Du bør styre unna kofferter med hjul som stikker ut, som den svarte - og heller velge koffert med hjul som ligger mer skjult, som på den røde. Foto: Per Ervland
Du bør styre unna kofferter med hjul som stikker ut, som den svarte - og heller velge koffert med hjul som ligger mer skjult, som på den røde. Foto: Per ErvlandVis mer

Styr unna hjul som stikker ut

Derfor er én av disse koffertene et svært dårlig valg.

Det er ikke alle bagger og kofferter som er like godt egnet til å pakke i - og det er ikke alle kofferter og bager som yter like god beskyttelse for bagasjen din.

Du som har reist med bag eller sekk som innsjekket bagasje på fly, vet selvsagt at det er en hel liten jobb med å knyte eventuelle løse snorer på sekken før du kan sende den avgårde - for at ikke snorene skal henge seg fast på veien gjennom bagasjehåndteringen.

Derfor bør du reise med sekk!

Men det er også verdt å skjenke kofferthjulene en tanke.

23 kilometer i timen

Bagasjen som du sender som innsjekket bagasje, skal tåle en god del håndtering. Som vi har vist i denne reportasjen, hvor vi sendte en koffert med kamera gjennom bagasjeanlegget på Gardermoen, fraktes bagasjen på fire kilometer med bånd og fire kilometer med skinner, før den er ute i lastehallen - klar for lasting på vogner eller containere.

Transporten fra du setter bagasjen på bagasjebåndet i innsjekkingen, og til den er ute i lastehallen, tar 5 minutter og 50 sekunder, og den er oppe i hastigheter på rundt 23 kilometer i timen. Da sier det seg selv at bagasjen må tåle endel.

Snart kan du følge koffertens ferd fra mobilen: Slik virker det

Vel fremme i lastehallen, skjer den videre lossingen manuelt. Kofferter og bagger stables tett på vogner eller i containere, før de kjøres ut og lastes på flyene.

Tenk deg om før du legger ting på hattehylla

Per Viggo Andersen er fagansvarlig for bagasje på Oslo Lufthavn. Foto: Per Ervland Vis mer
Slike hjul kan sette seg fast og knekke. Foto: Per Ervland Vis mer
Velg heller en koffert hvor hjulene ligger mer skjult, som på denne. Foto: Per Ervland Vis mer




Styr unna utstikkende hjul

Ifølge fagleder for bagasje på Gardermoen, Per Viggo Andersen, kan det være lurt å tenke på hvilke hjul det er på kofferten du skal sjekke inn.

– Hjul som stikker ut, har en tendens til å sette seg fast. Bruk heller en modell med hjul som ligger mer skjult, sier Andersen til DinSide.

Når hjulene stikker ut og setter seg fast, er det større risiko for at de knekker. Og en koffert med knekte hjul er ikke veldig enkel å trille.

På bakgrunn av sine erfaringer fra bagasjehåndteringen, styrer Andersen dermed unna slike kofferter for eget bruk. Dette er også det eneste kriteriet han setter til egen bagasje - for øvrig sier han at det fungerer like godt både med harde og myke kofferter. Dette er i forhold til selve emballasjen - når det kommer til beskyttelse av innholdet i kofferten, er det klart at harde kofferter beskytter innholdet bedre enn myke.

Andersen forteller videre til DinSide at det som regel er håndtak og hjul som blir ødelagt, om noe ryker i bagasjehåndteringen.

Snittvekta på kofferter og bager er ifølge Andersen 14 kilo, og på sommeren går denne snittvekta opp. Når bagasjen skal fra sorteringsbingen og på traller for å kjøres ut i flyene, lempes de manuelt. Da kan håndtak ryke om kofferten er for tung i forhold til hva håndtaket tåler.

Les stuernes beste pakketips

Ifølge Knut Morten Johansen i SAS, jobber de kontinuerlig for at skader på bagasje skal unngås. Foto: SILJE ULVESETH Vis mer


Kvalitet og skader

– Det er ingen tvil om at kvaliteten på emballasjen også har en sammenheng med hvor og hvor mye denne skades i samband med flytransport, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

Skader på bagasje må du melde fra om til ankomstservice på stedet, og flyselskapene erstatter skader på bagasje som skyldes unormal behandling. Det er imidlertid forventet at bagasjen må tåle det som karakteriseres som normal behandling ved en flyreise: Kofferten må tåle å ha stor vekt over seg, den må tåle de støt som skjer i automatiserte bagasjesorteringsanlegg, på bagasjebånd, og over i traller.

– Når skader skjer på for eksempel håndtak, så er det ofte på grunn av fullpakket eller overpakket bagasje som kofferten ikke har egenskaper til å tåle. Her er det store forskjeller i kvaliteten på bagasjen, enten det er kofferter i vanlig tradisjonell fasong, eller trillebagger som har blitt mer og mer vanlig å bruke. Det sier seg selv at det er viktig at hjulene fungerer når man skal dra bagasjen over lange avstander, gjerne på store flyplasser eller langs lange fortau til hotellet som ligger noen hundre meter unna. Er hjulene slått av da, så kan det bli en slitsom affære, sier Johansen.

Norwegian anbefaler ikke lettvekt-kofferter av tynn plast som innsjekket bagasje. Disse knuses og skades etter selskapets erfaring oftere enn helt harde eller myke kofferter. Selv om kofferten er ny og kostbar, er det ikke sikkert den tåler håndteringen bedre enn eldre utgaver.

– Det som oftest blir skadet på innsjekket bagasje, er håndtak og hjul, skriver Norwegian i en epost til DinSide.

SAS understreker at kosmetiske skraper og liknende kan oppstå, men at dette er følge av det man må forvente av normal håndtering av bagasjen, og at dette ikke erstattes.

– Er man veldig opptatt av at kofferten skal være like pen utvendig etter flyreiser så finnes det trekk som er egnet til å beskytte kofferten også, sier Johansen.

Les også: Ikke legg nøklene i kofferten!

Meld ifra om skadet bagasje - på flyplassen

Dersom du får skader på bagasjen din under en flyreise, må du melde ifra om dette med en gang. Dette gjør du til ankomstservice der du har landet. Dersom du for eksempel oppdager at hjulene på kofferten er ødelagte ved ankomst Paris, må du melde fra om dette til ankomstservice der. Skaderapporten kan brukes som bekreftelse overfor forsikringsselskapet, om du melder skaden dit. Forsikringsselskapet vil i sin tur søke regress til flyselskapet i ettertid.

– Flyselskapene erstatter skade som skyldes unormal behandling. Flyselskapet er pliktig til å erstatte, hvis det er helt åpenbart at kolliet har vært utsatt for røff behandling som man ikke kan forvente som en del av den normale belastningen kolliet blir utsatt for ved flygning. Kofferter erstattes, og mindre skader repareres gjerne, men det kan jo ta noen dager før det er ordnet, så uansett er det kjedelig å måtte styre med i ferien, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

Ifølge Johansen, er det under én promille som opplever å få bagasjen sin skadet med SAS.

Selskapet forteller videre at de refunderer reparasjon mot original kvittering og original skaderapport fra flyplassen, sendt på epost.

– Luftfartsloven sier at bagasjeuregelmessigheter skal meldes umiddelbart eller senest innen syv dager. Dersom dette ikke er gjort, vil ikke flyselskapet erstatte skaden. Dersom man forlater flyplassen uten å melde skaden er det opp til passasjeren å bevise at skaden skjedde mens den var i Norwegian sin varetekt, understreker Norwegian i en epost til DinSide.

Erstatning? Du skal ha penger når bagasjen er forsinket