Også det å svare på henvendelser tar tid.

De oppgir selv på sin Facebook-side at det kan ta 6-8 uker å få svar på mail.

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian. Foto: PER ERVLAND Vis mer


– Er ikke dette en urimelig lang svartid på i utgangspunktet enkle henvendelser?

– Vår responstid er dessverre noe lengre enn normalt på grunn av stor pågang og vi forstår at det er frustrerende for våre kunder. Vi har satt inn ekstra ressurser på kundesenteret for å redusere responstiden, forteller Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian til DinSide.

Hvor store ressurser det er snakk om, kan man spørre seg om.

28. oktober postet en frustrert passasjer at to av hans henvendelser fortsatt ikke er besvart, etter å ha ventet i nesten åtte uker.

Les saken: Norwegian satser på flere destinasjoner i USA

Skal bruke maks 7 dager

Også ved forsinkelser har flypassasjerer i mange tilfeller krav på erstatning fra flyselskapet.

Skal du ha tilbake penger for en flyreise som var mer enn fem timer forsinket, skal du ifølge Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet få pengene tibakebetalt innen sju dager.

Også hvis flyet ble innstilt, og du valgte å få tilbake pengene framfor å bli booket om, er fristen sju dager, ifølge EUs forordning om flypassasjerers rettigheter.

Etter Norwegians Facebook-profil å dømme, går det ikke fullt så raskt. Blant annet forteller en frustrert kunde om å ha blitt 26 timer forsinket, og ikke ha fått svar fra Norwegian etter å ha sendt tre mail til kundeservice.

Kommentaren fra Norwegian på Facebook er at de har en behandlingstid på fire uker på krav om refusjon.

Lasse Sandaker-Nielsen hevder overfor DinSide at man som regel vil ha pengene tilbake på konto innen fem dager om man benytter seg av deres nettbaserte tilbakebetalingsfunksjon.

– Hvis man sender inn klagen manuelt, vil det dessverre ta noe lenger tid, sier han til DinSide.

Les saken: Flyvningen til Thailand ble ikke helt som forventet

Fire uker ved avbestilling?

Bestiller du billetter med Norwegian, kan du avbestille billetten innen fire timer og få pengene refundert.

Også her opplyser Norwegian selv via Facebook til sine kunder at dette kan ta opptil fire uker.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hevder derimot at beløpet ikke belastes om man avbestiller innen fristen på fire timer.

– Det er kun reservert av banken, sier Sandaker-Nielsen.