Superraskt i Asia

Japanerne har hastighetsrekorden med 581 kilometer i timen, men det er kineserne som kan skryte av å ha den raskeste banen i kommersiell trafikk.

Japan driver utvikling og testing av maglev på en spesialbygget teststrekning.
Foto: JR Central Foto: JR Central Vis mer


Japan

Japan er høyhastighetstogenes vugge. Her kom høyhastighetstog i trafikk så tidlig som i 1964. Japanernes høyhastighetstog er av typen Shinkansen ”bullet train”. Første strekning ut var Tokyo-Osaka, og hastighetene var oppe i 200 kilometer i timen. I dag er det tre generasjoner Shinkansen-tog som kjøres på japanske skinner; de raskeste er den nyeste typen: Shinkansen 500, som har en imponerende 15 meter lang og spiss nese som skal minske luftmotstanden. Maksfart på disse ferskeste kroppene i familien er 300 kilometer i timen, men hastighetsrekorden til Shinkansen er imponerende 443 kilometer i timen.

Det japanske jernbaneselskapet Central Japan Railway Co. driver med tester for å utvikle enda raskere jernbaner, i samarbeide med Japan’s Railway Technology Research Institute. De tester ut maglev (magnetic levitation) tog på en egen spesialbygget test-strekning. Maglev-toget svever på elektromagnetiske puter, og bremses altså ikke av friksjon som oppstår mellom skinner og hjul på konvensjonelle tog. Japanerne forsøker stadig å presse maglev-togene opp i stadig høyere hastigheter, siste rapporterte rekord fra desember 2003 lyder på anselige 581 kilometer i timen. Utviklingen av maglev-togene er et nasjonalt finansiert prosjekt, hvor målet selvsagt er å få systemet klart for praktisk bruk.

Kinas maglev er verdens første i kommersiell trafikk.
Foto: Transrapid International Foto: Transrapid International Vis mer


Kina

Kinas nye maglev, som også er verdens første høyhastighets maglev i kommersiell trafikk, startet opp i begynnelsen av dette året. Kinas maglev er kjøpt fra det tyske selskapet Transrapid International. Dette toget har satt fartsrekord på 501 kilometer i timen, og bruker under to minutter på å nå toppfart. Det tar sju minutter og 20 sekunder på strekningen Pudong internasjonale flyplass og sentrum av Shanghai; en strekning man bruker rundt 40 minutter på med bil – dersom man er heldig med trafikken. Den tyske magleven glir av gårde med en hastighet på 430 kilometer i timen, som gjør den til det raske toget i kommersiell trafikk i dag.

Det kostet 1,2 milliard US dollar å bygge banen, noe som tilsvarer 81.770.400.000 kroner. En rundtur med banen koster 80 yuan (71 norske kroner), mens enveisbillett til eller fra flyplassen koster 50 yuan (44 kroner).

  • Klikk her for å lese mer om høyhastighetstog i Europa.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.