String Rail - fremtiden for kollektivtransporten?

Maksfart på 350 km/t, lett å bygge, og billig i drift.

Verden urbaniseres i stadig større fart. Byene blir større, folketettheten øker og trafikken likeså. Dette oppleves ikke bare i millionbyer i Asia eller Amerika, men også i norske byer.

"Alle" klager over kollektivtransporten, som er for dyr, for treig, for lite utbygd. Nå lover et firma at de har løsningen på problemet - og den heter String Rail.

Det er selskapet STU System som har utviklet dette systemet, som består av eleverte transportlinjer alt fra tre til 30 meter over bakken, der passasjervogner kan fraktes fra a til b på en rask og billig måte, skriver Gizmag. Det kan minne litt om forslaget om monorail fra Fornebu til Oslo, men String Rail er et litt annerledes konsept.

Lydløs transport med utsikt

Kjapt fra a til b uten problemer med kø og annen trafikk. Foto: STU System Vis mer


Systemet består av skinner bygd av stål og betong, forsterket med ekstra sterke stålkabler i kraftig spenn mellom mastene. Mannen bak ideen, Anatoly Unitsky, lover at opplevelsen for passasjerene blir lydløs, og at de får en høyhastighetstur uten humper, kø og med flott utsikt på kjøpet.

Unitsky har jobbet med systemet i mange år. I videoen under ses først en animert versjon av konstruksjonen av String Rail, og så en demonstrasjon av en prototype laget for lastebiler for noen år siden.


Også høyhastighet

Systemet med eleverte skinner kan benyttes både for bytransport og høyhastighetstransport over lengre avstander, lover STU System. På grunn av den forholdsvis enkle konstruksjonen er byggkostnadene lave. Det er ikke behov for å bygge dyre tuneller eller overganger, for eksempel. Selskapet mener at utbygging av en høyhastighetslinje ved hjelp av dette systemet vil bli tre til ti ganger billigere enn å bygge høyhastighetstoglinje på bakkenivå.

Unitsky hevder en høyhastighetslinjen hans vil kunne ha en toppfart på 350 km/t. Han ønsker også å utvikle systemet videre og sikter mot en toppfart på 500 km/t.

Les mer om String Rail System på nettsiden til STU System.