Sure fjes jager kundene i Danmark

Sure fjes på restaurantdørene virker avskrekkende på spisekunder i Danmark.

Smileys på døra skal fortelle deg om restauranten holder sin sti ren. Nå viser en dansk undersøkelse av ordningen som allerede er innført der i landet, at sure fjes jager kundene på dør. Kjennskapen til ordningen er stor blant danske forbrukere. I en undersøkelse utført av det danske Forbrugerrådet, sier 88 prosent av de spurte at de helt sikkert eller sannsynligvis vil velge en annen restaurant om de danske fødevarekontrollørene har tildelt restauranten sur smiley.

Tidligere i januar ble det rapportert at smiley-ordningen i Danmark ikke fungerte helt optimalt, og at den kan gi falsk trygghet for forbrukerne. Det har derfor blitt signalisert ønsker om endringer i ordningen. Forbrugerrådet advarer imidlertid den danske forbrukerministeren om at å gjennomføre en omlegging dersom dette innebærer større grad av egenrapportering fra virksomhetene som kontrolleres.

Ordningen

Mattilsynet har lovet at det også skal komme igang et prøveprosjekt med smileys i Norge i løpet av 2007. Det skriver Forbrukerportalen.no. Mer om bakgrunnen for at en slik ordning er ønsket her.

Smiley-ordningen i Danmark fungerer slik at inspeksjonsresultatene rapporteres med plakat på veggen. Smil er bra, mens surt fjes betyr at bedriften har fått bot, er anmeldt til politiet eller har fått inndratt en av sine bevillinger.